מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תליית המאורות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ידידך - נעים ההליכות
הודעות: 95
הצטרף: א' ינואר 13, 2013 3:53 pm

תליית המאורות

הודעהעל ידי ידידך - נעים ההליכות » א' אוקטובר 11, 2020 8:56 pm

באיזה שעה ביום רביעי ובאיזה מקום בכדור הארץ נתלו המאורות?

בית צדיקים
הודעות: 116
הצטרף: ד' ספטמבר 23, 2020 3:56 pm
שם מלא: אבד"ק

Re: תליית המאורות

הודעהעל ידי בית צדיקים » א' אוקטובר 11, 2020 9:03 pm

ידידך - נעים ההליכות כתב:באיזה שעה ביום רביעי ובאיזה מקום בכדור הארץ נתלו המאורות?

עי' ספר אוצר פלאות התורה בראשית עמודים ראשונים

ידידך - נעים ההליכות
הודעות: 95
הצטרף: א' ינואר 13, 2013 3:53 pm

Re: תליית המאורות

הודעהעל ידי ידידך - נעים ההליכות » א' אוקטובר 11, 2020 9:14 pm

אפשר להעלות לפה?

אליעזר ג
הודעות: 314
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: תליית המאורות

הודעהעל ידי אליעזר ג » א' אוקטובר 11, 2020 9:21 pm

ידידך - נעים ההליכות כתב:באיזה שעה ביום רביעי ובאיזה מקום בכדור הארץ נתלו המאורות?



זה נושא מורכב הנתון במחלוקת ראשונים י"א בצהרי היום בא"י ויש אומרים בצהרי היום בטבור הים וישנן עוד שיטות . וכן יש מדרש שאומר שנתלו בשעה מסוימת אבל לא שימשו מספר שעות. וכן עיין ברמבם בהלכות קידוש החדש .

ישא ברכה
הודעות: 1894
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: תליית המאורות

הודעהעל ידי ישא ברכה » א' אוקטובר 11, 2020 10:01 pm

יתכן שלאור הידיעות שלנו במערכת השמש - אז נתלו לא הכוונה כפי הרושם הפשוט שהארץ עמדה במקומה, וביום הרביעי הובאו השמש והירח ממרחבי החלל אל מקומם ברקיע.
אלא שביום הרביעי היה התהליך של היווצרות מערכת השמש, כלומר יתכן ודווקא כדור הארץ נלכד בכח המשיכה של השמש ביום זה.

יואל שילה
הודעות: 1450
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: תליית המאורות

הודעהעל ידי יואל שילה » ב' אוקטובר 12, 2020 2:00 am

אליעזר ג כתב:זה נושא מורכב הנתון במחלוקת ראשונים י"א בצהרי היום בא"י ויש אומרים בצהרי היום בטבור הים וישנן עוד שיטות . וכן יש מדרש שאומר שנתלו בשעה מסוימת אבל לא שימשו מספר שעות. וכן עיין ברמבם בהלכות קידוש החדש .

לא בא"י אלא מעל טבור הארץ.
הן היסוד עולם והן הראב"ח הוציאו זאת מהפסוק 'להאיר על הארץ', ובעוד שהיסוד עולם הבין שהשמש נתלתה מעל טבור הים וממילא לא האירה בכלל את הארץ, הרי שפירוש הפסוק להאיר על הארץ הוא שכשתתחיל לנוע בהקפתה את הארץ - תתחיל להאיר את קצה המזרח, הראב"ח הבין שהשמש נתלתה מעל טבור הארץ ומעל קו המשווה - כך שהאירה את כל הארץ בבת אחת, וזה פירוש 'להאיר על הארץ', ושניהם שווים שהעולם מחולק לחצי יבשה וחצי ים.
השיטה שדיברה על ארץ ישראל - היא שיטת הכוזרי, אך הוא לא מיירי ברגע התליה אלא בשעה שאדם הראשון קידש את השבת הראשונה, שאז השמש שקעה בא"י והיתה מעל קצה המערב.
נערך לאחרונה על ידי יואל שילה ב ג' אוקטובר 13, 2020 6:23 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אליעזר ג
הודעות: 314
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: תליית המאורות

הודעהעל ידי אליעזר ג » ג' אוקטובר 13, 2020 11:39 am

יואל שילה כתב:
אליעזר ג כתב:זה נושא מורכב הנתון במחלוקת ראשונים י"א בצהרי היום בא"י ויש אומרים בצהרי היום בטבור הים וישנן עוד שיטות . וכן יש מדרש שאומר שנתלו בשעה מסוימת אבל לא שימשו מספר שעות. וכן עיין ברמבם בהלכות קידוש החדש .

לא בא"י אלא מעל טבור הארץ.
הן היסוד עולם והן הראב"ח הוציאו זאת מהפסוק 'להאיר על הארץ', ובעוד ששיטה אחת הבינה שהשמש נתלתה מעל טבור הים וממילא לא האירה בכלל את הארץ, הרי שפירוש הפסוק להאיר על הארץ הוא שכשתתחיל לנוע בהקפתה את הארץ - תתחיל להאיר את קצה המזרח, והשיטה השניה סוברת שהאירה את טבור הארץ ומעל קו המשווה - כך שהאירה את כל הארץ בבת אחת, וזה פירוש 'להאיר על הארץ'.
השיטה שדיברה על ארץ ישראל - היא שיטת הכוזרי, אך הוא לא מיירי ברגע התליה אלא בשעה שאדם הראשון קידש את השבת הראשונה, שאז השמש שקעה בא"י והיתה מעל קצה המערב.



