מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה כל אשם תלוי לא הוה ספק חסרון ידיעה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
בר ישראל
הודעות: 186
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2016 8:37 pm

למה כל אשם תלוי לא הוה ספק חסרון ידיעה?

הודעהעל ידי בר ישראל » ד' מרץ 13, 2019 5:48 pm

ידועה הכלל שספק חסרון ידיעה אינו בגדר ספק כלל. וכן מוכח מכמה ראשונים שזה הכלל אמור אפילו כשבעינן בקיא כדי להכיר (וכגון ספק בהבחנת כתמים). ולכאורה אפשר להקשות על שה משיטת רבי זירא בכריתות (יז:), דבעינן חתיכה משתי חתיכות להתחייב באשם תלוי כי כי"ז הספק יהיה ניתן לברר (ובבלשון רש"י "שתי חתיכות ואכל אחת ונשארה האחת אפשר שיבוא לאחר זמן בקי שיכיר") ואם כן לכאו' אין כאן ספק כלל, ואיך מביא אשם תלוי?
וכן מבואר כאן שבקי יכול להכיר ההבדל בין שומן לחלב (ולא נראה שם ששאר האמוראים חולקים על זה) - ולכא' קשה, כי הלא משמע מדברי הפוסקים שחתיכת חלב בטל בשתי חתיכות של שומן כשאר תערובת יב"י - ואמאי לא אומרים שזה ספק בחסרון ידיעה?

עזריאל ברגר
הודעות: 8050
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: למה כל אשם תלוי לא הוה ספק חסרון ידיעה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מרץ 13, 2019 8:38 pm

בפשטות, אשם תלוי הוא גזירת הכתוב.

אראל
הודעות: 1585
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: למה כל אשם תלוי לא הוה ספק חסרון ידיעה?

הודעהעל ידי אראל » ד' מרץ 13, 2019 8:58 pm

ואולי אין החיוב אלא א"כ אי אפשר לו בכלל כרגע להביא כאן הבקי לברר, ובנתים יביא אשם תלוי, אבל במצב שאפשר לו להביא תיכף ומיד הבקי, אולי לא מביא אשם תלוי, [כי במילא אשם תלוי אינו מכפר לגמרי כ"א להגן מן היסורים עד שיתברר לו ויביא חטאת כמ"ש רש"י שם], וא"כ אם הוא במצב שאפשר לו עתה לברר, למה יהא סגי לו באשם תלוי, והרי אפשר לו לברר אם מחויב להביא חטאת שיכופר לו לגמרי, וכן מדויק בלשון רש"י שדקדק שיבוא 'לאחר זמן' בקי


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 205 אורחים