מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
ישבב הסופר
הודעות: 2738
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: להגדיל היחוס ולהאדירה - פקפוקי ייחוס משפחתיים

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ה' ינואר 27, 2011 3:52 pm

אורי אגסי כתב:
איש_ספר כתב:
אחד מהיחוסים המפוקפקים הנפוצים ביותר, הוא של האשכנזים המייחסים עצמם לחיד"א דרך ר' יהודה זרחיה אזולאי. שככל הנראה להד"ם. ואכמ"ל.


כוונתך לטווערסקי דראחמיסטריווקא?

לא רק צאצאי הרב ישראל מרדכי טברסקי מרחמיסטריווקא זצ"ל, אלא חלק גדול מיושבי 'הכותל המזרחי' במקהלות האשכנזים שבירושלים, מונים לעצמם יחוס להרחיד"א. ר' חיים יוסף דוד מירושלים נשא אשה אשכנזית, ולא היו לו בנים כי אם ד' בנות. אחת נשאת להרב יעקב מנדלבוים בן הג"ר ברוך מטוראוו (בניו אימצו להם שם אזולאי באשכנזיותם). השנית להרב ישראל שמעון שיין, השלישית לשפירא, והרביעית להרה"ח ר' יהושע שמעון וויינגרטן ("שיעלה קרלינר").
ובכן, משפחות ווילהלם, קירשנבוים, בלוי, טברסקי, ווינגרטן, בריזל, אטיק, קליקשטיין, קוזליק, מנדלבוים, רבינוביץ, ועוד רבים וטובים עלו אתם.
בהלווית הרחיד"א כאשר העלו עצמותיו ארצה אל הר המנוחות, ביקש ר' אלעזר בריזל ז"ל לגשת אל מיטת זקנו הרחיד"א, והתחנן "תנו לנכד לגשת". ענה לו אחד הגדולים הספרדיים "אתה לא נכד, אתה ספרדי רגיל."

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

הודעהעל ידי יוסףלוי » ו' פברואר 03, 2012 12:03 pm

א. לעניין מה שנכתב כאן שמשפחת אפשטיין מקורם בנבנישתי, ומתייחסים לבעל המאור, עיין בספרו של התורה תמימה מקור ברוך.
ב. אציין כאן דוגמא לייחוס תמוה. בספר שומרי משמרת הקודש, על משפחת אויערבאך, מובאת ציטטה של משפט שהוסיף הנחל אשכול בסידורו, בצידו של פיוט המיוחס לרבי שלמה אבן גבירול, מקובלני שאני מצאצאיו. וצ״ב גם מדוע לא הזכיר ייחוס זה שום רב או אדם מאבותיו של הנחל אשכול.

ישבב הסופר
הודעות: 2738
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ו' פברואר 03, 2012 4:23 pm

יוסףלוי כתב:א. לעניין מה שנכתב כאן שמשפחת אפשטיין מקורם בנבנישתי, ומתייחסים לבעל המאור, עיין בספרו של התורה תמימה מקור ברוך.
ב. אציין כאן דוגמא לייחוס תמוה. בספר שומרי משמרת הקודש, על משפחת אויערבאך, מובאת ציטטה של משפט שהוסיף הנחל אשכול בסידורו, בצידו של פיוט המיוחס לרבי שלמה אבן גבירול, מקובלני שאני מצאצאיו. וצ״ב גם מדוע לא הזכיר ייחוס זה שום רב או אדם מאבותיו של הנחל אשכול.

יוסף לוי, זה שמקור ברוך מזכיר את היחוס של אפשטיין אינו פושט את הספק, אלא מולידו.
ומה שהזכרת מהנחל אשכול הוא אכן תמוה ביותר, שהרי האגדה מספרת שמעולם לא נשא רשב"ג אשה, וזה לי פעם ראשון ששמעתי שהיו לו ילדים.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

הודעהעל ידי יוסףלוי » א' פברואר 05, 2012 10:39 pm

ישבב הסופר כתב: יוסף לוי, זה שמקור ברוך מזכיר את היחוס של אפשטיין אינו פושט את הספק, אלא מולידו.
ומה שהזכרת מהנחל אשכול הוא אכן תמוה ביותר, שהרי האגדה מספרת שמעולם לא נשא רשב"ג אשה, וזה לי פעם ראשון ששמעתי שהיו לו ילדים.