נכון כתבתי מהזיכרון ומכיוון שיש שיטות בראשונים שהתייחסו לארץ ישראל כטבור הארץ למרות שלא הן השיטות שנקבו בזמן תליית המאורות שהוא צהריים בטבור הארץ , לא דייקתי. לשיטת הכוזרי צריך לצרף גם את בעל המאור.

ישנה אומנם אפשרות ,שלפי התאוריה המדעית העכשווית המתאימה גם ללשון היבשה ביחיד בבריאה ,הייתה רק יבשה אחת בבריאת העולם וכשתחבר את אמריקה לאפריקה לפי תאוריה זו יצא שהמיקום הגאוגרפי שבו נמצאת היום א"י הוא פחות או יותר טבור הארץ ,למרות שלא מדובר על אותה קרקע פיזית.

יואל שילה
הודעות: 1450
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: תליית המאורות

הודעהעל ידי יואל שילה » ג' אוקטובר 13, 2020 4:29 pm

בעל המאור לא אומר את מה שהכוזרי אומר. הרעיון הזה נמצא בכוזרי.
המקור של הרעיון שירושלים היא באמצע הרי נובע ממפת העולם של פתולמיאוס, שהניח את ירושלים באמצע העולם מפני חשיבותה הדתית - וזה מה שהיה מקובל בזמן הראשונים.
הזזת מרכז העולם 24 מעלות מזרחה של בעל היסוד עולם נובעת מאי התאמת זמן המולד הממוצע האמיתי עם מולד הלוח בשיעור של כשעה ושליש, אך האמת היא שאי התאמה זו נובעת מסיבה אחרת, משינויים ביחס בין אורך היממה ובין משך זמן הקפת הירח, ולא באמת מעיד על מיקום תלית החמה במקום אחר...

אליעזר ג
הודעות: 314
הצטרף: ד' ינואר 01, 2020 10:28 pm

Re: תליית המאורות

הודעהעל ידי אליעזר ג » ג' אוקטובר 13, 2020 7:37 pm

יואל שילה כתב:בעל המאור לא אומר את מה שהכוזרי אומר. הרעיון הזה נמצא בכוזרי.
המקור של הרעיון שירושלים היא באמצע הרי נובע ממפת העולם של פתולמיאוס, שהניח את ירושלים באמצע העולם מפני חשיבותה הדתית - וזה מה שהיה מקובל בזמן הראשונים.
הזזת מרכז העולם 24 מעלות מזרחה של בעל היסוד עולם נובעת מאי התאמת זמן המולד הממוצע האמיתי עם מולד הלוח בשיעור של כשעה ושליש, אך האמת היא שאי התאמה זו נובעת מסיבה אחרת, משינויים ביחס בין אורך היממה ובין משך זמן הקפת הירח, ולא באמת מעיד על מיקום תלית החמה במקום אחר...



אותו רעיון יוצא מדברי בעל המאור למרות שלא אומרו מפורש והנה דבריו:

"ודע כי חשבון הימים הנמנים מימי השבוע תחלתו מן הנקודה השלישית שהיא טבור הארץ והיא א"י " -ומי הוא זה ואיזה הוא שהתחיל את מניין ימי השבוע?

היו שתי סוגי מפות בימי הראשונים האחת מפה פופולרית שבה אכן ירושלים צוירה במרכז והשניה דווקא מפתו של תלמי בה הייתה הסטייה של 24 מעלות. ובכלל לתלמי ירושלים לא הייתה הכלל בעלת חשיבות דתית הרי הוא חי באלכסנדריה לפני השתלטות הנצרות. גם הרמבם , וספר העיבור דנים לפי המפה של תלמי שהיא סטייה של כ-24 מעלות של ירושלים.
סביר להניח שיחד עם בעל יסוד עולם שלושתם מטבע הכרותם עם מדע האסטרונומיה והגאוגרפיה הכירו את המפה של תלמי ולא נצרכו לסטיות שהזכרת.

בעל מקרה לא באתי ליחס לראשונים את הרעיון שלי על טבור הארץ ,אלא רק לציין עובדה.

יואל שילה
הודעות: 1450
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: תליית המאורות

הודעהעל ידי יואל שילה » ג' אוקטובר 13, 2020 10:39 pm

נכון, אבל הרז"ה לא מבאר את היסוד הרעיוני לדבריו, ואף שסביר שלקח זאת מריה"ל - אבל הוא לא כותב כך, ולכן כתבתי כוזרי ולא ריה"ל.
כמובן שהתבלבלתי, והוחלף לי אל-אידריזי בפתולמיאוס [=תלמי, בטלמיוס].
מפת פתולמיאוס היתה המקובלת בעולם הראשונים, אף שיתכן שבפני הרז"ה היתה מפת אל אידריזי, שבה ירושלים במרכז.
היסוד עולם מבאר היטב היאך הגיע לכך שמרכז העולם 24 מעלות מזרחית לירושלים, והוא מפני מה שכתבתי שתצפיות המולד הממוצע [שנמדד על פי תצפיות של ליקויי חמה] סוטים בכשעה וחצי ממולד הלוח, ולכן הניח שמולד הלוח נוסד לא על אופק ירושלים אלא על 'טבור הארץ'.
כיום אנו יודעים שיש סטיה יומית מצטברת של שינוי באורך היממה, שכיום היא כבר כשעתיים, אך בזמן חז"ל יתכן שעדיין לא היתה סטיה, והמולד הממוצע נקבע על פי אופק ירושלים.
שים לב שלא כתבתי בעת הבריאה אלא בזמן חז"ל, ויתכן ביותר שחז"ל קבעו נקודה שרירותית לחשב ממנה את המולדות - שהתאימה למולד הממוצע שבתקופתם, הארכתי בספרי 'היא חכמתכם' בביסוס זאת.


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 49 אורחים