מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רבנו חיים הלוי מבריסק - דברים לשיטתו

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אליהו סולובציק
הודעות: 23
הצטרף: ג' נובמבר 12, 2013 10:55 pm

רבנו חיים הלוי מבריסק - דברים לשיטתו

הודעהעל ידי אליהו סולובציק » ד' פברואר 26, 2014 7:09 pm

רבנו חיים הלוי מבריסק

לפני כמה ימים פתחתי אשכול בפורם ספרים וסופרים: http://www.bhol.co.il/forums/topic.asp? ... m_id=19616
אך זה לא התפתח, ואני מעביר אותו לכאן.

אני מעוניין להקים אשכול שירכז חומר על רבי חיים מבריסק מאמרים, מחקרים, דיונים, והפניות לחומרים כתובים ממנו ועליו.
הנושאים שמעניינים אותי הם בין השאר:
* רבי חיים לא השאיר - על פי מה שידוע, שום דבר כתוב ו/או אפילו בעל פה, התייחסות לתורת הקבלה ו/או הפלוסופיה. האם יש בכל זאת איזה עדויות על התעניינותו של רבי חיים בנושאים אלו?
* רבי חיים היה רציונליסט כידוע. איזה מידה של מיסטיקה בכל זאת אימץ? לדוגמה: בנו הרב מבריסק, עם כל הרציונל שלו, שלח בעת חוליו מניין של ת"ח למסע קברות צדיקים לצפון להתפלל עליו. האם אפשר לדמיין את רבי חיים עושה כך? האם יש לנו איזה עדויות בתחום?
* יש אצל תחושה שרבי חיים השתמש הרבה בשב ואל תעשה בשאלות ציבוריות. האם ידוע על הכרעות אקטיביות ויוזמות של רבי חיים בתחום הציבורי?

בהמשך האשכול שם טען מישהו האם הגדרת רבי חיים לשטר, אינה מיסטיקה?
על כך כתבתי: כאן נגעת בשאלת השאלות בהקשר של הבנת דרכו של רבי חיים והיא, מה עומד מאחורי תורת ההגדרות שלו?

ישנו יהודי בשם ישעיהו לוי, שמדבר על האידיאות האפלטוניות התורניות של רבי חיים, (להלן: תיאורית לוי) אם אני מבין אותו נכון, הוא טוען שרבי חיים לקח את המושגים התורניים, והפך אותם לאידיאות, כלומר, מושגים שלמים ומופשטים, ואותם הוא ניסה להגדיר ולנתח. במילים אחרות, כאשר אדם מהשורה לומד שטרות, הוא רואה לפניו מושג שבא להסדיר מערכת יחסים בין בני אדם, והדיון סביבו הוא איך מסתדרים בינו לבין ההלכות הרגילות של דיני הראיות וכדומה. רבי חיים ראה בעיניו מושג שמימי נבדל בשם 'שטר' אשר יש לו הלכות משלו, ואותו הוא ניסה להגדיר.

לפי תיאורית לוי, רבי חיים אימץ את תורת האידיאות ההלכתיות, כתוצאה מקבלת תורת הקבלה (דרך הנפש החיים) מצד אחד, אבל מתוך רתיעה ופחד מלהיכנס למהותו של תורת הסוד. כלומר, המקובל שניגש ישיר לתורת הסוד, יכול לדון האם שטר הוא מושג קבלי, ואם יחליט שכן, הוא יחפש למצוא את מקומו בתורת הסוד, מה הוא עושה, מה הוא מחבר, מה הוא מסמל וכו'. אבל כאשר אתה עומד בצד, ומפחד לגעת בדברים עצמם, אבל אתה מאמין ומקבל שהמושגים התורניים יסודם גבוה מעל גבוה, אתה יכול להגיע למקום, בו אתה מקבל את המושגים התורנים כאקסיומות שמימיים.

בברכה המשולשת
הודעות: 11587
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' פברואר 26, 2014 7:15 pm

כמדומני יש התייחסות לשאלה זו במאמר של רש"ז פיק על הגריד"ס מבוסון (פורסם באנלית לפני מספר שנים בכתב העת בד"ד) ובכלל בספרים על הגריד"ס ביחס לסבו

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי אמסטרדם » ד' פברואר 26, 2014 7:23 pm

אליהו סולובציק כתב:איזה מידה של מיסטיקה בכל זאת אימץ?

אהבת הבורא ויראת הבורא.

אליהו סולובציק כתב:מה עומד מאחורי תורת ההגדרות שלו?

יגיעת התורה להבין ד' חז"ל והר"מ בדרך פשט.

נ"ב אני לא לוקח אחריות אבל הילך קצת מדברי הרב כשר אודות החברותא של ר' חיים.
מפענח צפונות - ראגאטשאוו.pdf
(74.06 KiB) הורד 423 פעמים

נ"ב אתה נכד? אולי היה ראוי שתכתוב "זלה"ה"?

אליהו סולובציק
הודעות: 23
הצטרף: ג' נובמבר 12, 2013 10:55 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי אליהו סולובציק » ד' פברואר 26, 2014 7:49 pm

לברכה משולשת,
מי זה ומה כתב?

אליהו סולובציק
הודעות: 23
הצטרף: ג' נובמבר 12, 2013 10:55 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי אליהו סולובציק » ד' פברואר 26, 2014 7:51 pm

לאמסטרדם
* השאלה היא מדוע בחר בדרך פשט זה דווקא?
* לא הייתי מחבר בין שני האישים בשום צד.

יתר10
הודעות: 828
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי יתר10 » ד' פברואר 26, 2014 8:25 pm

אליהו סולובציק כתב:רבי חיים היה רציונליסט כידוע.

כידוע? ואנכי לא ידעתי, במה התבטא הרציונליזם שלו?

בברכה המשולשת
הודעות: 11587
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' פברואר 26, 2014 8:40 pm

אליהו סולובציק כתב:לברכה משולשת,
מי זה ומה כתב?