א. לא באתי לפשוט הספק. רק רציתי להביא שהתורה תמימה כבר עמד ע"ז.
ב. תוכל לציין לי מקור לאותה אגדה?

ישבב הסופר
הודעות: 2738
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

הודעהעל ידי ישבב הסופר » א' פברואר 05, 2012 11:55 pm

ר"מ בן עזרא כתב ש'לא חי יותר משלשים שנה'. אין אגדה מסויימת על זה, [יש אגדה יודעה משה"ק על מותו], אך בכל מקום שכותבים עליו כותבים שנפטר ערירי ל"ע כבן 36 בערך.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

הודעהעל ידי יוסףלוי » ב' פברואר 06, 2012 12:43 am

עיין בספר הנז׳, שומרי משמרת הקודש, חלק א׳, שהציע שהפיוט נתחבר על ידי מישהו אחר.
ואין בזיכרוני כעת באיזה פיוט מדובר.

מתעמק
הודעות: 543
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

הודעהעל ידי מתעמק » ו' פברואר 10, 2012 10:09 am

אתנחתא כתב:בסדרי טהרות להראדזינר על כלים מונה שם את יחוסו ומונה והולך היחוס עד שמגיע לרבי צבי הירש אב"ד לבוב בן רבי זכריה מענדיל מחבר של ספר מנורת זכריה (וגם חיבר ספר 'זכריה משלם' וגם חיבור 'זכריה המבין' ספר עמוק על קבלה ומחקר (באוצר החכמה שבדיסק קשיח שלי מסרב לפתוח ספר זה ומבקש ממני לקבל ההרשאה ממשרד אוצר החכמה...), וכאן מונה שאביו של רבי זכריה מענדיל דנן היה ר' אריה ליב מבוצאץ הנקרא ר' ליב ראש המדינה בן ר' יצחק יברוב עד שמגיע לר' זכריה (שהוא ר' זכריה מענדיל שנקרא בפי ר' זכריה הנביא (על פי עדות ההפלאה - בסדרי טהרות אינו מזכיר זה).

עכ"פ ראיתי בירחון ישן (ואני כבר חקרתי ובדקתי אחריו בכל הספרים) שהעיר, שזה כלל לא יתכן, שכן ר' זכריה מנחם בן רא"ל כותב במפורש בשני ספריו - מנורת זכריה (בסוף הספר) וב'זכריה המבין' בהקדמת הספר - שאין לו בן ובת! (ולכן מפציר שכל אחד יזכיר את שמו בחידושיו)?!

עוד זאת שמבחינת השנים הרי ר' צבי הירש אבד"ק לבוב היה הרבה לפני ר' זכריה מענדיל דנן שהדפיס ספריו בשנת תקל"ו-ז ואילו (לפי בובער) כבר נפטר רבי צבי הירש הזה בשנת תנ"ד (בערך), ובאמת רבי צבי הירש היה בנו של רבי זכריה מענדל הראשון (שגם ר' זכריה מענדיל בעל מחבר מנורת זכריה היה כאמור נכדו).

וצע"ג.
איש_ספר כתב:כבר באשל הגדולים העיר על הטעויות המצויות בסדרי טהרות שם. ובכלל זה על כך שלרז"מ לא היו בנים כלל.
[האדמו"ר הנוכחי מראדזין ר"ש אנגלרד, נחשב אחד מהמומחים היותר גדולים בתחום היוחסין ומסתמא יש לו משנה סדורה בענין].
איש_ספר כתב:קבלתי מהרה"ג רנ"א ועקשטיין (ואיני יודע באיזה מכתב עיתי פורסם)
הקובץ המצורף הערה לבעל התכלת.jpg לא זמין יותר.

