מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מתי הופקדו הלויים איש כפי עבודתו?

ביאורים ועיונים, חדושים ובירורים, בתורה בנביאים בכתובים ובתרגומים, ובמפרשיהם, ראשונים ואחרונים, ויבינו במקרא.
מנחם
הודעות: 204
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 7:32 pm
מיקום: מודיעין עילית

מתי הופקדו הלויים איש כפי עבודתו?

הודעהעל ידי מנחם » ד' יוני 14, 2017 9:54 am

פרשת במדבר סיני פותחת באחד לחדש השני, ואז נצטוה לשאת את ראש כל עדת בני ישראל מבן עשרים שנה ומעלה כל יצא צבא, ואח"כ לפקד את בני לוי כל זכר מבן חדש ומעלה, ושם נאמר לו מהי משמרת כל משפחה מבני לוי.
לעמת זאת, הנשיאים הביאו את העגלות ואת הבקר כבר בר"ח ניסן, ונתנו אותם אל הלויים כפי עבודתם.

הא כיצד?

ביקורת תהיה
הודעות: 2145
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מתי הופקדו הלויים איש כפי עבודתו?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' מאי 17, 2020 9:34 pm

מנחם כתב:הא כיצד?
'וַיִּקַּח משֶׁה אֶת־הָעֲגָלֹת' – בו ביום (ראש חדש ניסן);
'וַיִּתֵּן אוֹתָם אֶל־הַלְוִיִּם' – בנסוע המחנה (ביום כ באייר).

בר בי רב דחד יומא
הודעות: 31
הצטרף: א' מאי 16, 2010 6:40 pm

Re: מתי הופקדו הלויים איש כפי עבודתו?

הודעהעל ידי בר בי רב דחד יומא » א' מאי 17, 2020 9:52 pm

כעין זה כתב בהעמק דבר להנצי״ב זצ״ל: נתן לבני גרשון, לא באותו יום היה, שהרי לא נתברר משא של כל אחד עד אחר המנין. אלא בעת שהגיעה השעה לישא בראשונה, נתחלקו העגלות והבקר.

בן מיכאל
הודעות: 1468
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מתי הופקדו הלויים איש כפי עבודתו?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' יולי 07, 2020 7:17 pm

באברבנאל באמת כתב בגלל טענה זו שקרבנות הנשיאים היה בר"ח ר=אייר, והכתוב ביום כלות הוא על זמן כמו ביום עשות ה' ארץ ושמים וכיוצא בזה.

ביקורת תהיה
הודעות: 2145
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: מתי הופקדו הלויים איש כפי עבודתו?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' יולי 07, 2020 11:35 pm

בן מיכאל כתב:באברבנאל באמת כתב בגלל טענה זו שקרבנות הנשיאים היה בר"ח אייר.
כאשר אני נתקל בשום ספר התייחסות כלפי דבר המוסכם אצל חכמינו ז"ל בנוסח 'רחוק היא אצלי שתהיה כן, אבל אחשוב אחרת', אני פשוט מעביר דף.

בן מיכאל
הודעות: 1468
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מתי הופקדו הלויים איש כפי עבודתו?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ד' יולי 08, 2020 11:10 am

ביקורת תהיה כתב:
בן מיכאל כתב:באברבנאל באמת כתב בגלל טענה זו שקרבנות הנשיאים היה בר"ח אייר.
כאשר אני נתקל בשום ספר התייחסות כלפי דבר המוסכם אצל חכמינו ז"ל בנוסח 'רחוק היא אצלי שתהיה כן, אבל אחשוב אחרת', אני פשוט מעביר דף.

יש לדברי האברבנאל מקור גם בדברי חז"ל, כי הם הביאו ראיה לאין מוקדם ומאוחר מפרשת הפסח המאוחרת לתחילת חומש במדבר, והתעלמו מפרשת הנשיאים הכתובה קודם.

ונתנו ידידים
הודעות: 756
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: מתי הופקדו הלויים איש כפי עבודתו?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' יולי 08, 2020 3:42 pm

בן מיכאל כתב:
ביקורת תהיה כתב:
בן מיכאל כתב:באברבנאל באמת כתב בגלל טענה זו שקרבנות הנשיאים היה בר"ח אייר.
כאשר אני נתקל בשום ספר התייחסות כלפי דבר המוסכם אצל חכמינו ז"ל בנוסח 'רחוק היא אצלי שתהיה כן, אבל אחשוב אחרת', אני פשוט מעביר דף.

יש לדברי האברבנאל מקור גם בדברי חז"ל, כי הם הביאו ראיה לאין מוקדם ומאוחר מפרשת הפסח המאוחרת לתחילת חומש במדבר, והתעלמו מפרשת הנשיאים הכתובה קודם.

באמת שאלה טובה, נו, ומה התשובה האמיתית התואמת עם דברי חז"ל?