הרב שלמה זאב פיק היה תלמיד של הגריד"ס וחבר ספר בשם מועדי הרב על תורתו בענייני מועדים ועוד ספר בשם אהבת שלמה (שכמדומני גם בו יש מתורת הגריד"ס).
הוא כתב מספר מאמרים באנגלית על דמותו התורנית של הגריד"ס תוך דיון במסורתו מבית אבא ותוך התייחסות לדיונים בעולם המחקר (שחלקם באמת אינם לעניין) על נושאים אלו
לגבי עצם נושא האשכול יש גם ספר ארוך באנגלית של חוקר בשם נורמן סולומון על ניתוח דרכם הלמדנית של הגר"ח ובני חוגו (אבל הוא באמת מפליג שם בהשערות פרועות)

מ.ל.
הודעות: 611
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי מ.ל. » ד' פברואר 26, 2014 9:21 pm

אליהו סולובציק כתב: * רבי חיים היה רציונליסט כידוע. איזה מידה של מיסטיקה בכל זאת אימץ? לדוגמה: בנו הרב מבריסק, עם כל הרציונל שלו, שלח בעת חוליו מניין של ת"ח למסע קברות צדיקים לצפון להתפלל עליו. האם אפשר לדמיין את רבי חיים עושה כך? האם יש לנו איזה עדויות בתחום?

בנו הגרי"ז היה מספר כי כשהגיע תורו להתייצב לצבא, יעץ לו אביו שיתעמק ויקיים את דברי ה"נפש החיים" (ש"ג פי"ב) שבשעה שיהודי קובע שאין עוד מלבדו, ומבטל כל כח ורצון אחר בעולם, מתרחש עמו הדבר המופלא ביותר - שום כח שבעולם לא יכול לשלוט עליו. (והוסיף הגרי"ז, שהודות לעצה זו הוא השתחרר).

הוה אמינא
הודעות: 1110
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי הוה אמינא » ד' פברואר 26, 2014 9:25 pm

בא נלמד חברותא עשרה שטיקלאך ר' חיים, חמש מספרו על הרמב"ם וחמש מהסטנס"ל, ואז תראה ותבין לבד שאין שחר לכל ההגדרות המדעיות הללו.
שזה מחטיא את המטרה, והאדם, וההגיון.
ועוד כמה הבנות שיובנו למפרע בע"ה.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי אמסטרדם » ד' פברואר 26, 2014 9:27 pm

שכחת לצרף השטיקלאך....

ישבב הסופר
הודעות: 2737
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ד' פברואר 26, 2014 10:17 pm

אם לפילוסופיה, אין לי מידע, אך אביא שני סיפורים, למרות שקשה להסיק מזה הרבה.
א) יעויין בספרה של שולמית מייזלמן נכדתו של הגר"ח. [מזיכרון, ללא אחריות:] היא מספרת שם על שיחה בין דודה הג"ר מנחם קרקובסקי בעל עבודת המלך על הרמב"ם, ובין סבה הגר"ח הלוי, כששהו בעיירת נופש. הגר"ח אמר בין הדברים ששמע כל כך על ניטשה, וטרם קרא מדבריו לתהות על קנקנו. הגר"ח לא ידע לקרוא גרמנית, אך היה מעוניין לדעת מה ניטשה 'מחדש'. הג"ר מנחם קרקובסקי אמר להגר"ח שיתרגם כמה שטקילאך כדי שיראה הגר"ח במה מדובר. ואכן עשה כן. אח"כ הגיב הגר"ח שהוא לא התרשם ולא ראה בדבריו גאונות כל כך, ומתפלא שהעולם להוט אחריו כל כך. [והוסיף שלדעתו המחבר הוא "משוגענער"].

ב) ה'מלאכים' בארה"ב מספרים בשם בן ה'מלאך' שלמד אמל הגרב"ד בקמניץ, שהגרב"ד העריך מאוד את המלאך, ואמר שה'רבי' [=הגר"ח] פלעגט זאך שושקענען מיט עם אין 'מורה'". [ שה'רבי' היה מדבר עמו בלחש בעניני מורה נבוכים.]

אליהו סולובציק
הודעות: 23
הצטרף: ג' נובמבר 12, 2013 10:55 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי אליהו סולובציק » ד' פברואר 26, 2014 11:02 pm

יתר 10
זה עניין של רושם מצטבר. מה גם שכמעט ואין סיפורים עליו על סגולות ומופסים.

מ.ל. תעשה מאמץ ותפרט, תכנס לעניין ותוכיח.

ישובב הסופר
הסיפור על ניטשה חשוב מאד
מצפה שנמצא לזה השלכות בחייו או בתורתו.
אכן יש לקרוא את הספר של מיזלמן, מישהו יכול להמליץ על דרך קניה של הספר?

הסיפור עם הסגולה של נפש החיים - זה נתפס כמדע!
דרך אגב, המקור של זה הוא הרמב"ם בסוף מורה נבוכים שבשעת החיבור לשכל הפועל, ההשגחה היא שלמה.

הסיפור על השיחות במורה,
מילדותי אני זוכר איזה סיפור במעורפל שתמציתו שרבי חיים למד עם המלאך פרק נ? מחלק א במורה נבוכים
כאשר למדתי מו"נ, והגעתי לפרק נד מחלק א, שם כותב הרמב"ם על שראוי למנהיג להתנהג בדרכי ה' של רחמים וכו' אך לא מתוך התפעלות רגשית, אלא מתוך הנחיה שכלית.
ראיתי את זה ואמרתי וואו, אולי את הפרק הזה רבי חיים למד, ומכאן הגישה שלו לעשות חסד מתוך דין!
וידוע הסיפור, שר"ח שירת אורח וטרח עבורו, והלא לא היה נעים לו ואמר לר"ח, שלא יטרח... למחרת היה שני או חמישי בביה"כ ור"ח אמר לגבאי לתת לפלוני הגבה לס"ת, וכאשר ההוא הגביה את הס"ת, רץ אליו ר"ח, אל תטרח... והוסיף: וכי התכוונתי אליך? התכוונתי למצוה!!!

אליהו סולובציק
הודעות: 23
הצטרף: ג' נובמבר 12, 2013 10:55 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי אליהו סולובציק » ד' פברואר 26, 2014 11:03 pm

יתר 10
זה עניין של רושם מצטבר. מה גם שכמעט ואין סיפורים עליו על סגולות ומופסים.

מ.ל. תעשה מאמץ ותפרט, תכנס לעניין ותוכיח.

ישובב הסופר
הסיפור על ניטשה חשוב מאד
מצפה שנמצא לזה השלכות בחייו או בתורתו.
אכן יש לקרוא את הספר של מיזלמן, מישהו יכול להמליץ על דרך קניה של הספר?

הסיפור עם הסגולה של נפש החיים - זה נתפס כמדע!
דרך אגב, המקור של זה הוא הרמב"ם בסוף מורה נבוכים שבשעת החיבור לשכל הפועל, ההשגחה היא שלמה.

