מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תקנות ציבוריות כיצד

דיונים ועניינים בענייני השקפה, מצוות מתחדשות, ארץ ציון וירושלים.
דרומי
הודעות: 6583
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

תקנות ציבוריות כיצד

הודעהעל ידי דרומי » ש' ספטמבר 05, 2020 11:56 pm

הרושם הכללי כרגע הוא שהשלטונות נכשלו בדרך מאבקם ב'קורונה', והשקיעו הרבה והעלו חרס בידם.

בהתבוננות קצת נראה לכאורה שעיקר המשגה היה בפער הקיים בין מחוקקי החוקים לבין הציבור הרחב.

אלו שמנסחים את הכללים והחוקים והתקנות הם אנשים מלומדים, פרופסורים וכדומה, והם מנותקים במדה רבה מהציבור הרחב, זה שאמור לקיים את הדברים בפועל.

נראה שהדבר מתבטא בכמה פרטים עיקריים:

1) ירידה מוגזמת לפרטים ופרטי פרטים. - הציבור הרחב רוצה לשמוע 'כן' או 'לא', ובמקום זה מבלבלים אותו בהגדרות שונות ומשונות, כגון לענין שנת הלימודים - במקום לקבוע בפסקנות שבי"ס יסודי כן לומד ובי"ס תיכון לא, וכדומה, נכנסים לפרטים ואומרים: כיתה א' לומדים 6 ימים בשבוע, כיתה ב' 5, כיתה ג-ד 4... וכו' וכו'. שוכחים שרוב הציבור אין לו סבלנות ל'אותיות הקטנות' והוא מתבלבל לגמרי.

2) תפסת מרובה לא תפסת - יש דרישות קשות ומוגזמות, כגון ענין עטיית המסכה שאצל חלק מהציבור זה לא קל כשמדובר על שעות רבות מחוץ לבית. ואם היו לדוגמא מתמקדים בעטיית מסכה רק בתוך מרחבים סגורים יש סיכוי שזה היה מתקבל יותר.

3) חוסר עקביות - משנים את המדיניות מהר ולעתים קרובות, לא יכולים להתמיד במתווה אחד זמן רב אלא כל הזמן משנים ומהפכים וכו' [ובדא"ג, אולי זו עומק כוונתו של הראי"ס בהתלוננותו על קבלת החלטות לפי העיתון היומי, שאי אפשר בכל יום להוציא הוראה חדשה אלא מתבקשת עקביות (כמובן שאין בהערה זו כדי להסכים אתו, ורק כרעיון למחשבה)].

חושבני שיש בזה הזדמנות להמחשה וללימוד של אופן התקנות הציבוריות כמו שנקבעו על ידי חכמינו ז"ל - כמובן להבדיל כו' ובלי כל השוואה אמיתית (מהרבה בחינות זה שונה לגמרי, גם מבחינה אנושית פשוטה), אבל מצד הענין של "חכמתכם ובינתכם לעיני העמים" אפשר לראות בתקנות חז"ל עד כמה התאמצו להיכנס לראש של היהודי הפשוט ולוודא שהוא אכן יבין את התקנה בצורה ברורה.

כמו לדוגמא בשלושת הפרטים הנ"ל:

1) כ"כ הרבה דברים אנו מקיימים רק משום ש'לא פלוג' - חכמים ידעו שאם יכנסו לפרטים ויחלקו זה יגרום לחלישות בכל הענין, ולכן גזרו גם במקומות שבעצם לא היה צורך.

2) גזירה שלא פשטה ברוב הציבור כו'.

3) גם כשכבר אין טעם לגזירה מסויימת, ממשיכים לקיים אותה "שמא יחזור הדבר לקלקולו", והדוגמא הבולטת - יו"ט שני של גלויות.

אשמח לעוד תובנות ומחשבות ומקורות בענין זה של האופן הנכון של קביעת תקנות לציבור, והכוונה כמובן לא בענין הקורונה בפרט (שלזה כבר הוקדשו יותר מידי אשכולות), אלא באופן כללי להבין ולנתח כיצד צריכים לנהוג כשבאים לתקן תקנה ציבורית.

אבני גזית
הודעות: 929
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: תקנות ציבוריות כיצד

הודעהעל ידי אבני גזית » ג' ספטמבר 08, 2020 12:36 am

אני חושב שהרשימה שלך היא משל נהדר להורה או מחנך או מנהיג עדה הרוצה שדבריו ייתפסו ויישמעו.

איש גבעות
הודעות: 345
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: תקנות ציבוריות כיצד

הודעהעל ידי איש גבעות » ג' ספטמבר 08, 2020 1:07 am

דווקא מתוך ההיכרות שלנו עם תקנות חז"ל ייקל לנו להתמודד עם רבים מתקנות הקורונה שקשה להבינם.
כשאנו רואים עד כמה דאגו חז"ל לפשט את עקרונות תקנותיהם והרבו כל כך ב"לא פלוג", הרי שהדבר מתבקש בכל סוגי התקנות הנוגעות לעם רב שפרצופיהם ודעותיהם שונים.

