מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

צפורה בת יתרו היא האשה הכושית?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
חקר
הודעות: 848
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

שחשדוהו מאשת איש - בת מלך כוש

הודעהעל ידי חקר » א' יוני 24, 2012 1:23 am

על הפסוק 'וישמע משה ויפול על פניו' (במדבר טז, ד) דרשו חז"ל בסנהדרין קי, א: מה שמועה שמע אמר ר' שמואל בר נחמני אמר ר' יונתן שחשדוהו מאשת איש שנאמר 'ויקנאו למשה במחנה' א"ר שמואל בר יצחק מלמד שכל אחד ואחד קנא את אשתו ממשה וכו'.
בספר חמדת ימים [שבזי] מביא בשם ה'עקידת יצחק' [ל"מ ב'עקידה'] ביאור מעניין מאד לאגדה זו, שחלילה לא נחשד באיסור א"א ממש, אלא שגרם לבת מלך כוש לעבור באיסור זה, שכשברח משה מכוש לא גירשה והלכה ונשאת לאחר באיסור, עכת"ד.
כמובן שביאור זה נסמך על ההנחה [המפוקפקת?] שמקורה בספר דברי הימים של משה רבינו שהוא נשא את "אלמנת" מלך כוש, ומ"מ שם מבואר שלא קרב אליה כל אותם ארבעים שנה ולכן שילחוהו לבסוף מממלכתם.
נערך לאחרונה על ידי חקר ב א' יוני 24, 2012 10:44 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10356
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: שחשדוהו מאשת איש - בת מלך כוש

הודעהעל ידי יאיר » א' יוני 24, 2012 1:52 am

על הפס' "האשה הכושית אשר לקח" מפרש הבן איש חי דקאי על אלמנת מלך כוש.

חקר
הודעות: 848
הצטרף: ג' נובמבר 22, 2011 12:00 am

Re: שחשדוהו מאשת איש - בת מלך כוש

הודעהעל ידי חקר » א' יוני 24, 2012 2:54 am

כבר קדמו בפירוש הרשב"ם שם:
'כי אשה כושית לקח' כדכתיב בדברי הימים דמשה רבינו שמלך בארץ כוש ארבעים שנה ולקח מלכה אחת ולא שכב עמה כמו שכתוב שם, והם לא ידעו כשדיברו בו שלא נזקק לה.

מדבר
הודעות: 306
הצטרף: ג' מאי 01, 2012 10:38 am

Re: שחשדוהו מאשת איש - בת מלך כוש

הודעהעל ידי מדבר » א' יוני 24, 2012 3:01 am

וכן דעת זקנים עי"ש

חיס
הודעות: 1113
הצטרף: ב' יולי 18, 2011 2:03 pm

Re: שחשדוהו מאשת איש - בת מלך כוש

הודעהעל ידי חיס » א' יוני 24, 2012 9:10 am

כבר קדמו לכל הנ"ל בתרגום יונתן בן עוזיאל(במדבר י"ב א) וְאִשְׁתְּעִיוּ מִרְיָם וְאַהֲרן בְּמשֶׁה פִּתְגָמִין דְלָא מְהַגְנִין עַל עֵיסַק אִתְּתָא כּוּשְׁיָיתָא דְאַסְבוֹהִי כוּשָׁאֵי לְמשֶׁה בְּמֵיעַרְקֵיהּ מִן קֳדָם פַּרְעה וְרִיחְקָהּ אֲרוּם לְאִיתָא אַסְבוֹהִי יַת מַלְכְּתָא דְכוּשׁ וְרָחִיק מִינָהּ.

בברכה המשולשת
הודעות: 11573
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שחשדוהו מאשת איש - בת מלך כוש

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 24, 2012 10:25 am

חיס כתב:כבר קדמו לכל הנ"ל בתרגום יונתן בן עוזיאל(במדבר י"ב א) וְאִשְׁתְּעִיוּ מִרְיָם וְאַהֲרן בְּמשֶׁה פִּתְגָמִין דְלָא מְהַגְנִין עַל עֵיסַק אִתְּתָא כּוּשְׁיָיתָא דְאַסְבוֹהִי כוּשָׁאֵי לְמשֶׁה בְּמֵיעַרְקֵיהּ מִן קֳדָם פַּרְעה וְרִיחְקָהּ אֲרוּם לְאִיתָא אַסְבוֹהִי יַת מַלְכְּתָא דְכוּשׁ וְרָחִיק מִינָהּ.