ונתנו ידידים
הודעות: 756
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: מתי הופקדו הלויים איש כפי עבודתו?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' יולי 08, 2020 3:50 pm

ויש להעיר כי הפרשה של הקרבן פסח שבפר' בהלותך בכלל אינו שלא כסדרן כי הוא מיד אחר ויהי ביום כלות משה והוא ממש מקומו הראוי לו, ובאמת לשון חז"ל כפי המובא ברש"י הוא 'בחדש הראשון - פרשה שבראש הספר לא נאמרה עד אייר, למדת שאין סדר מוקדם ומאוחר בתורה. ולמה לא פתח בזו, מפני שהוא גנותן של ישראל, שכל ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר לא הקריבו אלא פסח זה בלבד: ' ונמצא שלא הקשו אלא על פרשה שבראש הספר דאינו במקומו דהיינו פרשת הלויים, וא"כ יתכן שלא קשה הקושיא הקודמת דכיון דכאן הוא מקומו לכן אמרו ושאלו חז"ל רק כאן.
אבל מה שסיימו דלא פתח בזו מפני שהוא גנותן של ישראל זה אינו מובן כי למה הו"ל לפתוח בזוולא בפרשת הנשיאים?

בן מיכאל
הודעות: 1468
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מתי הופקדו הלויים איש כפי עבודתו?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ד' יולי 08, 2020 6:05 pm

ונתנו ידידים כתב:ויש להעיר כי הפרשה של הקרבן פסח שבפר' בהלותך בכלל אינו שלא כסדרן כי הוא מיד אחר ויהי ביום כלות משה והוא ממש מקומו הראוי לו, ובאמת לשון חז"ל כפי המובא ברש"י הוא 'בחדש הראשון - פרשה שבראש הספר לא נאמרה עד אייר, למדת שאין סדר מוקדם ומאוחר בתורה. ולמה לא פתח בזו, מפני שהוא גנותן של ישראל, שכל ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר לא הקריבו אלא פסח זה בלבד: ' ונמצא שלא הקשו אלא על פרשה שבראש הספר דאינו במקומו דהיינו פרשת הלויים, וא"כ יתכן שלא קשה הקושיא הקודמת דכיון דכאן הוא מקומו לכן אמרו ושאלו חז"ל רק כאן.
אבל מה שסיימו דלא פתח בזו מפני שהוא גנותן של ישראל זה אינו מובן כי למה הו"ל לפתוח בזוולא בפרשת הנשיאים?

הוא אשר אמרתי, שחז"ל סברו לפחות כאפשרות ש'ביום כלות' יכול להיות זמן כלות ולא יום ממש, ולפיכך יתכן שהיתה בחודש אייר.
אגב, לפי האברבנאל גם פרשת הפסח במקומה - כי הכתוב בא לספר על פסח שני שזמנו באייר, וסיפר כאן איך הגיעו לדבר זה, וראה בכל זה במאמרי המצורף.
קבצים מצורפים
סדרו של חומש במדבר מורחב.docx
(68.92 KiB) הורד 31 פעמים

ונתנו ידידים
הודעות: 756
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: מתי הופקדו הלויים איש כפי עבודתו?

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' יולי 08, 2020 8:35 pm

בן מיכאל כתב:הוא אשר אמרתי, שחז"ל סברו לפחות כאפשרות ש'ביום כלות' יכול להיות זמן כלות ולא יום ממש, ולפיכך יתכן שהיתה בחודש אייר.
אגב, לפי האברבנאל גם פרשת הפסח במקומה - כי הכתוב בא לספר על פסח שני שזמנו באייר, וסיפר כאן איך הגיעו לדבר זה, וראה בכל זה במאמרי המצורף.

אין לי שום הנאה בישוב דברים שלא ע"פ חז"ל כל הנאתי בדברי תורה הוא לקיים דברי חז"ל וליישב את הדברים המוקשים עליהם.
אתה הרי הוא חסיד גור, והחידושי הרי"ם התבטא פעם בטענות גדולות על הש"ך שזה לא קונס לחלוק על הרשב"א ולהפריכו והוא עמל שעות ושעות כדי לקיים דברי הרשב"א
יישוב קטן יש לי מתוך דברי הרמב"ן בפר' בהעלותך שכתב דפרשת הנשיאים נאמר אחר חלוקת העבודה ללויים משום ענין העגלות (אם כי בפרשת נשא ביאר באופן אחר), ולפ"ז ליכא ראי' מה לדין אין מוקדם כי הוא בא דרך אגב.
ובנוגע לדבריך בהמאמר: הסתירה בשווי המספרים כבר ביאר האוה"ח הק' בטוב טעם דבמנין זה לא היו הלויים בכלל ובהראשונה נמנו והדברים לכאורה מוכרחים.
איני יודע אם המ"ד דיש מוקדם ומאוחר חולק לענין פרשה זו דודאי אינו על הסדר כמפורש בקרא אלא דנחלקו אם אפשר ללמוד מכאן דאין מוקדם ומאוחר. וגם הרמב"ן מביא הסברים למה במקום זו לא נאמרה על הסדר ואין זה סתירה להמציאות שאינו על הסדר.


חזור אל “מקרא ותרגום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 30 אורחים