מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סברת ר' אבלי ופלפול המ"ב

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
פרי יהושע
הודעות: 3043
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

סברת ר' אבלי ופלפול המ"ב

הודעהעל ידי פרי יהושע » ש' ספטמבר 12, 2020 10:12 pm

שמעתי בשם ידידי ר' אליהו בן עמרם שהעיר על השעה"צ תקפב ד' שהק' על סברת ר' אבלי שאם שכח בליל ר"ה ואמר הא-ל הקדוש כיון שאין מקדשין את החודש בלילה הוה כשכח יעלה ויבוא שאין חוזר, וכתב שמוכרח ע"פ שימשיך תפילתו בשל חול, והמ"ב העיר איך יעשה את הבדיעבד לכתחילה.
ולכא' הלא הכא בין כה הוי בדיעבד שלא יפסיד את הג' ברכות ראשונות.

וזה לשון השער הציון


והנה בחיי אדם הביא בשם הגאון מהר"ר אבלי פאסוועלער שאם טעה בליל ראש השנה ולא אמר המלך הקדוש שאין צריך לחזור, כדין טעה ולא הזכיר יעלה ויבא בליל ראש חודש שאין צריך לחזור מחמת שאין מקדשין החודש בלילה, ולעניות דעתי לא נהירא, דזה היה שייך רק אם היה מתפלל תפלת חול, מה שאין כן בזה שמתפלל תפלת יום טוב ממה נפשך אינו יוצא, ואולי דהוא מיירי שנזכר תכף שסים האל הקדוש [לאחר כדי דיבור], ולדידיה צריך לסיים בשל חול, ואף בזה צריך עיון גדול, דאף דבתלמידי רבנו יונה מסתפק דאפשר דיוצא בשל חול בדיעבד, אבל להתיר לכתחלה לסיים בשל חול זה לא מצינו:

יבנה
הודעות: 2091
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: סברת ר' אבלי ופלפול המ"ב

הודעהעל ידי יבנה » ש' ספטמבר 12, 2020 10:56 pm

גם אינו מובן מה ענין שאר התפילה לאמירת האל הקדוש. כששוכח יעלה ויבוא יצא, לא משום שנחשב כלפיו כיום חול, אלא משום שקבעו שחיוב אמירת יעלה ויבוא בלילה אינו מעכב. וכי משום שטעה באחת יטעה בשניה.
נערך לאחרונה על ידי יבנה ב ש' ספטמבר 12, 2020 11:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 1983
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: סברת ר' אבלי ופלפול המ"ב

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ש' ספטמבר 12, 2020 11:00 pm


פרי יהושע
הודעות: 3043
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: סברת ר' אבלי ופלפול המ"ב

הודעהעל ידי פרי יהושע » ש' ספטמבר 12, 2020 11:39 pm

יבנה כתב:גם אינו מובן מה ענין שאר התפילה לאמירת האל הקדוש. כששוכח יעלה ויבוא יצא, לא משום שנחשב כלפיו כיום חול, אלא משום שקבעו שחיוב אמירת יעלה ויבוא בלילה אינו מעכב. וכי משום שטעה באחת יטעה בשניה.

מדוע קבעו שבלילה אינו מעכב, אם לא מטעם שאין מקדשין את החודש בלילה
ואם כן לא נתקדש החודש והוא יום חול
ואף שיש לדון טובא בהאי סברא שאין מקדשין, ועי' או"ש לעניין יום ב' דר"ח, מכל מקום הלא זו הסברא
לא כןן?

מה שנכון נכון
הודעות: 9715
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: סברת ר' אבלי ופלפול המ"ב

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ש' ספטמבר 12, 2020 11:52 pm

פרי יהושע כתב:ואם כן לא נתקדש החודש והוא יום חול
ואף שיש לדון טובא בהאי סברא שאין מקדשין, ועי' או"ש לעניין יום ב' דר"ח, מכל מקום הלא זו הסברא

ולדברי המשנת יעבץ סי' א?

פרי יהושע
הודעות: 3043
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: סברת ר' אבלי ופלפול המ"ב

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' ספטמבר 13, 2020 12:10 am

מה שנכון נכון כתב:
פרי יהושע כתב:ואם כן לא נתקדש החודש והוא יום חול
ואף שיש לדון טובא בהאי סברא שאין מקדשין, ועי' או"ש לעניין יום ב' דר"ח, מכל מקום הלא זו הסברא

ולדברי המשנת יעבץ סי' א?

אדרבא תזכיר
כמדומני הביא דברי האו"ש לעניין יום ב'
מה עוד?

מה שנכון נכון
הודעות: 9715
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: סברת ר' אבלי ופלפול המ"ב

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' ספטמבר 13, 2020 12:14 am

פרי יהושע כתב:אדרבא תזכיר

לכב'...?


כאן ד"ה ולפי והלאה.