וידוע שהתנא הקדוש יונתן בן עוזיאל לא תרגם את התורה, אלא רק את הנביאים. ולכן זה תרגום מאוחר (אם כי הגרמ"מ כשר זצ"ל טען לקדמותו) והוא מתבסס על דברי הימים של משה, כמו כל רבותינו הראשונים שצוינו לעיל.

הבל הבלים
הודעות: 89
הצטרף: א' אוגוסט 29, 2010 11:39 pm

Re: שחשדוהו מאשת איש - בת מלך כוש

הודעהעל ידי הבל הבלים » א' יוני 24, 2012 9:16 pm

אגב ראיתי באיזה ספר מה הטעם שהוצרכו קרח ועדתו לחושדו בזה במחלוקתם
דמרים אמרה על אלדד ומידד שהתחילו להתנבאות "אוי לנשותיהם של אלו" שיצטרכו לפרוש מנשותיהם כמשה שפירש,
וכאן שקרח ועדתו רצו להיות נביאים כמשה 'כל העדה כולם קדושים" ויראו שמא נשותיהם יפריעו להם ויתנגדו לחלוקתם כדי שלא יפרשו
ולכן הקדימו לומר שחשדוהו למשה בא"א, וא"כ אין זה נכון שפירש ואפשר להיות נביא גם בלא פרישה...

לייטנר
הודעות: 5119
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: שחשדוהו מאשת איש - בת מלך כוש

הודעהעל ידי לייטנר » א' יוני 24, 2012 11:24 pm

בברכה המשולשת כתב:
חיס כתב:כבר קדמו לכל הנ"ל בתרגום יונתן בן עוזיאל(במדבר י"ב א) וְאִשְׁתְּעִיוּ מִרְיָם וְאַהֲרן בְּמשֶׁה פִּתְגָמִין דְלָא מְהַגְנִין עַל עֵיסַק אִתְּתָא כּוּשְׁיָיתָא דְאַסְבוֹהִי כוּשָׁאֵי לְמשֶׁה בְּמֵיעַרְקֵיהּ מִן קֳדָם פַּרְעה וְרִיחְקָהּ אֲרוּם לְאִיתָא אַסְבוֹהִי יַת מַלְכְּתָא דְכוּשׁ וְרָחִיק מִינָהּ.


וידוע שהתנא הקדוש יונתן בן עוזיאל לא תרגם את התורה, אלא רק את הנביאים. ולכן זה תרגום מאוחר (אם כי הגרמ"מ כשר זצ"ל טען לקדמותו) והוא מתבסס על דברי הימים של משה, כמו כל רבותינו הראשונים שצוינו לעיל.


http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%AA%D7% ... 7%AA%D7%9F

הבונה
הודעות: 1131
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: שחשדוהו מאשת איש - בת מלך כוש

הודעהעל ידי הבונה » ג' יוני 26, 2012 11:45 am

בברכה המשולשת כתב:וידוע שהתנא הקדוש יונתן בן עוזיאל לא תרגם את התורה, אלא רק את הנביאים. ולכן זה תרגום מאוחר (אם כי הגרמ"מ כשר זצ"ל טען לקדמותו) והוא מתבסס על דברי הימים של משה, כמו כל רבותינו הראשונים שצוינו לעיל.

אאל"ט דה"י של משה חובר לפני כאלף שנה, היתכן כי תרגום יונתן כה מאוחר?

בברכה המשולשת
הודעות: 11573
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שחשדוהו מאשת איש - בת מלך כוש

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' יוני 26, 2012 4:54 pm

הבונה כתב:
בברכה המשולשת כתב:וידוע שהתנא הקדוש יונתן בן עוזיאל לא תרגם את התורה, אלא רק את הנביאים. ולכן זה תרגום מאוחר (אם כי הגרמ"מ כשר זצ"ל טען לקדמותו) והוא מתבסס על דברי הימים של משה, כמו כל רבותינו הראשונים שצוינו לעיל.

אאל"ט דה"י של משה חובר לפני כאלף שנה, היתכן כי תרגום יונתן כה מאוחר?


כן, שהרי יש המוצאים בו רמזים למסע הטומאה (גזרות תתנ"ו, לפני כ- 900 שנה).

