מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הנכד צריך לפסוק כהסב?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עושה חדשות
הודעות: 9246
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' דצמבר 15, 2015 8:16 pm

ז"ל מנהגי מהרי"ל הל' ספירת העומר:
מהרא"ק: מאי דאין מברכין שהחיינו על ספירת העומר, דאינו אלא כמכשירי מצוה, דעיקר מנינא משום רגל דשבועות, ועדיין לא הגיע סוף שבעה שבועות. והשוכח פעם א' לא יספור עוד משום דכתיב (ויקרא כג, טו) תמימות תהיינה, עכ"ל. ונשאל את פי מהר"י סג"ל על דין שכח. והשיב שאם זכר לבקרו ביום יברך ויספור דעדיין יומי' הוא. ואם שוב שכח עוד בליל שני בזה פליגי ביה רבוותא. דספר א"ז כתב שאין לו לברך שוב בשום לילה, אך יעמוד אצל המברכים ויענה אמן אחריהם ויספור עמהן. ושאר רבותינו כתבו שלא הפסיד מידי, אך יברך ויספור כל פעם שזוכר אחר שכחו. והיה המורה אל השואל לקיים מאמר הא"ז, כי הוא היה מתייחס אחריו, והיה בחור נחמד נושא חן בעיני מהר"י סג"ל מתוך חריפתו והיה שמו יצחק א"ז.

לכאו' מה המשמעות שהוא מתייחס אחריו (והוא זה שקרוי על שמו?), דמה"ט לא יברך על הספירה.

אמסטרדם
הודעות: 1498
הצטרף: א' אוקטובר 20, 2013 8:13 pm

Re: הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי אמסטרדם » ג' דצמבר 15, 2015 8:44 pm

מהר"א מבעלזא ז"ל היה אומר בשם אביו מהרי"ד ז"ל שלנכד מותר לסמוך על דעת זקנו גם כשלא נתקבל להלכה. (ואולי זה רעבישע זאך ויבאו הידענים ויוסיפו.)

יבנה
הודעות: 2048
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי יבנה » ג' דצמבר 15, 2015 10:46 pm

פרק ה משנה ז- על עקביה בן מהללאל-
"בשעת מיתתו אמר לבנו בני חזור בך בארבעה דברים שהייתי אומר אמר לו ולמה לא חזרת בך אמר לו אני שמעתי מפי המרובים והם שמעו מפי המרובים אני עמדתי בשמועתי והם עמדו בשמועתן אבל אתה שמעת מפי היחיד ומפי המרובין מוטב להניח דברי היחיד ולאחוז בדברי המרובין."
מבואר שאין דין מיוחד בצאצא לפסוק כדעת יחיד של אבותיו. מיהו יש היתר במי שהיחיד הוא רבו מובהק וכל מעשיו כדעתו לעשות כמוהו בכל דבר, ואע"פ שאינו צאצאו.

סעדיה
הודעות: 1482
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי סעדיה » ד' מרץ 16, 2016 10:45 pm

עי' יבמות ט"ו. רש"י ד"ה מתלמידי
נערך לאחרונה על ידי סעדיה ב ה' מרץ 17, 2016 11:47 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

ארזי ביתר
הודעות: 2112
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' מרץ 17, 2016 12:47 am

האברבנאל בכמה מקומות כתב נגד זקנו הרלב"ג. ואין עיתותי בידי כעת, בכדי להמציא לכם מראי מקום לכך.

עושה חדשות
הודעות: 9246
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' אפריל 14, 2016 9:54 pm

שו"ת נודע ביהודה מהדורא תניינא - יורה דעה סימן רא
ויען שאני מגזע רש"י יגעתי ליישב דברי רש"י על נכון

איש בער
הודעות: 516
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 11:42 pm

Re: הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי איש בער » ה' אפריל 14, 2016 10:17 pm

"אמר רב רבי דאתי מדוד מהפך ודריש בזכותיה דדוד" (שבת נו)

שומע ומשמיע
הודעות: 2529
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' אפריל 28, 2016 3:24 am

בנדה [דף ?] ר"ש ברבי ס"ל כזקנו רשב"ג שחזקה בתלת, ולא כאביו רבי שחזקה בשניים.

חברא
הודעות: 222
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי חברא » ה' אפריל 28, 2016 11:25 am

חזו"א או"ח לז, ג (בענין פלוגתא דחנניה ורבנן לגבי שהיה בער"ש)
...ומעיקר הדין אפשר להמקילין להקל, אחרי שהם מבני בניהם של אלו שהקילו ע"פ הוראת רבותיהם, וגם כי הוא מד"ס, ולכן הנח להם שיסמכו על דעת רבותינו המקילים...

חברא
הודעות: 222
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי חברא » ה' אפריל 28, 2016 4:46 pm

נערך לאחרונה על ידי חברא ב ד' יוני 19, 2019 4:30 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

צעיר_התלמידים
הודעות: 396
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » א' מאי 01, 2016 4:01 pm

חסידים מביאים שהרב מלובלין היה מתיר חדש באומרו שיכול לסמוך על זקנו הב"ח.

עתניאל בן קנז
הודעות: 1867
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' מאי 03, 2016 5:05 pm

צעיר_התלמידים כתב:חסידים מביאים שהרב מלובלין היה מתיר חדש באומרו שיכול לסמוך על זקנו הב"ח.