יבנה
הודעות: 2091
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: סברת ר' אבלי ופלפול המ"ב

הודעהעל ידי יבנה » א' ספטמבר 13, 2020 2:15 am

פרי יהושע כתב:
יבנה כתב:גם אינו מובן מה ענין שאר התפילה לאמירת האל הקדוש. כששוכח יעלה ויבוא יצא, לא משום שנחשב כלפיו כיום חול, אלא משום שקבעו שחיוב אמירת יעלה ויבוא בלילה אינו מעכב. וכי משום שטעה באחת יטעה בשניה.

מדוע קבעו שבלילה אינו מעכב, אם לא מטעם שאין מקדשין את החודש בלילה
ואם כן לא נתקדש החודש והוא יום חול
ואף שיש לדון טובא בהאי סברא שאין מקדשין, ועי' או"ש לעניין יום ב' דר"ח, מכל מקום הלא זו הסברא
לא כןן?

בברכות ל: אמרו בטעם הדבר שקידוש החודש הוא רק ביום. השאלה הוא מה כוונת הגמ' בזה, יתכן לפרש שבעצם אינו ר"ח, וזה תמוה דא"כ למה תקנו יעלה ויבוא לכתחילה. יותר נראה לפרש דאף שהוא ר"ח א"א לתקן חיוב על דבר שא"א לדעת, שהרי בלילה עדיין לא נתברר אם הוא ר"ח עד שב"ד יקדשוה למחר, ואז יתברר למפרע שכבר מהלילה היה ר"ח, עי' פנ"י בזה. א"נ כיון שאין מקדשין בלילה אין בו חשיבות כר"ח לענין בדיעבד, אך הוא עדיין נחשב ר"ח. וכן מבואר ברא"ה ובריטב"א שם.
חידושי הרא"ה מסכת ברכות פרק ד - תפילת השחר
אמר רב ענן אמר רב טעה ולא הזכיר של ראש חדש בערבית אין מחזירין אותו מפני שאין מקדשין החדש אלא ביום. ופי' וכיון דכן לילה לא חשיבא דראש חדש לאטרוחיה ולאהדוריה
ריטב"א ל:
דהלילה אינה בכלל ולא חשיבא למטרח ולמהדר עלה:
הריטב"א מצורף וע"ש הערה 213
קבצים מצורפים
ריטבא ברכות.PDF
(186.41 KiB) הורד 14 פעמים

פרי יהושע
הודעות: 3043
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: סברת ר' אבלי ופלפול המ"ב

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' ספטמבר 13, 2020 5:10 am

מה שנכון נכון כתב:
פרי יהושע כתב:אדרבא תזכיר

לכב'...?


כאן ד"ה ולפי והלאה.

יישר כוח

אמנם לא מצאתי שם שזה נפק"מ לנידוננו
עכ"פ הטעם שאין חל קדה"ח בלילה
אולי יפרש כת"ר כוונתו

ולדידי א"צ לכתב קטן
נערך לאחרונה על ידי פרי יהושע ב א' ספטמבר 13, 2020 6:05 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

פרי יהושע
הודעות: 3043
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: סברת ר' אבלי ופלפול המ"ב

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' ספטמבר 13, 2020 5:12 am

יבנה כתב:
פרי יהושע כתב:
יבנה כתב:גם אינו מובן מה ענין שאר התפילה לאמירת האל הקדוש. כששוכח יעלה ויבוא יצא, לא משום שנחשב כלפיו כיום חול, אלא משום שקבעו שחיוב אמירת יעלה ויבוא בלילה אינו מעכב. וכי משום שטעה באחת יטעה בשניה.

מדוע קבעו שבלילה אינו מעכב, אם לא מטעם שאין מקדשין את החודש בלילה
ואם כן לא נתקדש החודש והוא יום חול
ואף שיש לדון טובא בהאי סברא שאין מקדשין, ועי' או"ש לעניין יום ב' דר"ח, מכל מקום הלא זו הסברא
לא כןן?

בברכות ל: אמרו בטעם הדבר שקידוש החודש הוא רק ביום. השאלה הוא מה כוונת הגמ' בזה, יתכן לפרש שבעצם אינו ר"ח, וזה תמוה דא"כ למה תקנו יעלה ויבוא לכתחילה. יותר נראה לפרש דאף שהוא ר"ח א"א לתקן חיוב על דבר שא"א לדעת, שהרי בלילה עדיין לא נתברר אם הוא ר"ח עד שב"ד יקדשוה למחר, ואז יתברר למפרע שכבר מהלילה היה ר"ח, עי' פנ"י בזה. א"נ כיון שאין מקדשין בלילה אין בו חשיבות כר"ח לענין בדיעבד, אך הוא עדיין נחשב ר"ח. וכן מבואר ברא"ה ובריטב"א שם.
חידושי הרא"ה מסכת ברכות פרק ד - תפילת השחר
אמר רב ענן אמר רב טעה ולא הזכיר של ראש חדש בערבית אין מחזירין אותו מפני שאין מקדשין החדש אלא ביום. ופי' וכיון דכן לילה לא חשיבא דראש חדש לאטרוחיה ולאהדוריה
ריטב"א ל:
דהלילה אינה בכלל ולא חשיבא למטרח ולמהדר עלה:
הריטב"א מצורף וע"ש הערה 213