הסיפור על השיחות במורה,
מילדותי אני זוכר איזה סיפור במעורפל שתמציתו שרבי חיים למד עם המלאך פרק נ? מחלק א במורה נבוכים
כאשר למדתי מו"נ, והגעתי לפרק נד מחלק א, שם כותב הרמב"ם על שראוי למנהיג להתנהג בדרכי ה' של רחמים וכו' אך לא מתוך התפעלות רגשית, אלא מתוך הנחיה שכלית.
ראיתי את זה ואמרתי וואו, אולי את הפרק הזה רבי חיים למד, ומכאן הגישה שלו לעשות חסד מתוך דין!
וידוע הסיפור, שר"ח שירת אורח וטרח עבורו, והלא לא היה נעים לו ואמר לר"ח, שלא יטרח... למחרת היה שני או חמישי בביה"כ ור"ח אמר לגבאי לתת לפלוני הגבה לס"ת, וכאשר ההוא הגביה את הס"ת, רץ אליו ר"ח, אל תטרח... והוסיף: וכי התכוונתי אליך? התכוונתי למצוה!!!

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ה' פברואר 27, 2014 12:21 am

ישבב הסופר כתב:א) יעויין בספרה של שולמית מייזלמן נכדתו של הגר"ח.

הספר מזוייף מתוכו. יש שם סיפור באריכות על החתונה של הוריה. לדבריה ר"ח רצה שיהיה בבריסק ור' אלי' פורזינר רצה שיהיה בפוזין, ועשו פשרה להיות באיזה מקום באמצע. ויש שם סיפור ארוך על הגעתם להחתונה השייך רק אם היה באמצע כדבריה. אך דא עקא בתוך הספר גופא יש צילום של ההזמנה וכתוב שם שהחתונה בפרוזין.

ישבב הסופר
הודעות: 2737
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ה' פברואר 27, 2014 3:03 am

אין לי שום קשר ולא כל מחוייבות לשולמית מייזלמן וספרה, אבל על קושיא כזו, טובה ככה שהיא, [ואומנם היא קושיא טובה, אך יתכן תירוץ ליישב את הקושיא] יש עדיין לדון אם יש לחרוץ מכוחו דין "מזוייף מתוכו". אבל נניח שכן, האם מכח זה נחליט מכאן ולהבא להתעלם טוטלית מכל המובא בספר?
או שמא באמת לא באת אלא להזהיר את הקורא שלא יסמוך על דבריה בעינים עצומות, הואיל ונפלו בהם אי דיוקים או סיפורים מופרכים ככה"נ. זה לכאורה נכון.

משהד
הודעות: 151
הצטרף: ג' מרץ 12, 2013 5:25 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי משהד » ה' פברואר 27, 2014 4:12 am

ישבב הסופר כתב:אם לפילוסופיה, אין לי מידע, אך אביא שני סיפורים, למרות שקשה להסיק מזה הרבה.
א) יעויין בספרה של שולמית מייזלמן נכדתו של הגר"ח. [מזיכרון, ללא אחריות:] היא מספרת שם על שיחה בין דודה הג"ר מנחם קרקובסקי בעל עבודת המלך על הרמב"ם, ובין סבה הגר"ח הלוי, כששהו בעיירת נופש. הגר"ח אמר בין הדברים ששמע כל כך על ניטשה, וטרם קרא מדבריו לתהות על קנקנו. הגר"ח לא ידע לקרוא גרמנית, אך היה מעוניין לדעת מה ניטשה 'מחדש'. הג"ר מנחם קרקובסקי אמר להגר"ח שיתרגם כמה שטקילאך כדי שיראה הגר"ח במה מדובר. ואכן עשה כן. אח"כ הגיב הגר"ח שהוא לא התרשם ולא ראה בדבריו גאונות כל כך, ומתפלא שהעולם להוט אחריו כל כך. [והוסיף שלדעתו המחבר הוא "משוגענער"].

ב) ה'מלאכים' בארה"ב מספרים בשם בן ה'מלאך' שלמד אמל הגרב"ד בקמניץ, שהגרב"ד העריך מאוד את המלאך, ואמר שה'רבי' [=הגר"ח] פלעגט זאך שושקענען מיט עם אין 'מורה'". [ שה'רבי' היה מדבר עמו בלחש בעניני מורה נבוכים.]



הסיפור בנוגע דעת הגר״ח על ניטשה לא נמצא בספרה של מייזלמן אלא בספרו של דוד הולזר "The Rav Thinking Aloud". עיי״ש עמ׳ 25-27.

מה שכן נמצא בספרה של מייזלמן הוא דעת הגר״ח לגבי ספר המורה, עיי״ש בעמ׳ 109-110 שמסופר איך שהגר״ח מאיזה טעם התעניין במורה נבוכים, וסיימה מספר פעמים. אולם, כאשר מצא בנו הגר״מ מעיין בה, לא נחה דעתו מזה, והמשילו לתרופה אשר מרפא חולים ומזיק לבריאים. הגר״מ קיבל על עצמו שלא לעיין במורה, קבלה ששמר אפי׳ ברבות הימים כאשר בניו כבר השתלמו באוניברסיטה וספר המורה היה חלק מהספרייה המשפחתי, עכת״ד.

וע״ע בספרו של הולזר הנ״ל עמ׳ 24 מש״כ שהגר״ח ידע מורה נבוכים בעל פה, בנוסף להרבה ספרי קבלה, עיי״ש.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי אמסטרדם » ה' פברואר 27, 2014 4:21 am

וכי חושד מאן דהו את הגר"ח שלא ידע או עכ"פ התעניין בחכמת האמת? אתמהה!

מ.ל.
הודעות: 611
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי מ.ל. » ה' פברואר 27, 2014 2:22 pm

אליהו סולובציק כתב:מ.ל. תעשה מאמץ ותפרט, תכנס לעניין ותוכיח.

הסיפור עם הסגולה של נפש החיים - זה נתפס כמדע!
דרך אגב, המקור של זה הוא הרמב"ם בסוף מורה נבוכים שבשעת החיבור לשכל הפועל, ההשגחה היא שלמה.