ציטוט משו"ת שו"ת אבני נזר חלק חושן משפט סימן קטו
אולם זאת שמעתי ברור שמה שחסידי פולין אינם נזהרים באיסור חדש נצמח מחמת כי בבית הרבי מלובלין זצללה"ה היו נותנים על השלחן כוסמת של חדש כי הרבי אמר מאחר שזקנו הב"ח התיר אין לו לחוש [עי' ב"ח יו"ד סי' רצ"ג]. וע"כ יוכל להיות שע"כ לא חשש הרבי מלובלין זצללה"ה ג"כ לחשש מורכב מאחר שהב"ח התיר בתשובה [סי' קל"ה] המורכבים שמראיהם מראה אתרוג היינו שמרכיב ענף אילן אתרוג בתוך אילן לימוני ואף שיש בו ריח לימוני. ואם זה הי' טעמו מן הדין עלינו לחוש לשיטת רוב אחרונים החולקים על הב"ח בזה.

נטיעות
הודעות: 436
הצטרף: א' פברואר 09, 2014 11:38 am

Re: הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי נטיעות » א' מאי 15, 2016 1:30 am

ארזי ביתר כתב:האברבנאל בכמה מקומות כתב נגד זקנו הרלב"ג. ואין עיתותי בידי כעת, בכדי להמציא לכם מראי מקום לכך.

הוא היה זקינו?

ארזי ביתר
הודעות: 2112
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ב' מאי 16, 2016 5:21 pm

נטיעות כתב:
ארזי ביתר כתב:האברבנאל בכמה מקומות כתב נגד זקנו הרלב"ג. ואין עיתותי בידי כעת, בכדי להמציא לכם מראי מקום לכך.

הוא היה זקינו?

כך שמעתי מחכם אחד. שלחתי את השאלה לגדולי חוקרי היוחסין. כאשר אקבל תשובה, אעדכן אי"ה.

מצליח
הודעות: 463
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי מצליח » ב' מאי 16, 2016 9:35 pm


עושה חדשות
הודעות: 9246
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ספטמבר 14, 2016 9:57 pm

מהר"י מינץ סי' טו - ושמעתי שמהרי"ו ז"ל הלך אחר דעת מהר"ם לפי שהי' מתייחס אחריו שהיה קרובו.

סעדיה
הודעות: 1482
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי סעדיה » ב' דצמבר 25, 2017 5:28 pm

עי' אפיקי איל עמ' קפ"א-קפ"ב

דרומי
הודעות: 6365
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי דרומי » ב' דצמבר 25, 2017 6:07 pm

היו כמה דברים שהצמח צדק חלק על זקנו בעל התניא

כדכד
הודעות: 4651
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי כדכד » ב' דצמבר 25, 2017 6:09 pm

מצינו כבר בראשונים למשל הריא"ז חולק על הרי"ד בכמה מקומות

בברכה המשולשת
הודעות: 11892
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' דצמבר 25, 2017 6:40 pm

ור"ת חולק על רש"י

מה שנכון נכון
הודעות: 9559
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' דצמבר 25, 2017 6:41 pm

כמדומני שהר"י יוסף כתב ע"ז (ר"ל שאין גריעותא להמשך אחר אבותיו), ואאל"ט מביא משהו מהמאירי.

נטיעות
הודעות: 436
הצטרף: א' פברואר 09, 2014 11:38 am

Re: הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי נטיעות » ג' דצמבר 03, 2019 5:13 pm

ארזי ביתר כתב:
נטיעות כתב:
ארזי ביתר כתב:האברבנאל בכמה מקומות כתב נגד זקנו הרלב"ג. ואין עיתותי בידי כעת, בכדי להמציא לכם מראי מקום לכך.

הוא היה זקינו?

כך שמעתי מחכם אחד. שלחתי את השאלה לגדולי חוקרי היוחסין. כאשר אקבל תשובה, אעדכן אי"ה.

נו? כבר קיבלת תשובה?

ארזי ביתר
הודעות: 2112
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ב' מאי 25, 2020 4:09 pm

נטיעות כתב:
ארזי ביתר כתב:
נטיעות כתב:
ארזי ביתר כתב:האברבנאל בכמה מקומות כתב נגד זקנו הרלב"ג. ואין עיתותי בידי כעת, בכדי להמציא לכם מראי מקום לכך.

הוא היה זקינו?

כך שמעתי מחכם אחד. שלחתי את השאלה לגדולי חוקרי היוחסין. כאשר אקבל תשובה, אעדכן אי"ה.

נו? כבר קיבלת תשובה?

זו תשובת אחד מהמיוחדים שבין החוקרים:
לא ראיתי מקור לכך. קשה להאמין שהאברבנאל בספרד היה צאצא לרלב"ג שבפרובאנס, ואף הנתון שהרלב"ג הוא נכד הרמב"ן אינו ברור בכלל.

גל של אגוזים
הודעות: 620
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: הנכד צריך לפסוק כהסב?

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ב' מאי 25, 2020 4:28 pm

אמסטרדם כתב:מהר"א מבעלזא ז"ל היה אומר בשם אביו מהרי"ד ז"ל שלנכד מותר לסמוך על דעת זקנו גם כשלא נתקבל להלכה. (ואולי זה רעבישע זאך ויבאו הידענים ויוסיפו.)


בס' בקודש פנימה מספר ר' איצ'ה לנדא שפעם מחמת שימושו את מהר"א מבעלז זצ"ל איחר את חצות היום ועדיין לא התפלל והורה לו מהר"א שכיון שבשעת הדחק יכול הנכד לסמוך על דעת זקנו אע"פ שלא נקטו הפוסקים כוותיה, ע"כ כיון שאיחרת מחמת ששמשת נכד הב"ח ע"כ אתה יכול להתפלל כשיטתו עד חצי שעה אחר חצות.

ראיתיו לפני שבעה שנים ע"כ אין לסמוך עלי בדיוקן של דברים (ואין הספר תח"י).

וכמובן, זה 'רעבישע זאך'


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 273 אורחים