שיף
הודעות: 2265
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: שחשדוהו מאשת איש - בת מלך כוש

הודעהעל ידי שיף » ד' יוני 25, 2014 11:13 pm

המהר"ם שיף בדרושים נחמדים שבסוף מס' חולין מביא ע"ז את הפס' בוקר ויודע ה' ע"ד הגמ' ביומא שהמן היה מגיד אם סרחה אשתו וכו' וא"כ מפרש כפשוטו ועיי"ש ובספר עדות ביהוסף בשם רבי זיסקינד רוטנבורג הביא דהוא דווקא לאחר חטא המרגלים שיצא יהושע מהאהל ולפנ"כ לא ימיש מהאהל ואי"כ ייחוד ועי"ע כאן viewtopic.php?f=7&t=10397

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1001
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: שחשדוהו מאשת איש - בת מלך כוש

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ד' יוני 25, 2014 11:23 pm

בברכה המשולשת כתב:
הבונה כתב:
בברכה המשולשת כתב:וידוע שהתנא הקדוש יונתן בן עוזיאל לא תרגם את התורה, אלא רק את הנביאים. ולכן זה תרגום מאוחר (אם כי הגרמ"מ כשר זצ"ל טען לקדמותו) והוא מתבסס על דברי הימים של משה, כמו כל רבותינו הראשונים שצוינו לעיל.

אאל"ט דה"י של משה חובר לפני כאלף שנה, היתכן כי תרגום יונתן כה מאוחר?


כן, שהרי יש המוצאים בו רמזים למסע הטומאה (גזרות תתנ"ו, לפני כ- 900 שנה).

הרב בברכה
עיין היטב במאמר המצורף, ותראה שעיקרו של המיוחס ליונתן הוא קדום (חלקו עוד מלפני חתימת המשנה, וחלקו מזמן האמוראים הראשונים) אלא שנוספו אליו מעט הוספות מאוחרות.

למעלה הובא קישור לויקיפדיה, ובאותו ערך נכתב שהראשון שמזכירו הוא הריקאנטי. וזו טעות ישנה, בעל שכל טוב השתמש בו הרבה מאוד, והוא נזכר גם בתוס' בע"ז.
קבצים מצורפים
מסע למחוזות תרגומי התורה (ב).pdf
תרגום יונתן וירושלמי
(1.24 MiB) הורד 350 פעמים

אריסמנדי
הודעות: 233
הצטרף: ד' יולי 18, 2012 6:15 am

Re: שחשדוהו מאשת איש - בת מלך כוש

הודעהעל ידי אריסמנדי » ה' יוני 26, 2014 1:03 am

אם אינני טועה, ספר דה"י של משה הוא מהספרים החיצונים שהיו ידועים לפחות מזמן חורבן הבית, ותורגמו ללשונות הגויים ("אפוקריפה" בלעז).

ודאי אין לאחר את תרגום יונתן על התורה לזמן מסעי הצלב, שהרי בעל שכל טוב כבר מביא ממנו (כמו שכתב יענקל), ויש לתת זמן מספיק להתפשטותו ולהתפרסמותו וכו' (בייחוד אם מקבלים את ההנחה הפשוטה שהוא נתחבר בא"י, וידוע שיש בו הלכות שלא כמקורות חז"ל שבידינו, שזה מקשה לאחר אותו כל כך. אלא מסתבר שכבר נתחבר עוד לפני סוף תקופת הגאונים).
נערך לאחרונה על ידי אריסמנדי ב ו' יוני 27, 2014 1:56 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בברכה המשולשת
הודעות: 11573
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שחשדוהו מאשת איש - בת מלך כוש

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' יוני 26, 2014 8:26 am

לייבעדיג יענקל כתב:הרב בברכה
עיין היטב במאמר המצורף, ותראה שעיקרו של המיוחס ליונתן הוא קדום (חלקו עוד מלפני חתימת המשנה, וחלקו מזמן האמוראים הראשונים) אלא שנוספו אליו מעט הוספות מאוחרות.


ייש"כ על המאמר המפורט.
מאז כתבתי את ההודעה למעלה באשכול (לפני שנתיים כמדומני) ראיתי שיש מספר מאמרים של ר"ד הכהן הנשקה בעניין זה בהם הוא דן בזיקת התרגום המיוחס ליונתן למכילתא דר"י

יורה_דעות
הודעות: 431
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 5:41 pm

Re: שחשדוהו מאשת איש - בת מלך כוש

הודעהעל ידי יורה_דעות » ה' יוני 26, 2014 2:18 pm

דה"י של משה אינו מן האפוקריפין, אלא מאגדות ימי הביניים, וכמו ספר הישר.
ואת הפירוש של 'אשה כושית' כפשוטו תפס גם האר"י בשער הגלגולים. אם כי 'מדיינית' הוא גם פשוטו של כושית.