איני יודע מה צריך להוכיח. אם להתפלל על קברי צדיקים זו מיסטיקה, ואם נפש החיים זו סגולה, אנחנו בבעיה קשה. מיסטיקה נגזרת מהמלה היוונית 'מיסטיקוס' ומשמעותה סגירה והסתרה. ולמשל, תורת הסוד והקבלה היא המיסטיקה של היהדות. כנ"ל כל התמקדות ברוחניות שהיא נעלמת מן העין, יכולה להיקרא מיסטיקה. אבל ודאי שלהתפלל על קברי צדיקים, דבר שמוזכר במקורות ההלכה, קשה לקרוא לזה מיסטיקה.
ולימוד "נפש החיים" אינו סגולה, להיפך, הסיפור ממחיש באופן ברור שהגר"ח היה נגד סגולות וחיפוש ישועות, במקום זה הוא מצא את הדרך הנכונה שמחויב כל יהודי להאמין ולבטוח בהשי"ת. ובודאי שזה לא נתפס כ'מדע' חס ושלום.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי חיים » ה' פברואר 27, 2014 4:34 pm

אליהו סולובציק כתב:ישנו יהודי בשם ישעיהו לוי, שמדבר על האידיאות האפלטוניות התורניות של רבי חיים, (להלן: תיאורית לוי) אם אני מבין אותו נכון, הוא טוען שרבי חיים לקח את המושגים התורניים, והפך אותם לאידיאות, כלומר, מושגים שלמים ומופשטים, ואותם הוא ניסה להגדיר ולנתח. במילים אחרות, כאשר אדם מהשורה לומד שטרות, הוא רואה לפניו מושג שבא להסדיר מערכת יחסים בין בני אדם, והדיון סביבו הוא איך מסתדרים בינו לבין ההלכות הרגילות של דיני הראיות וכדומה. רבי חיים ראה בעיניו מושג שמימי נבדל בשם 'שטר' אשר יש לו הלכות משלו, ואותו הוא ניסה להגדיר.

לפי תיאורית לוי, רבי חיים אימץ את תורת האידיאות ההלכתיות, כתוצאה מקבלת תורת הקבלה (דרך הנפש החיים) מצד אחד, אבל מתוך רתיעה ופחד מלהיכנס למהותו של תורת הסוד. כלומר, המקובל שניגש ישיר לתורת הסוד, יכול לדון האם שטר הוא מושג קבלי, ואם יחליט שכן, הוא יחפש למצוא את מקומו בתורת הסוד, מה הוא עושה, מה הוא מחבר, מה הוא מסמל וכו'. אבל כאשר אתה עומד בצד, ומפחד לגעת בדברים עצמם, אבל אתה מאמין ומקבל שהמושגים התורניים יסודם גבוה מעל גבוה, אתה יכול להגיע למקום, בו אתה מקבל את המושגים התורנים כאקסיומות שמימיים.

אבל רבנו חיים הלוי היה רציונליסט, כידוע...
גם אני "מקבל" את תורת הקבלה (ולא משנה דרך מי...), אבל בדרך כלל טשטוש גבולות של פשט וקבלה, או נגלה ונסתר, מוכיח על קושי בהבנת הפשט הפשוט.
ההזדקקות לתורת הקבלה בניסיון להבנת תורת ההגדרות של רבי חיים, ולו כגורם משפיע בלבד, מלמדת על התייחסות לתורת רבי חיים כאילו יש בה יסודות לא רציונליים שאין להם הבנה רק על פי תאוריית לוי המבוססת על ידיעת הרקע של "קבלת" תורת הנסתר דרך קשרים משפחתיים וסביבתיים (נפש החיים).
לפי "תאוריית לוי" רבי חיים היה למעשה "תקוע" בין "קבלת" תורת הנסתר לפחד לגעת בדברים עצמם. לולא כן, היינו מקבלים ספר אחר לגמרי. מעניין.

אליהו סולובציק
הודעות: 23
הצטרף: ג' נובמבר 12, 2013 10:55 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי אליהו סולובציק » ה' פברואר 27, 2014 6:51 pm

מ.ל.
כפי שזכור לי, בעל הנפש החיים קורא לזה "סגולה נפלאה" זוהי הסיבה שאני קראתי לזה סגולה.

אני רוצה לעשות קצת סדר בשיח שלנו

מצד אחד אפשר לומר, שכל מאמין בישות רוחנית כל שהוא כולל בורא עולם, הוא מיסטיקן.
אבל זה לא הנושא כאן,
אנו מדברים כאן בתוך המסגרת של האמונה היהודית התורנית המסורה.
קברי צדיקים, הוזכר כתב בנביא, ומאידך, מי שנותן כסף לקופת העיר שרב פלנוי יילך מספר ימים מסוימים לקבר פלוני, נקרא לו בדיון זה מיסטיקן.
זה עניין של כיוון,
יש אדם שמנסה למעט בדברים שאינם רציונליים, מחפש הסברים לעובדות, לא ממהר לקבל דברים לא הגיוניים,
ויש אדם ששותה בצמא כל אירוע לא קונבנציונלי ושמח על כל הוכחה נוספת שהדברים אינם כפי שהרשעים האפיקורסים חושבים.

בילדותי שמעתי שהרב מבריסק, כאשר סיפרו לו על הדיבוק עם החפץ חיים, ביטל וזלזל בזה. וכאשר אמרו לו שרבי אלחנן מעיד על זה, אמר (באידיש): הגם רבי אלחנן בין המדומיינים.
כהנה יש סיפורים לרוב.
אבל, וכאן מגיע האבל הגדול
אם אדם נמדד בכיסו ובכעסו, עאכו"כ אדם נמדד בעת צרה ומצוקה.
סיפר לי פעם הבן של הגרי"ז רבי רפאל, שבבריסק היו הרבה משכילים שלא האמינו בכל מיני דברים שמימיים
וכאשר רצו (מי?) להוכיח להם (להוכיח מה?)
היו מטיילים אתם בלילה, לכיון בית הקברות. וכמובן, שהם היו מנסים לשנות כיוון, ואז אמור להם, ההאא,,, מה אתה מפחד מבית הקברות, הלא הכל אצלך אמונות טפלות.

זאת אומרת, המבחן של הרציונליסט, אינו בוויכוחים שהוא מנהל בישיבה, או עם שומעי לקחו, אלא כאשר הוא בחרדה, ובעת צרה.
עינינו רואות כיום, הרבה אנשים מדברים נגד קופות הצדקה, שזה עבודה זרה... אבל כאשר צר להם, הם מבטיחים סכום הגון לועד הרבנים.