לדבריו, האדמו"ר בעל התכלת תיקן בעקבות כך בספריו האחרים את היחוס המשובש.
זה כבר שהנני מצטער על שהייתי גורם לבזיון ת"ח, במה שפרסמתי קטע הנ"ל מ'הכרמל'. viewtopic.php?f=7&t=2391&start=40#p17835 (לא שאני מצאתיה, אלא קבלתיה מידידנו הבלתי נשכח הבקי בחדרי היוחסין, בור הגולה. אך בעקבות תגובתי נתפרסמה ביותר). והגם שהכותבים דלעיל לא כתבו בלעג, אך מקומה באשכול זה גורם למבט כזה, כאילו היה כאן סילוף מכוון לצורך הגדלת היחוס. לא נפניתי להעיר, אך בעקבות העלאת האשכול שוב, אתאמץ קצת בדבר.
למען הדיוק, כל המעיין בסדר היחס בריש 'סדרי טהרות' על מסכת כלים, ירגיש תיכף בבלבול השורה שם, ניכר שהרב המחבר לא היה בקי בסדרי היוחסין כפי הידועים לנו כיום (ההדגשה ב"כיום", כי בתקופת הדפסת ספר סדרי טהרות - תרל"ג, לא נתפשט עדיין מחקר היוחסין, והרבה פרטים הידועים אצלנו נכונים ופשוטים, היו עדיין מסורסים לגמרי). אף אנכי הצעיר שידיעותי ביוחסין אפסיות, רואה ומרגיש בהבלבול השורה שם.
ולעניננו, שלשה רבי זכריה היו בשלשה דורות, רבי זכריה (מענדל?) הראשון כונה רבי זכריה הנביא, רבי זכריה מענדל השני היה ממחברי ספר באר היטב, רבי זכריה מענדל השלישי חיבר ספרי מנורת זכריה ותקות זכריה. אם שיווי השמות לא מספיק, יש מקום נוסף להתבלבל, ובכן בעל באר היטב ג"כ חיבר ספר (שלא נדפס) בשם מנורת זכריה, הוא מזכיר חיבור זה בבאר היטב לאהע"ז וחו"מ, גם באוצה"ס לבן יעקב מזכיר ספר קצר כזה בכת"י על אהע"ז, ומוסיף שברשימות שי"ג נזכר גם מהדורא ארוכה על אהע"ז. מהותן של רשימות "שי"ג", כבר ידוע, ראה ב'ישורון' כג עמוד שנח במכתבו של הרב רננ"ר שזה קונטרס שחיבר בצעירותו ושלחם לבן יעקב. גם על מהות חיבור הארוך מנורת זכריה בכת"י, מעיד הוא בהגהותיו לספר שם הגדולים, ראה שם עמוד רסו. עכ"פ, הבלבול מחמת דמיון השמות ודמיון שמות הספרים מובן, ובפרט למי שלא התמחה ביוחסין. (כמו כן מובן לכל בר דעת שאם היה כאן סילוף בכוונה, יותר היה לו לכתוב שרבי זכריה מענדל זקינו הוא בעל באר היטב הנדפס בכל שו"ע).
מאידך נראה שהמבקר בהכרמל שם היה מסוג אוהב לטעו"ן ושונא לפרו"ק, כי למי שסדרי הדורות נהירין כל כך להעיר שבעל תקות זכריה לא היה לו ולד, היה גם ניקל לברר מי באמת היה אביו של רבי צבי הירש מלבוב, כלומר רבי זכריה הראשון, ולא להניח את הקורא תחת רושם שהכל שקר בלי אף קורטוב של אמת.
בשנת תשל"ג הדפיס נכד אחי הראדזינער, ר' מרדכי יוסף ליינער (בן ר' ירוחם) אדמו"ר מראדזין-ארה"ב את הספר מי השלוח (עם הערות מחכימות בגליון מאביו ר' ירוחם), בין ההוספות בסוף הספר (כפי דרכו של אביו ר' ירוחם להוסיף ליקוטים מספרי בית אביו בסוף ספריהם שהדפיס), יש מכתב מדודו הר"ר יוסף לעווינשטיין מסעראצק, בה מסדר סדר היוחסין של המשפחה, וכמובן כאן כבר מתוקן. אני מעלה צילום עמוד הראשון מסדר יוחסין הנ"ל הנוגע לעניננו.

