מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חידוש הריטב"א בפסחים נד, א - נראה כאוכל לבטלה

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אשרי יושבי ביתך
הודעות: 822
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

חידוש הריטב"א בפסחים נד, א - נראה כאוכל לבטלה

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ב' אוגוסט 24, 2020 10:32 pm

הנה חידוש עצום מצאנו בריטב"א בפסחים (נד, א) שכתב דאע"פ שיצא מוציא בברכת הבדלה, אינו כן בברכת הבשמים דהיא ברכת הנהנין וכבר יצא, "ואף על פי שחוזר ומריח בו מ"מ נראה כאוכל לבטלה כדי שיברך". ומ"מ מיישב מנהג העולם להוציא בני ביתו גם בבשמים, "כיון שעושה כך להוציא אחרים, והנאה חשובה היא זו מפני גרם מצוה שמוציא אחרים" (יעוי"ש בכל לשונו).

והנה כל דבריו בזה הפלא ופלא, הרי נהנה והוא בכלל האיסור להנות מן העולם בלא ברכה, ומה שייך גדר מחודש הנ"ל של "אוכל לבטלה". ולא נחה דעתו עד שמצא הנאה נוספת בדבר בכך שגורם מצוה, ומה שייכותה לעצם ההנאה ולברכה שעל ההנאה.

אשמח לדעת מה חוו"ד דהת"ח כאן בדבריו.

יהודי רגיל
הודעות: 97
הצטרף: ד' מאי 06, 2020 11:54 am

Re: חידוש הריטב"א בפסחים נד, א - נראה כאוכל לבטלה

הודעהעל ידי יהודי רגיל » ב' אוגוסט 24, 2020 11:09 pm

מצאתי בכתבי, לא משהו מיוחד, אולי בכל אופן יוסיף קצת:
וחידוש עצום חידש לנו הריטב"א, שכל שמברך ברכת הריח כדי להוציא חבירו, אף שחוזר ומריח נראה כמברך ברכה לבטלה, שהרי הוא אינו צריך להנאה זו, וכל מה שמריח הוא כדי שיוכל לברך, ואין זו הנאה חשובה לברך עליה.
ונמצא לפי"ז שהעצה המצויה במי שמסופק בברכת הנהנין מסויימת, שיטול דבר שבודאי חייב לברך עליו ויאכל ממנו מעט ויפטור בו הספק, שלדברי הריטב"א לא אריך למיעבד הכי, דנראית כברכה לבטלה. ואולי דברי הריטב"א אמורים רק לגבי ברכת הריח, שריח אינה הנאה ממשית, ואין זו אלא הנאת נשמה, ולכן כל שאין צריך כעת לריח, וכופה עצמו להריח כדי שיוכל לברך, אין זו הנאה חשובה לברך עליה, משא"כ באכילה שהיא הנאה ממשית, אין הבדל במטרתו באכילה זו, שבכל אופן נהנה גופו ושפיר חייב לברך. אך יש להעיר מלשונו 'כאוכל לבטלה'. וצ"ע.
וביותר מחודש תירוצו של הריטב"א, שגרם המצוה שזוכה לה במה שמוציא אחרים מחשיב הברכה שלא תהא נראית כלבטלה [ולכאו' סברא זו אינה קיימת בעצה הנ"ל, שמברך כדי להוציא עצמו מהספק]. וצ"ב שהרי הברכה היא על הנאה גשמית ולא על הנאה רוחנית. ואולי יש לדחוק בכוונתו, שכיון שרוצה לקיים המצוה להוציא חבירו בברכה, וכדי שיוכל לקיים זאת חייב להריח בעצמו, ממילא נעשה לו צורך אמיתי בריח זה, ושפיר מברך עליו.

נוטר הכרמים
הודעות: 7577
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: חידוש הריטב"א בפסחים נד, א - נראה כאוכל לבטלה

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אוגוסט 24, 2020 11:29 pm

לכאורה היה נראה שמה שהוקשה לריטב"א לא היה שהרי אין לו הנאה גשמית מן הריח אלא מריח כדי לברך, וא"כ נראה כברכה לבטלה,
דא"כ מה תירץ, אטו הנאה רוחנית 'להוציא' היא הנאה של ברכת הריח, זו הנאה של ברכת המצוות...