וחזרה לרב מבריסק,
אני מוכן לקבל, שנוסעים לכותל המערבי, לקברי אבות,
כי גם התפילה עצמה, אינה דבר הגיוני ומובן
וזה הרחבה סבירה לעניין התפילה.
אבל, אני מניח (מבלי לדעת) שלא נשמע שהרב מבריסק אמר תהילים לפי אותיות החולה, כי זה עוד כמה דרגות בסולם המיסטיקה
ומאידך הוא שלח מניין של ת"ח לצפון ולבטל להם תורה של כמה ימים.
טוב, אז אני מקבל את הרציונליזציה שהוא עשה לקברי צדיקים "שזה מקום תפילה" כלומר, הלא כולנו מסכימים שיש דבר כזה "מקום תפילה" עיין ערך תפלת שלמה המלך
והוא מרחיב את זה לקברי צדיקים. כלומר, לא שחלילה מתפללים לקבר, או לצדיק, או לרוחות ולשרים, אלא סתם דין יבש של "מקום תפילה".
אבל, בשביל דין יבש של מקום תפילה, לא מטרחים ת"ח לנסיעה כזו ארוכה.
כאן טמון חוסר הוודאות לשלילת המסטיקה!!!
ואני יאמר כאן את דברי הרמב"ם המפורסמים במורה ח"א פ"נ, שדעה שאדם לא בירר עניין בשכלו, אין הדעה יציבה אצלו.
והלא הרב מבריסק קביל את הרציונל, מבית אבא, הוא לא היה היוצר ולכן בעיני, זה לא תמיד החזיק מספיק מעמד.

וכאן נפשי בשאלתי, ביחס לרבי חיים.
באיזה מידה הרציונאל שלו היה מבוסס אצלו ומוגן בשכלו הבהיר?

על כך כתבתי, שלא הייתי מביא ראיה מהסגולה שבנפש החיים,
כי זה נתפס כעובדה, וכחלק בלתי נפרד מהאמונה בהשגחה שהוא דבר אמיתי ומקובל.

הארכתי וכתבתי בלי סדר, מקווה שהצלחתי להביע את מחשבותיי.

אליהו סולובציק
הודעות: 23
הצטרף: ג' נובמבר 12, 2013 10:55 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי אליהו סולובציק » ה' פברואר 27, 2014 7:01 pm

לחיים
אכן כפי שאתה כותב,
לפי דעתו של לוי, המושג 'שטר' של רבי חיים הוא משהו תקוע בין ההיגיון השכלי לבין מושג תורני קבלי שמעל הטבע והשכל שלא נוגעים בו.

לי יש מחשבה בסוגיה זו
ואכתוב אותה בהמשך

יתר10
הודעות: 828
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי יתר10 » ו' פברואר 28, 2014 12:00 am

אני שואל, הסיפור הזה של הדיבוק הוא ייחודי לר' חיים דוקא? שאר גדולי ליטא בתקופתו (למעט כמובן הח"ח ודעימיה) כן היו מאמינים בסיפורי דיבוקים וכדו'? כלומר האם ר' חיים אכן היה רציונליסט כמו שאתה מגדירו או שפשוט המציאות העכשוית בו גם חלק מגדולי ליטא שקועים/משת"פ בסגולות שונות ומשונות גורמת לנו להגדיר כל גדול ליטאי מקורי כ'רציונליסט'

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי אמסטרדם » ו' פברואר 28, 2014 3:48 am

נשמע בשם הגרי"ז שמי שלא מאמין שמופתים 'התגלגלו' אצל הרה"ק מנעשכיז זה טועה גמור - רק לנו [כלומר לגרי"ז ודעימיה] יש דרך אחרת...

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי אמסטרדם » ו' פברואר 28, 2014 3:50 am

אליהו סולובציק כתב:בילדותי שמעתי שהרב מבריסק, כאשר סיפרו לו על הדיבוק עם החפץ חיים, ביטל וזלזל בזה. וכאשר אמרו לו שרבי אלחנן מעיד על זה, אמר (באידיש): הגם רבי אלחנן בין המדומיינים.
כהנה יש סיפורים לרוב.

לסיכום: יש כאן מחלוקת גדולה בין הקובץ שעורים והגרי"ז - מי מכריע?

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי אמסטרדם » ו' פברואר 28, 2014 4:03 am

אליהו סולובציק כתב:וחזרה לרב מבריסק,
אני מוכן לקבל, שנוסעים לכותל המערבי, לקברי אבות,
כי גם התפילה עצמה, אינה דבר הגיוני ומובן
וזה הרחבה סבירה לעניין התפילה.
אבל, אני מניח (מבלי לדעת) שלא נשמע שהרב מבריסק אמר תהילים לפי אותיות החולה, כי זה עוד כמה דרגות בסולם המיסטיקה
ומאידך הוא שלח מניין של ת"ח לצפון ולבטל להם תורה של כמה ימים.
טוב, אז אני מקבל את הרציונליזציה שהוא עשה לקברי צדיקים "שזה מקום תפילה" כלומר, הלא כולנו מסכימים שיש דבר כזה "מקום תפילה" עיין ערך תפלת שלמה המלך
והוא מרחיב את זה לקברי צדיקים. כלומר, לא שחלילה מתפללים לקבר, או לצדיק, או לרוחות ולשרים, אלא סתם דין יבש של "מקום תפילה".
אבל, בשביל דין יבש של מקום תפילה, לא מטרחים ת"ח לנסיעה כזו ארוכה.
כאן טמון חוסר הוודאות לשלילת המסטיקה!!!
ואני יאמר כאן את דברי הרמב"ם המפורסמים במורה ח"א פ"נ, שדעה שאדם לא בירר עניין בשכלו, אין הדעה יציבה אצלו.
והלא הרב מבריסק קביל את הרציונל, מבית אבא, הוא לא היה היוצר ולכן בעיני, זה לא תמיד החזיק מספיק מעמד.

אני מאוד מבולבל: ר' חיים האמין בעשר מכות וקריעת ים סוף?? ומה עם הגרי"ז? אוי! רח"ל! איזה מיסטיקנים הם הסולוביציקים האלה...
תגיד לי בבקשה, אתה באמת מוכן לקבל שכותל המערבי זה מקום טוב לתפילה? הייתי מציע שתשקול את זה קצת יותר...
והוא הדין לקברי אבות... אנא תשאיר את ענינים המיסטיים האלה לאר"י [הק'] ותלמידיו ותלמידי תלמידיו ואתה תשב באהלה של תיירה כל ימי חייך... ובפרט שיש חשש גדול להיכשל ח"ו בתפילה לשדים ורוחות...
יש לעיין בגמ' ב"ב שמי שיש לו חולה בתוך ביתו שילך לחכם שיתפלל אם ליכא בזה 'גדר' של ביטול תיירה, או שיש לומר וורט ניירא שביתו של החכם הוא עצמה הוא 'חפצא' של מקום תפילה [ותפילה עצמה הלא מוכרח - לדאבוננו - שהוא ענין מיסטי]...

אנא תבהיר בצורה ברורה [כדרך אבותיך/קרוביך?].
ייש"כ.