מה שנכון נכון
הודעות: 9372
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: שחשדוהו מאשת איש - בת מלך כוש

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' יוני 26, 2014 9:08 pm

אבן עזרא שמות ב,כב
וזאת צפורה היא האשה הכושית אשר אמר. ואשר כתוב בדברי הימים דמשה אל תאמין. וכלל אומר לך, כל ספר שלא כתבוהו נביאים או חכמים מפי הקבלה אין לסמוך עליו, ואף כי יש בו דברים שמכחישים הדעת הנכונה. וככה ספר זרובבל, וגם ס' אלדד הדני והדומה להם.

אבן עזרא שמות ד ,כ.
ואל תסמוך אל דברי הימים של משה, כי הבל כל הכתוב בו.

רשב"ם שמות ד,יא
ואין לחוש לספרים החיצונים. [בר"פ דלהלן כתב שכונתו לדה"י של משה].

אברבנאל במדבר פרק יב
ואם היתה הכושית בת מלך כוש כמו שנזכר בדברי הימים של משה מה ראו עתה לדבר בלקוחיה ודברי הימים זה כבר ספקו בו המפרשים ואין ראוי לסמוך עליו.


אמנם בערוך ועוד ראשונים הביאוהו. וראה עוד ברב פעלים לר"א בן הגר"א בערכו.
[באוצר מדרשים ערך משה כתב שהובא בתוספות ב"ק פב. בשם מדרש משה רבנו. אמנם המעיין שם יראה שלא קרא נכון את דברי התוספות].

אריסמנדי
הודעות: 233
הצטרף: ד' יולי 18, 2012 6:15 am

Re: שחשדוהו מאשת איש - בת מלך כוש

הודעהעל ידי אריסמנדי » ה' יוני 26, 2014 9:37 pm

יורה_דעות כתב:דה"י של משה אינו מן האפוקריפין, אלא מאגדות ימי הביניים, וכמו ספר הישר.


צדקת, וטעות היתה בידי. אלא שספר הישר כנראה השתמש בדברי הימים של משה, ומסתבר שדבה"י של משה הוא מהאגדות העתיקות של ימי הביניים כמו מדרש ויסעו ודומיו, ואכן אגדות אלו מביאות מסורות רבות שכבר ידועות מהספרים החיצוניים שמזמן הבית.

לגופו של הענין הנידון, כבר יוסף בן מתתיהו (קדמוניות, ב י) מביא את סיפור מלחמת משה בכוש, ושלבסוף נשא את בת מלך כוש (ושְׁמָהּ תבריס).
נערך לאחרונה על ידי אריסמנדי ב ו' יוני 27, 2014 1:57 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

לייטנר
הודעות: 5119
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: שחשדוהו מאשת איש - בת מלך כוש

הודעהעל ידי לייטנר » ה' יוני 26, 2014 9:50 pm

יורה_דעות כתב:דה"י של משה אינו מן האפוקריפין, אלא מאגדות ימי הביניים, וכמו ספר הישר.
ואת הפירוש של 'אשה כושית' כפשוטו תפס גם האר"י בשער הגלגולים. אם כי 'מדיינית' הוא גם פשוטו של כושית.


ראב"ע במדבר יב א:
והישר בעיני שזו הכושית היא צפורה, כי היא מדינית, ומדינים הם ישמעאלים, והם דרים באהלים, וכן כתוב ירגזון יריעות ארץ מדין (חבקוק ג, ז). ובעבור חום השמש אין להם לבן כלל, וצפורה היתה שחורה ודומה לכושית

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 5054
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

צפורה בת יתרו היא האשה הכושית?

הודעהעל ידי מיללער » ה' ינואר 19, 2017 6:15 pm

מה שנכון נכון כתב:אבן עזרא שמות ב,כב
וזאת צפורה היא האשה הכושית אשר אמר. ואשר כתוב בדברי הימים דמשה אל תאמין. וכלל אומר לך, כל ספר שלא כתבוהו נביאים או חכמים מפי הקבלה אין לסמוך עליו, ואף כי יש בו דברים שמכחישים הדעת הנכונה. וככה ספר זרובבל, וגם ס' אלדד הדני והדומה להם.