עמים ינגח
הודעות: 4
הצטרף: א' ספטמבר 06, 2020 1:11 am

Re: תקנות ציבוריות כיצד

הודעהעל ידי עמים ינגח » ג' ספטמבר 08, 2020 1:18 am

איש גבעות כתב:דווקא מתוך ההיכרות שלנו עם תקנות חז"ל ייקל לנו להתמודד עם רבים מתקנות הקורונה שקשה להבינם.
כשאנו רואים עד כמה דאגו חז"ל לפשט את עקרונות תקנותיהם והרבו כל כך ב"לא פלוג", הרי שהדבר מתבקש בכל סוגי התקנות הנוגעות לעם רב שפרצופיהם ודעותיהם שונים.

"לא פלוג" זה סברא אצל מי שקובע את התקנות, ולא אצל הפרט. הפרט מקיים בגלל שיש תקנה מחייבת, אבל אם הפרט לא מרגיש מחויב למקבלי ההחלטות, הוא לא יקיים את ה"לא פלוג" מעצמו.

איש גבעות
הודעות: 345
הצטרף: ה' מאי 07, 2020 1:20 am

Re: תקנות ציבוריות כיצד

הודעהעל ידי איש גבעות » ג' ספטמבר 08, 2020 1:22 am

שמא יש לחייבם מצד "דינא דמלכותא"...

ישא ברכה
הודעות: 1874
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: תקנות ציבוריות כיצד

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' ספטמבר 08, 2020 1:34 pm

אני תמיד מתרשם מההלכה שאין ממנים זקנים מעל גיל שבעים בסנהדרין,
וכתב הרמ"ה שם כתב וז"ל (סנהדרין לו ב) כגון זקן פי' ר"ש ז"ל ששכח כבר צער גידול בנים ואינו רחמני ואנו רגילין לפרש זקן לפי שדעתו קצרה עליו.

(רגיל על לשונו של נשיא המדינה, כי הדמוקרטיה היא שיטת הממשל הכי פחות גרועה, אף שאינה מושלמת, ויש בדבריו צדק, אלא שאינו מכיר את דרך התורה, וכשרואים את המבנה המדהים של הסנהדרין שהיא הגוף העליון של עם ישראל, מקבלים הערכה רבה לדרכה של תורה).

דרומי
הודעות: 6583
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: תקנות ציבוריות כיצד

הודעהעל ידי דרומי » ג' ספטמבר 15, 2020 11:27 pm

בקרב העם מדברים בתרעומת על רה"מ, שגזר סגר כולל על כולם, והוא עצמו טס לחו"ל.

ההגיון הקר אומר שתרעומת זו אין בה ממש, שכן הטיסה של רה"מ לחו"ל היא אינטרס ציבורי (לשיטתו עכ"פ), ומה בצע לנו שלא ייסע.

אבל למעשה נראה שיש בכך איזה נותן טעם לפגם, וראוי יותר שגוזר הגזירה ישתף עצמו בכלל הציבור כו', ובפרט כשמדובר בענין קשה לביצוע.

וכמדומה שאכן מצינו בחז"ל סיפורים בענין זה (בלי להשוות כמובן וכנ"ל), כיצד חכם שתיקן תקנה פלונית השתדל להראות ולבטא כיצד הוא משתתף אישית בזה, אף כשמצד הטעם לא היתה התקנה שייכת אליו. ואיני זוכר כרגע.

סמל אישי של המשתמש
איש בן פרצי
הודעות: 73
הצטרף: א' מאי 31, 2020 9:50 pm
שם מלא: אי''ש צ.

Re: תקנות ציבוריות כיצד

הודעהעל ידי איש בן פרצי » ד' ספטמבר 16, 2020 7:01 am

דרומי כתב:בקרב העם מדברים בתרעומת על רה"מ, שגזר סגר כולל על כולם, והוא עצמו טס לחו"ל.

ההגיון הקר אומר שתרעומת זו אין בה ממש, שכן הטיסה של רה"מ לחו"ל היא אינטרס ציבורי (לשיטתו עכ"פ), ומה בצע לנו שלא ייסע.

אבל למעשה נראה שיש בכך איזה נותן טעם לפגם, וראוי יותר שגוזר הגזירה ישתף עצמו בכלל הציבור כו', ובפרט כשמדובר בענין קשה לביצוע.

וכמדומה שאכן מצינו בחז"ל סיפורים בענין זה (בלי להשוות כמובן וכנ"ל), כיצד חכם שתיקן תקנה פלונית השתדל להראות ולבטא כיצד הוא משתתף אישית בזה, אף כשמצד הטעם לא היתה התקנה שייכת אליו. ואיני זוכר כרגע.
משתתף בצער העם נקרא, שהרה"מ יבוא (רק) ל14 יום לב"ב, בבית בת ... חדרים, עם ... ילדים, ואז נדברו עוד פעם...

מענה איש
הודעות: 790
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: תקנות ציבוריות כיצד

הודעהעל ידי מענה איש » ד' ספטמבר 16, 2020 3:37 pm

אין מה להשות
ולהעיר מאיסור מוקצה שנשתנה כמה וכמה פעמים וכן איסור שמנן.
וכל חיבור המשנה של רבי בא הרי לעשות סדר גם בתחום הגזירות השונות שגדריהם לא היו חתוכים.
וכמו כן חז''ל היה להם מרחב החלטות חופשי ולא היו נתונים להשפעות לחץ חיצוני ופוליטי וכו' וכו'
כמו כן הרבה מסוגיות התלמוד נעדרות הכרעה ברורה


חזור אל “אספקלריא”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 23 אורחים