כעת בשעת העריכה ביצעתי שינויים קלים וקטנטנים להודעה כך שתלונת ר' ישבב - בהודעה שלאח"ז - במקומה עומדת.
נערך לאחרונה על ידי אמסטרדם ב ו' פברואר 28, 2014 6:10 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ישבב הסופר
הודעות: 2737
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ו' פברואר 28, 2014 4:08 am

אינני בא לסמוך ידיי על מה שכתב הר' סולובייציק, אך נדמה שסגנונו המזלזל של אמסטרדם איננה במקומה.

אליהו סולובציק
הודעות: 23
הצטרף: ג' נובמבר 12, 2013 10:55 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי אליהו סולובציק » ו' פברואר 28, 2014 9:29 am

יתר 10
אכן גדולי ליטא היו יותר רציונליים מאחרים.

אמסטרדם
אם זה לא הובן, אז אומר זאת כעת
אני לא מערב כאן דעה אישית שלי, מה אמת, מה שקר, מה ראוי ומה לא. אין כאן שפיטה, יש כאן ניסיון להבין.

נדמה שהאדם הממוצע ברחוב הליטאי, סבור שהוא נמצא בגבול, בין המיסטיקה לבין הרציונל.
אצל אחד, צדקה לישועה כן, עמוקה לא. אצל השני, עמוקה כן, באבא דוד לא.

כאשר אנו מדברים על הגרי"ז והגר"ח,
זה סוגיה קשה
אצל הרמב"ם האמונה הייתה רציונלית, שזה אומר, האמונה בה' ובתורה הייתה תפיסת עולם מלומדת שהתמודדה עם כל הטיעונים נגדה שהיו בזמנו.
אצלו הרמב"ם זה חייב תפיסה שהייתה בעייתית מבחינת המסורת, בהרבה תחומים, שאין כאן המקום לפרטם.

הגר"ח לא התיימר להתמודד עם הדעות שהיו נפוצים בזמנו,
הוא היה חסיד מושבע של הרמב"ם, והוא בוודאי חש את עוצמת הרציונל שיש ברמב"ם
הוא גם המשיך את המסורת של הגר"א דרך נפש החיים.
מה שקורה במקרים כאלו, שעושים איזה הפרדה
ממשיכים להאמין בעניני קבלה
אבל כל מה שלא זה, ממשיך להיות רציונלי.
אבל תמיד יש דברים באמצע.
זה עסק מסובך אצל כל אדם
ובוודאי אצל אנשים גדולים וחכמים

ואשמח לשמוע איך אתה רואה את הדברים

הוגה ומעיין
הודעות: 1679
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ו' פברואר 28, 2014 9:56 am

אינני מכיר את "תיאורית לוי" אלא ממה שהובא כאן בשמו, אך קראתי דברים דומים, מדויקים בהרבה ומבוארים בהרחבה, בספר "בתורתו יהגה" של שג"ר, בפרק המוקדש לגר"ח.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי אמסטרדם » ו' פברואר 28, 2014 10:18 am

ייש"כ ר' אלי'.
אגיד לך האמת, אני יהודי פשוט, ומשום מה אני לא מתחיל להבין הדיון, רק יש בפניי כמה עקרונות המיישרים כל מסילה.
א] כל דבר שקשור לרוחניות צריך מקור טהור מהקב"ה, ולא יכולים לבדות מאומה לא מלב רגיש ולא ממוח שוטף.
ב] החכמים והצדיקים ששתלם הקב"ה בכל דור הם נאמנים למסור מה הקב"ה רוצה.
ג] בדברי הצדיקים הנ"ל מבואר אמנם כמה דברים שלא נאמרו ע"י האמוראים או הראשונים - אך ברוח הקודש שלהם השיגו זאת. ובכלל זה כל חכמת האמת.
ד] ר' חיים בריסקער - שמפורסם כגאון וצדיק - סבר ככל הנ"ל.

ולכאו' לא חידשתי כלום.

ובשאלה שאתה דן [בהודעה הקודמת שלך] אני לא מצליח לתפוס הנקודה שבה. ממ"נ אם כתוב במקור טוב [אריז"ל וגוריו, ראשית חכמה, של"ה, קב הישר, בעש"ט ותלמידיו, גר"א ותלמידיו, וכו'] שיש ענין עד"מ להתפלל אצל ציון ריב"ע אז זה מתאים לכל יהודי מחוטב עציך עד שואב מימך - כולל הרבנים לבית בריסק. ואם ליכא מקור רק שאיזה חברה ייצרו את הרעיון לצורך ריווח וכדו' אז זה דברים בטלים ומבוטלים כעפרא דארעא ורק פתי יחוש לזה

ולדידי כל המילים ה'מפחידים' כמיסטיקה ורציונוליזם לא שייכים כלל בנידון כזה.

ואם יש שאלה פרטית שמצאנו סתירה בין האריז"ל - למשל - והרמב"ם אז צריכים לדון בזה בפרטות.

ואשר על כן כנראה שאני לא שייך בדיון הזה ואפסע ג' צעדים אחורה ואומר שלו'... ואבקש סליחתך על שהתערבבתי כאן...

הוספה:

וכעת נראה שאתה מכוין לשאול כך: אמנם ישנם סגולות אמיתיות, אך השאלה היא עד כמה צריכים לרדוף בתרה, ולכאו' התשובה ע"ז יהיה שצריך להשתדל כמו כל השתדלות אחרת [זולת תפילה שכמדומה יש חיוב להתפלל כאשר נתון במצוקה וכו'].
נערך לאחרונה על ידי אמסטרדם ב ו' פברואר 28, 2014 10:24 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

יתר10
הודעות: 828
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי יתר10 » ו' פברואר 28, 2014 10:21 am

אליהו סולובציק כתב:הוא היה חסיד מושבע של הרמב"ם, והוא בוודאי חש את עוצמת הרציונל שיש ברמב"ם

איתבדרא בבית מדרשא וורט ידוע בשם הגר"ח על יסוד דברי הזהר שהקב"ה איסתכל באורייתא וברא עלמא, שמהפך את הקערה על פיה בגדר 'טעמי המצות' שאין הטעם סיבה למצוה אלא להיפך, לדוג' (מה שמצאתי עכשיו בחיפוש באוצר) הר"י הוטנר מביא משמו שמה שאו' מצה זו על שום מה וכו' לא שאותו אירוע היסטורי גרם שהקב"ה יצוה מצוה זו, אלא להיפך מכיון שיש בתורה שקדמה לבריאה ענין של אכילת מצה נשתלשל בתולדות העולם הזה כל הסיפור עם יצי"מ וכו' כדי שיצא לפועל ענין זה בעולם. ויש עוד דברים בסגנון זה על לא תגנוב וכו'
כמובן שכל מהלך זה רחוק כרחוק מזרח ממערב מהמהלך של הרמב"ם בטעמי המצות