ועי' באבי עזר שציין לדברי האגור בהל' שחיטה מספר אלדד הדני להלכה, ונראה שרבינו ברוך בעל האגור אכן חשב את ספר אלדד הדני כבר סמכא, ומסיים 'על כן אמרתי דברי הרב (ראב"ע) נדחים מדברי רבינו ברוך.

(מבלי להיכנס לנידון על מה ולמה החליט בעל אבי עזר להדחות דברי האב"ע מפני בעל האגור, איני בטוח שיש בגברי בעל האגור סתירה למה שפקפק האב"ע בסמכות ספר אלדד הדני, ואולי אין כאן המקום לזה)

הספר דברי הימים של משה רבינו - באוצר החכמה:
http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?141094

בגוגל - דפוס ויניציה שס"ה:
https://books.google.com/books?id=8iZiA ... &q&f=false
קבצים מצורפים
content (3).jpg
content (3).jpg (95.49 KiB) נצפה 3767 פעמים

קו ירוק
הודעות: 4414
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: צפורה בת יתרו היא האשה הכושית?

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' ינואר 19, 2017 7:04 pm

לגבי ענין אשת משה, יתכן שהתערבב לסופר הקדום (מימי בית שני) הא דכתי' ויבאו הרועים ויגרשום ויקם משה ויצילן וישק את הצאן. ואח"כ נשא בת יתרו שהיה כהן מידן.
החליף כהן במלך, והצלת בנות יתרו מהרועים עם מלחמת משה בכוש..
או שקרא למדינים כושים, בשביל להסתדר עם הקושיא מהפסוק..
מה שכן, מפליא שעוד בסוף ימי בית שני, שלא היו מרבים לכתוב ספרים, היו כבר סיפורי בדים כתובים להמון העם. והעירוני בפרטי שיתכן שזו היתה דרכם של הכיתות השונות שצצו בסוף ימי הבית

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 5054
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: צפורה בת יתרו היא האשה הכושית?

הודעהעל ידי מיללער » ה' ינואר 19, 2017 8:41 pm

(תודה על מיזוג האשכולות)

הנה מספר 'רב פעלים' על הספר 'דברי הימים של משה רבינו':
קבצים מצורפים
content.png
content.png (65.09 KiB) נצפה 3766 פעמים
content (1).png
content (1).png (45.33 KiB) נצפה 3766 פעמים

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 1401
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

פניני אשת משה

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ו' יוני 21, 2019 12:10 pm

ראיתי במדרש פתרון תורה https://maagarim.hebrew-academy.org.il/ ... 09010%2000 בזה"ל
וכי צפורה שמה והלוא פיניני שמה ולמה נקראת שמה צפורה? שרצה אחר משה כצפור

האם יש עוד מקור לדבר זה? והאם הכלל יש מקור לשם "פניני" (ואולי בא משם "פנינה" שמופיע בתנ"ך)?

עקביה
הודעות: 3448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: צפורה בת יתרו היא האשה הכושית?

הודעהעל ידי עקביה » ש' ינואר 25, 2020 8:53 pm

בילקוט שמעוני (שמות ב טו, רמז קסח) מובא הסיפור הארוך על מלוך משה בכוש ועל כך שקיבל את הכושית לאשה (אך לא בא עליה).

האם יש בכך תרומה לאמינותו של הסיפור?

בברכה המשולשת
הודעות: 11573
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: צפורה בת יתרו היא האשה הכושית?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' ינואר 25, 2020 9:13 pm

עקביה כתב:בילקוט שמעוני (שמות ב טו, רמז קסח) מובא הסיפור הארוך על מלוך משה בכוש ועל כך שקיבל את הכושית לאשה (אך לא בא עליה).

האם יש בכך תרומה לאמינותו של הסיפור?


ילקוט שמעוני הוא ילקוט, כשמו.
הוא מוכיח שהסיפור היה מוכר באשכנז של תקופתו ושבעל ילקוט שמעוני ראה בו מדרש.

עקביה
הודעות: 3448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: צפורה בת יתרו היא האשה הכושית?

הודעהעל ידי עקביה » ש' ינואר 25, 2020 9:23 pm

תודה.

מעניין מה מביא את אלה לחשוב שמדובר במדרש הראוי לאמון ולאלה לחשוב שמדובר בבדיה.

בברכה המשולשת
הודעות: 11573
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: צפורה בת יתרו היא האשה הכושית?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' ינואר 25, 2020 9:30 pm

עקביה כתב:תודה.

מעניין מה מביא את אלה לחשוב שמדובר במדרש הראוי לאמון ולאלה לחשוב שמדובר בבדיה.


למיטב זכרוני נכב"ב (אך לא מצאתי כעת) שגם חלק מהספרים החיצוניים חזרו ונתפסו כמדרש בתקופת הראשונים, אצל חלק מהראשונים, וראשונים אחרים מאנו בזה.
וה"ה כאן (בשינויים המחוייבים)

עקביה
הודעות: 3448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: צפורה בת יתרו היא האשה הכושית?

הודעהעל ידי עקביה » ש' ינואר 25, 2020 9:35 pm

האם יהיה נכון לומר שיש בזה חילוק בין הראשונים האשכנזים לראשונים הספרדים?

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 1401
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: צפורה בת יתרו היא האשה הכושית?

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ש' ינואר 25, 2020 9:40 pm

תחפש: דברי הימים של משה רבינו.

בברכה המשולשת
הודעות: 11573
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: צפורה בת יתרו היא האשה הכושית?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' ינואר 25, 2020 9:40 pm

עקביה כתב:האם יהיה נכון לומר שיש בזה חילוק בין הראשונים האשכנזים לראשונים הספרדים?


כמדומני שבהחלט יש צד כזה, אם כי רשב"ם היה צרפתי ולא נתן בזה אמון.
(אם זכרוני איננו מטעני, זה נכב"ב בעניין רבי משה הדרשן וסברתו של רימת"ש בעניין זה)

עקביה
הודעות: 3448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: צפורה בת יתרו היא האשה הכושית?

הודעהעל ידי עקביה » ש' ינואר 25, 2020 9:45 pm

הרשב"ם קיבל את הסיפור על האשה הכושית (אולי הובא לעיל):

רשב"ם במדבר פרק יב פסוק א
כי אשה כושית לקח - כדכת' בדברי הימים דמשה רבנו שמלך בארץ כוש ארבעים שנה ולקח מלכה אחת ולא שכב עמה כמו שכתוב שם, והם לא ידעו כשדיברו בו שלא נזקק לה. זהו עיקר פשוטו.

איש גלילי
הודעות: 2477
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: צפורה בת יתרו היא האשה הכושית?

הודעהעל ידי איש גלילי » א' ינואר 26, 2020 3:03 pm

הוא נתן בו אמון במקום אחד, והתקיף במקום אחר (שמות ד י).
כמדומה שהוא לקח את הספר בערבון מוגבל, וקבלו רק במקומות שזה התאים לדעתו עם פשוטו של מקרא והשכל הישר.

עקביה
הודעות: 3448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: צפורה בת יתרו היא האשה הכושית?

הודעהעל ידי עקביה » א' ינואר 26, 2020 5:07 pm

באותו ספר עצמו כתוב גם על האשה הכושית (אלמנת מלך כוש) - שהרשב"ם מקבל, וגם שמשה רבנו היה מגמגם - שהרשב"ם דוחה? אולי אלה ספרים נפרדים (שאוחדו אח"כ למה שנקרא כיום 'ספר הישר')?

איש גלילי
הודעות: 2477
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: צפורה בת יתרו היא האשה הכושית?

הודעהעל ידי איש גלילי » א' ינואר 26, 2020 5:26 pm

יתכן שאתה צודק. זכור לי שדברי הימים של משה ככתבו וכלשונו נכנס לתוך "ספר הישר", אלא שנוספו עמו עוד ספרים, במקומות המתאימים, כגון מלחמות בני יעקב.

בברכה המשולשת
הודעות: 11573
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: צפורה בת יתרו היא האשה הכושית?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ינואר 26, 2020 6:08 pm

עקביה כתב:באותו ספר עצמו כתוב גם על האשה הכושית (אלמנת מלך כוש) - שהרשב"ם מקבל, וגם שמשה רבנו היה מגמגם - שהרשב"ם דוחה? אולי אלה ספרים נפרדים (שאוחדו אח"כ למה שנקרא כיום 'ספר הישר')?


א. הרשב"ם מסביר למה הוא מקבל זאת. ואגב, גם מציע הסבר אחר.
ב. הספר דברי הימים של משה הוא חיבור אחיד.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 33 אורחים