הטעם שלא נתברר תמוה לפו"ר, כי גם בשחרית עוד לא נתברר בד"כ שקודש החודש
ומה שהבאת לשונות הראשונים איני רואה שמסייע לסברתך
ועיקר העניין אינו אלא מפני שכיון ואין מקדשין לא חל בלילה קידוש החודש רק למפרע
ואף שגם בשחרית כן, אבל הכא אינו בתורת, ולכן חשיב פחות מכלל שם חודש בזמן ההוה
רק למפרע

פרי יהושע
הודעות: 3043
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: סברת ר' אבלי ופלפול המ"ב

הודעהעל ידי פרי יהושע » א' ספטמבר 13, 2020 8:19 pm

ולעיקר השאלה של ר' אליהו בן עמרם על המ"ב שפתחנו בה לעיל, נראה ע"פ הפשט, שעל אף שהשה"צ הבין שלדעת ר' אבלי יש להמשיך בתפילת חול, כיון שכאילו לא נתקדש החודש, מכל מקום אינו דומה מה שהיה כבר למה שהוא בא לעשות, ועכ"פ בעת כזאת להתפלל תפילת חול הוא בדיעבד, ועל אף שהוא יצטרך מכוח כך לחזור את התפילה ועל ג' ברכות, אין בזה משום ברכה לבטלה שעכ"פ נאמר בדרך תפילה ושבח, ועכ"פ מסתבר שלא היה ניחא ליה בזה שימשיך בתפילת חול, ואפשר להבין זאת.

אליהו בן עמרם
הודעות: 1127
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: סברת ר' אבלי ופלפול המ"ב

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ב' ספטמבר 14, 2020 9:39 pm

פרי יהושע כתב:ולעיקר השאלה של ר' אליהו בן עמרם על המ"ב שפתחנו בה לעיל, נראה ע"פ הפשט, שעל אף שהשה"צ הבין שלדעת ר' אבלי יש להמשיך בתפילת חול, כיון שכאילו לא נתקדש החודש, מכל מקום אינו דומה מה שהיה כבר למה שהוא בא לעשות, ועכ"פ בעת כזאת להתפלל תפילת חול הוא בדיעבד, ועל אף שהוא יצטרך מכוח כך לחזור את התפילה ועל ג' ברכות, אין בזה משום ברכה לבטלה שעכ"פ נאמר בדרך תפילה ושבח, ועכ"פ מסתבר שלא היה ניחא ליה בזה שימשיך בתפילת חול, ואפשר להבין זאת.


עדיין קשה לענ"ד.
אבהיר למה לענ"ד הוא כבר במצב של "בדיעבד" לפי דברי השה"צ עצמו:
השעה"צ טוען שאחר שסיים הא-ל הקדוש אי אפשר להמשיך בתפילה של ר"ה. ולכאורה, מה אכפת לן שכן ימשיך? ומה גרם זה שהתחיל ברכות ראשונות בנוסח חול?
התשובה לענ"ד: שכל ברכות התפילה חטיבה אחת הן, ולכן אם התחיל בנוסח של חול, לא יכול להמשיך בנוסח של ר"ה, כי אז אין קשר בין ברכות ראשונות לברכות שאחריהן.
ואם כנים הדברים, הרי שאם התחיל נוסח של חול, הרי שכבר הוא נמצא באמצע מצב של "בדיעבד" לגבי ההמשך, שהוא חטיבה אחת עם ההתחלה.

ובנוסף, אם יחזור על הראשונות, לכאו' נמצאו ברכותיו לבטלה. ולכן זו עוד סיבה להחשיבו במצב של "בדיעבד".
ומש"כ רעי הנכבד שליט"א, שאין ברכותיו לבטלה כיון שנאמר בדרך תפילה ושבח, לענ"ד אין זה נכון לגבי מטבע שטבעו חכמים לברך כסדר כל הברכות והוא עצר באמצען ולא המשיך.

ועוד, שלא הבנתי מש"כ: "ועכ"פ בעת כזאת להתפלל תפילת חול הוא בדיעבד"...

פרי יהושע
הודעות: 3043
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: סברת ר' אבלי ופלפול המ"ב

הודעהעל ידי פרי יהושע » ד' ספטמבר 16, 2020 10:51 am

כוונתי שעכ"פ אינו יום חול באמת ורק בתפילתו כיון והוא נסמך על אין מקדשין לא יכול לעשות תרתי דסתרי, ולא משום דבעי מטבע אחת כמו שכתבתם


חזור אל “אלול וימים נוראים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 13 אורחים