מחשבה 1
הודעות: 2
הצטרף: ו' פברואר 28, 2014 10:13 am

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי מחשבה 1 » ו' פברואר 28, 2014 10:45 am

ובכן דיון מעניין ואני לא באתי אלא לנושא שהתעורר באופן עקיף.
נראה כמו שאמר סולוביצי'ק שהגר"ח (ובעקבותיו הגרי"ז) העריצו ביותר את הרמב"ם וספרו יד החזקה אך דומה שיש כאן איזה פרדוקס שמתבטא היטב בבדיחה המפורסמת אודות ר' חיים שהגיע לשמיים ומיד נתבקש למסור שיעור כללי. כמובן שהנושא הראשון היה הרמב"ם הידוע בהלכות... והנה קם יהודי והחל מתווכח עמו בתקיפות כשהוא מתעקש שלא זו הייתה כוונתו של הרמב"ם. שאלו ר' חיים לשמו, ענה האיש "משה" ואיך קוראים לאבא שאל ר' חיים, "מיימון" ענה האיש, לא מכיר הפטיר ר' חיים בכל מקרה מה "--צונזר--" מבין ברמב"ם. ע"כ הבדיחה.
נראה לי בהחלט שיש בבדיחה זו הרבה מן האמת ובמידה רבה ר' חיים (ואחרים) יכל לעשות הפרדה בין האיש, שהטיף בכל תוקף לכך שעיקר התורה היא השגות אמת פילוסופיות וכן לדעות נוספות השנויות במחלוקת עם הקונצנזוס הרבני של אותם ימים, לבין ספרו הספציפי שעסק בהלכה, דומני שיש כאן אפילו תובנה נוספת קיצונית עוד יותר (דומני שבעל ה"תומים" כתב דברים דומים במפורש) שלא אכפת לנו בהכרח דעת הכותב כבן אדם אלא מה נכתב בחיבור ואף אם הכותב לא בהכרח לזה התכוון...
לסיכום דומני שכמו שכבר העירו למעלה ר' חיים שהיה שייך לזרם הליטאי/מתנגדי/רציונלי. אמנם קיבל באופן קרוני את כל מה שחייבה המסורת כולל קבלה ועוד, אך כיוון שאין הדברים הללו מתיישבים באופן טבעי עם אופיו וסגנונו היה עיקר עסקו בדברים התואמים את אופיו דהיינו עיסוק פשטני משפטי בנושאים הלכתיים ולכן אף שר' חיים עסק ברמב"ם הספר דומני שאין הוא תלמיד של הרמב"ם האיש

תיקונים
הודעות: 136
הצטרף: ד' ינואר 08, 2014 11:47 am

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי תיקונים » ו' פברואר 28, 2014 11:06 am

את הבדיחה שהבאת אינו בדיחה כלל ועיקר.
הגר"א קוטלר ז"ל מסר פעם שיעור כללי על רמב"ם מוקשה בסוף השיעור הראו לו שחכמי נוניל שלחו קושיא זו אל הרמב"ם והרמב"ם משיב מה שמשיב שם.
ענה להם הגר"א קוטלר ז"ל הרמב"ם אינו בעל הבית על הרמב"ם זכותו לומר כך ואני זכותי לפרש אותו באופן אחר.

רמ_במזל
הודעות: 1
הצטרף: ו' פברואר 28, 2014 10:58 am

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי רמ_במזל » ו' פברואר 28, 2014 11:09 am

עדות מענינת על יחסו של הגר"ח מבריסק למקובלים, מובאת בספרו של הרב מאיר בר-אילן, מוולוז'ין עד ירושלים, כרך א' עמ' 262.

ר"מ

מחשבה 1
הודעות: 2
הצטרף: ו' פברואר 28, 2014 10:13 am

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי מחשבה 1 » ו' פברואר 28, 2014 11:13 am

השאלה שלי היא האם גם בספרים יותר קדמונים ישנה תפיסה כזו כגון גמרא משנה. האם אין חשיבות אלא לחיבור כספר ואין חשובה כלל דעת הכותב...

תיקונים
הודעות: 136
הצטרף: ד' ינואר 08, 2014 11:47 am

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי תיקונים » ו' פברואר 28, 2014 11:30 am

תלמידו רב שלום הירץ גוביטש מאיישישוק, סיפר: פעם אמר לי רב חיים מבריסק כי התואר המתאים להחפץ חיים הוא "גוזר ומצווה", כי יש לו שליטה לגזור ולצוות גם למלאכים מהשמים. ונשתוממתי איך כיוון רבי חיים בדבריו לאמת! כי פעמים רבות עקבתי אחרי הח"ח ופעם התחבאתי בעליית ביתו ושמעתי איך שהוא קורא למלאכי עליון בשמותם וגוזר ומצווה עליהם לעשות כה וכה, עד שמצאני הח"ח וביקשני בתחנונים לבל אגלה אף שמץ דבר ממה שראיתי פרטי המעשה בה"המאורות הגדולים" עמוד רע"ח.
מקור: נצור לשונך מרע עמוד ל"ג חיברו שמואל דוב אייזנבלאט ואת הקונטרס אחרון חיבר הרב אברהם בר שם טוב.
--
על תלמידו של הגר"ח רבי ברוך בער ידוע שהתעסק בקבלה - והיה אומר על תפילין שהן פסולות מבלי לבדוק אותם כמו כן התלמידים שלא טבלו בערב שבת קודש לא היו עוברים להגיד לו גוט שבת היות והיה מעיר לבחורים מדוע לא טבלת לכבוד השבת.
---
עלי גם לציין מה שהובא בכמה וכמה ספרים שהחפץ חיים זי"ע פעמים שהיה נוסע אל הגר"ח ז"ל והיה אומר כי בעת אשר אני צורך להכרעה של נביא אני נוסע אל הגר"ח זי"ע כמו כן בספר הנ"ל מובא שמידי שנה בערב הימים הנוראים היה הגר"ח ז"ל שולח קוויטל אל החפץ חיים. (הרב ישר תתקטז)

הוגה ומעיין
הודעות: 1679
הצטרף: ג' יולי 06, 2010 2:02 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי הוגה ומעיין » ו' פברואר 28, 2014 11:57 am