דרך אגב, בסוף מכתב הנ"ל כותב הרב מסעראצק
הס' דור דור ודורשיו מלא טעותים לרובו.
בקורת חריפה ממחבר על ספר שחיבר בעצמו. (יש שם צילום מעמוד האחרון, אני מעלה שורה הנ"ל, אף שלא ברור כל כך בצילום).
קבצים מצורפים
יחס מי השילוח.jpg
עמוד הראשון מתוך סדר היחס - סעראצק
יחס מי השילוח.jpg (253.29 KiB) נצפה 2765 פעמים
הספר דור דור ודורשיו.jpg
כתב יד הרב מסעראצק - הספר דור דור ודורשיו מלא טעותים לרובו
הספר דור דור ודורשיו.jpg (20.44 KiB) נצפה 2765 פעמים
הספר דור דור ודורשיו.pdf
כתב יד הרב מסעראצק - עמוד שלם
(56.74 KiB) הורד 243 פעמים

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

הודעהעל ידי יוסףלוי » ו' פברואר 10, 2012 11:38 am

ישבב הסופר כתב:ר"מ בן עזרא כתב ש'לא חי יותר משלשים שנה'. אין אגדה מסויימת על זה, [יש אגדה יודעה משה"ק על מותו], אך בכל מקום שכותבים עליו כותבים שנפטר ערירי ל"ע כבן 36 בערך.

שאלתי לידידי לבית משפחת אויערבאך, העולה מדבריו שקראת זאת בספריו של הרב להמן. וד״ל.

ישבב הסופר
הודעות: 2738
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ו' פברואר 10, 2012 3:20 pm

יוסףלוי כתב:
ישבב הסופר כתב:ר"מ בן עזרא כתב ש'לא חי יותר משלשים שנה'. אין אגדה מסויימת על זה, [יש אגדה יודעה משה"ק על מותו], אך בכל מקום שכותבים עליו כותבים שנפטר ערירי ל"ע כבן 36 בערך.

שאלתי לידידי לבית משפחת אויערבאך, העולה מדבריו שקראת זאת בספריו של הרב להמן. וד״ל.

ידידך למשפחת אויערבך מכירני? הוא יודע מנין יש לי המידע? מעולם לא קראתי דבר שכזה בספר הרב להמן. הרבה קראתי על יצירותיו של הרשב"ג, ולמיטב זכרוני בכל המקומות מובא שהיה רווק ונפטר ערירי. אבקש ממך שתמצא לי מקביל אחד ליחוס משפחתי לר' שלמה אבן גבירול. מקביל אחד! לא ממשפחת הנחל אשכול, אלא מאי מישהו אחר שהתייחס לרשב"ג.
נראה שידידך למשפחת אויערבאך חשב שבאתי בטרוניא מפני הטענות שבאו נגד הנ"א בשעתו, ולפיכך ענה לך בהתגוננות. ושהדי במרומים שאי"ז כן, ובאמת רק עתה קלטתי שמדובר באותו נחל אשכול.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

הודעהעל ידי יוסףלוי » א' פברואר 12, 2012 10:50 pm

דיברתי אתו שוב, וביקש את סליחתו שמצא כן באנצקלופדיה ישנה לחכמי ישראל. יש בדבריך מן האמת שמשפחת אויערבאך ובכללם הנ״ל מרגישים מותקפים לגבי הנחל אשכול, ובפרט כל אימת שמזכירים את אותו האיש שהוציא את האשכול על פי גרסתו האמיתית לשיטתו, ושכחתי כעת את שמו.

נטיעות
הודעות: 436
הצטרף: א' פברואר 09, 2014 11:38 am

Re: להגדיל היחוס ולהאדירו - פקפוקי ייחוס משפחתיים

הודעהעל ידי נטיעות » ג' נובמבר 26, 2019 1:43 am

והשבוע התפרסם בהמודיע במדור ויתילדו על רבי זאב דוד יברוב שמאן דהו כתב עליו שהוא נכד הבעש"ט ובאמת הוא נכד רבי אליהו בעל שם מדילאטיץ


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 109 אורחים