אלא הוקשה לו שעד כמה שבאמת הוא עסוק בהרחה, מצד המצוה, מיחסרא בפעולת ההרחה, כי זו הרחה לצורך קיום מצוה ולא בשביל ליהנות.
וע"ז ייסד שהכוונה העמוקה בהרחה על מנת להוציא בברכה אינה גורעת מאומה מפעולת הרחה רגילה עם הנאה, שעד כמה שהפעולה החוזרת הזאת אינה כפייתית,
זה רק מוסיף בהנאה

מה שנכון נכון
הודעות: 9992
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: חידוש הריטב"א בפסחים נד, א - נראה כאוכל לבטלה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוגוסט 25, 2020 12:05 am

כמדומני שהריטב"א דן עלה משום ברכה שאי"צ.

עושה חדשות
הודעות: 9650
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: חידוש הריטב"א בפסחים נד, א - נראה כאוכל לבטלה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אוגוסט 25, 2020 12:16 am

אגב, דברי הריטב"א הובאו בברכ"י סי' רצו, וראה שם סי' רצז בערך השולחן (טייב).

ביליצר
הודעות: 1660
הצטרף: ה' אוקטובר 01, 2015 11:26 am

Re: חידוש הריטב"א בפסחים נד, א - נראה כאוכל לבטלה

הודעהעל ידי ביליצר » ג' אוגוסט 25, 2020 1:04 am

זכורני בחכמת שלמה דמותר להרבות בהרחת בשמים ביו"כ אם זקוק למאה ברכות ושוב אינו ברכה שאי"צ
ועיין בשל"ה הובא במג"א רטו.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 822
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: חידוש הריטב"א בפסחים נד, א - נראה כאוכל לבטלה

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » א' אוקטובר 25, 2020 6:45 pm

הגאון הגדול רבי אביגדר הלוי נבנצל שליט"א כתב לי כתשובה על שאלתי ע"ד הריטב"א (נוסח השאלה כנוסח הודעתי הראשונה כאן באשכול): "הוא כאוכל בלי רצון לאכול".

אכן גם זה צ"ב דנהי דאין לו רצון לאכול, מ"מ למה לא יוכל להוציא אחרים, וצ"ע.

שומע ומשמיע
הודעות: 2800
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: חידוש הריטב"א בפסחים נד, א - נראה כאוכל לבטלה

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » א' אוקטובר 25, 2020 7:28 pm

נוטר הכרמים כתב:לכאורה היה נראה שמה שהוקשה לריטב"א לא היה שהרי אין לו הנאה גשמית מן הריח אלא מריח כדי לברך, וא"כ נראה כברכה לבטלה,
דא"כ מה תירץ, אטו הנאה רוחנית 'להוציא' היא הנאה של ברכת הריח, זו הנאה של ברכת המצוות...

אלא הוקשה לו שעד כמה שבאמת הוא עסוק בהרחה, מצד המצוה, מיחסרא בפעולת ההרחה, כי זו הרחה לצורך קיום מצוה ולא בשביל ליהנות.
וע"ז ייסד שהכוונה העמוקה בהרחה על מנת להוציא בברכה אינה גורעת מאומה מפעולת הרחה רגילה עם הנאה, שעד כמה שהפעולה החוזרת הזאת אינה כפייתית,
זה רק מוסיף בהנאה

אשרי יושבי ביתך כתב:הגאון הגדול רבי אביגדר הלוי נבנצל שליט"א כתב לי כתשובה על שאלתי ע"ד הריטב"א (נוסח השאלה כנוסח הודעתי הראשונה כאן באשכול): "הוא כאוכל בלי רצון לאכול".

אכן גם זה צ"ב דנהי דאין לו רצון לאכול, מ"מ למה לא יוכל להוציא אחרים, וצ"ע.

למה כל זה תלוי באם יצא כבר?

לענין
הודעות: 3351
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: חידוש הריטב"א בפסחים נד, א - נראה כאוכל לבטלה

הודעהעל ידי לענין » א' אוקטובר 25, 2020 9:45 pm

ירחון האוצר מו עמ' נה.PNG
ירחון האוצר מו עמ' נה.PNG (52.9 KiB) נצפה 155 פעמים


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 121 אורחים