יתר10 כתב:
אליהו סולובציק כתב:הוא היה חסיד מושבע של הרמב"ם, והוא בוודאי חש את עוצמת הרציונל שיש ברמב"ם

איתבדרא בבית מדרשא וורט ידוע בשם הגר"ח על יסוד דברי הזהר שהקב"ה איסתכל באורייתא וברא עלמא, שמהפך את הקערה על פיה בגדר 'טעמי המצות' שאין הטעם סיבה למצוה אלא להיפך, לדוג' (מה שמצאתי עכשיו בחיפוש באוצר) הר"י הוטנר מביא משמו שמה שאו' מצה זו על שום מה וכו' לא שאותו אירוע היסטורי גרם שהקב"ה יצוה מצוה זו, אלא להיפך מכיון שיש בתורה שקדמה לבריאה ענין של אכילת מצה נשתלשל בתולדות העולם הזה כל הסיפור עם יצי"מ וכו' כדי שיצא לפועל ענין זה בעולם. ויש עוד דברים בסגנון זה על לא תגנוב וכו'
כמובן שכל מהלך זה רחוק כרחוק מזרח ממערב מהמהלך של הרמב"ם בטעמי המצות

למרות שהוורט מפורסם בשם ר' חיים, הרי שהוא מודפס בספר בית הלוי על התורה. אכן, הוורט עקרוני מאוד לשיטת בריסק בכמה תחומים ואכ"מ.

ההבדל בינו לבין שיטת הרמב"ם אינו גדול כל כך, כאשר לוקחים בחשבון את דברי ר"א בן הרמב"ם ועוד רבים, שגם לדעת הרמב"ם טעמי המצוות אינם הסיבה לנתינתם. והדבר הכרחי לדעת הרמב"ם עוד יותר מאשר לדעת המקובלים, כיון שלדעת הרמב"ם מופקע לגמרי לדבר על סיבות נתינת המצוות, מפני כמה טעמים, משא"כ לדעת המקובלים, ונתבאר במקום אחר. אכן, יש הבדל בפרט אחד, כאשר לדעת הרמב"ם גם א"א לומר שהתורה היא הסיבה לבריאת העולם, ואילו לבית הלוי כן.

ואילו המעשה הידוע עם ר' חיים, שבריאת העולם אינה לא למען טובו ולא למען חסדו אלא כי כן רצונו, תואמת את שיטת הרמב"ם ברציונליות שלה, ומתנגשת להדיא עם דברי המקובלים (שלדבריהם בריאת העולם היא כן למען טובו וחסדו, אם כי הדברים נכונים רק ביחס לספירות ולא ביחס לעצמותו).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12185
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' פברואר 28, 2014 12:58 pm

"...ונפלא הדבר שבעלי מוחין הללו, לא נתנו רשות למוחם לחקר ולנקר במופלא מהם, כים זה שמסיע גליו האיתנים רק עד הגבול שהושם לפניו, כן הכה המוח הליטאי גליו בתוך הוויות דאביי ורבא, רב ושמואל ר' יוחנן וריש לקיש, ולא עבר גבולן, לא "המורה נבוכים" כי אם "היד החזקה" העסיק שם את המוחות, כי אכן למדני ליטא לא היו נבוכים כל עיקר ולא ידעו חיבוטי אמונות ודעות, כל אחד מהם נתקיים בו הכתוב וצדיק באמונתו יחיה, בתחום האמונה היו החריפים הללו אנשי תום, שלמים עם נפשם ושלמים עם אלקים, והנחילו תום זה ושלימות זו לתלמידיהם אחריהם דור אחרי דור. שופרות הזמן תקעו תקיעות השכל הכובש, וחומת האמונה לא שחה לפניהם, רוחות סערו בישרו הפיכות ומהפכות, ובחללה של ליטא הוסיף להשתפך מימים ימימה הניגון העצוב המתוק ---- ת---נו רבנן!
אברהם קריב, ליטא מכורתי, עמ' 26.

בריסק
הודעות: 182
הצטרף: ו' נובמבר 01, 2013 11:05 am

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי בריסק » ו' פברואר 28, 2014 1:05 pm

יתר10 כתב:
אליהו סולובציק כתב:הוא היה חסיד מושבע של הרמב"ם, והוא בוודאי חש את עוצמת הרציונל שיש ברמב"ם

איתבדרא בבית מדרשא וורט ידוע בשם הגר"ח על יסוד דברי הזהר שהקב"ה איסתכל באורייתא וברא עלמא, שמהפך את הקערה על פיה בגדר 'טעמי המצות' שאין הטעם סיבה למצוה אלא להיפך, לדוג' (מה שמצאתי עכשיו בחיפוש באוצר) הר"י הוטנר מביא משמו שמה שאו' מצה זו על שום מה וכו' לא שאותו אירוע היסטורי גרם שהקב"ה יצוה מצוה זו, אלא להיפך מכיון שיש בתורה שקדמה לבריאה ענין של אכילת מצה נשתלשל בתולדות העולם הזה כל הסיפור עם יצי"מ וכו' כדי שיצא לפועל ענין זה בעולם. ויש עוד דברים בסגנון זה על לא תגנוב וכו'
כמובן שכל מהלך זה רחוק כרחוק מזרח ממערב מהמהלך של הרמב"ם בטעמי המצות

מעודי אני תמה מה הפשט בזה.
א. שהרי הגמ' אומרת שאילו קיבלנו את התורה היינו למדים את מצוות מן החיות משמע שגם בלי התורה היה קיים לא תרצח.
ב. שהרי אמרו דרך ארץ קדמה לתורה, ולדעת הגר"ח איך יתכן שדרך ארץ קדמה לתורה. כאשר כל הדרך ארץ נברא בגלל שכך כתוב בתורה.

אליהו סולובציק
הודעות: 23
הצטרף: ג' נובמבר 12, 2013 10:55 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי אליהו סולובציק » ו' פברואר 28, 2014 1:08 pm

הוגה ומעיין,
אנא שלח לינק, צילום של הספר שהזכרת
תודה מראש

אליהו סולובציק
הודעות: 23
הצטרף: ג' נובמבר 12, 2013 10:55 pm

Re: רבנו חיים הלוי מבריסק

הודעהעל ידי אליהו סולובציק » ו' פברואר 28, 2014 1:10 pm

לבריסק

בבריסק מדגישים "אלמלא" ניתנה תורה.
אבל עכשיו שניתנה כל השאר בטל ומבוטל.

דרך ארץ קדמה לתורה, זה עניין אחר לחלוטין.
או פרנסה, או נימוסי הליכות


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים