מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12344
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יוני 15, 2014 1:36 am

בשנים האחרונות הולך ונדפס פירוש חדש למשניות, הנקרא משנת ארץ ישראל, או בשם המגלומני משהו : פירוש ספראי.

המפרשים הינם חברי קבוצת יבנה הפרו' שמואל ספראי ז"ל, בנו פרו' זאב שיח', הפירוש התחבב מאד על חוגים ליברלים שבין הדלי"ם, (בעיני ראיתי "ישיבה" מסוימת שהסדרה מצויה שם באוצר והיא משומשת כדבעי).

הצצה קטנה בעבר הספיקה לי לראות כי מדובר בפירוש מלא מינות, ולא מדובר רק ביחס לפירוש חז"ל למשנה, הרבה יותר מכך.

ובכל זאת, הנחת היסוד היתה, שודאי מבחינת פירוש בסיסי הדברים מדויקים ברמה סבירה, סו"ס המשנה אינה מכילתא דרשב"י והיא התפרשה היטב בסגנונות שונים וכו'.

לאחרונה אני עוסק בסוגית: שחיטת פסח על החמץ, שהיא משנה אחת בפרק חמישי של פסחים. והנה בא לידי ספר משנת ארץ ישראל עמ"ס פסחים, ובכן לא כבשתי את סקרנותי וקראתי את הפירוש למשנה המדוברת.

מה אומר ומה אדבר, מוטב שהדברים ידברו בעד עצמם:

ברור ששגיאה אחת, אינה מלמדת דבר, אבל כמות כה גדולה של שגיאות במספר עמודים כה קטן, יש בה בהחלט לשקף על טיב העבודה כולה, ואם אכן כך הוא, מדובר בפירוש, שאם א"א לומר עליו שהוא טעון גניזה, מחמת תכנים המעידים על טיבם של כותביו, הרי שאפשר בהחלט לקבוע שהמפרש אינו יודע לקרוא לא גמרא ולא תוספתא, מי שכתב את הפירוש הינו סלפן ובדאי, שמוטב היה לו לעסוק בכבישת מלפפונים ושימור חצילונים בהם מתמחה הקיבוץ ומפליא עשות.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12344
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משנת ארץ ישראל - תוספתא בדויה

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יוני 15, 2014 1:49 am

תוספתא.png
תוספתא.png (351.88 KiB) נצפה 804 פעמים


על סמך תוספתא זו בונה המפרש שם תיאוריות על התפתחות המשנה וההלכה.

המפרש או שלא קרא את ה"פרוטוקול", ואם קרא כנראה לא הבין, אחרת לא מובן איך הגיע לפירוש המצחיק הזה.

עתה יפתח המעיין את התוספתא (שהובאה גם בגמ' זבחים יא א) ויראה את הנידון שם:

שחטו אחרים לשמו בארבעה עשר ר' ליעזר פוסל ור' יהושע מכשיר אמ' ר' יהושע ומה בשאר ימות השנה שאינו כשר לשמו כשרו אחרים לשמו ארבעה עשר שכשר לשמו אינו דין שיכשרו אחרים לשמו אמ' לו ר' ליעזר וכו'.

בקיצור מדובר שם בשוחט קרבן אחר ("אחרים") לשם פסח ("לשמו") בי"ד.
ואילו פרשנינו הבין ש"אחרים" היינו אנשים אחרים, "לשמו" לשם בעל החמץ. גוואלד!
(ואגב הדין עצמו של שוחט שאינו מבן חבורה ששחט עבור חבורה שברשותה חמץ נזכר בגמ' סג ב).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12344
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משנת ארץ ישראל - גמרא בדויה

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יוני 15, 2014 1:56 am

הגמרא.jpg
הגמרא.jpg (109.25 KiB) נצפה 803 פעמים

אין גמרא הפוסלת אפשרות שמדובר בחמץ של שוחט !

אדרבה בגמ' הביאה שתי ברייתות (שאחת מהן היא כנראה תוספתא) שכתוב בהן: עד שיהיה החמץ לשוחט או לאחד מבני חבורה.

אלא שפרשנינו ראה כנראה את הגמ' הזו (שם סג ב):

בעא מיניה רב אושעיא מרבי אמי: אין לו לשוחט, ויש לו לאחד מבני חבורה מהו? אמר ליה: מי כתיב לא תשחט על חמצך? לא תשחט על חמץ כתיב !

כמובן שהגמ' באה לשלול אפשרות שדוקא חמץ אצל שוחט ומסיקה שגם חמץ של בן חבורה. וכמבואר בפירוש בברייתות שהובאו שם.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12344
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משנת ארץ ישראל - פנטזיות על בסיס הנחות בדויות

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יוני 15, 2014 2:07 am

4444.JPG
4444.JPG (133.19 KiB) נצפה 8831 פעמים

את התמיד שוחט כהן ולא ישראל? מאיפה ההלכה הזו? (אולי כך היתה הרגילות כדמשמע שהיה בפייס מי שוחט אבל ברור שאין דין כזה)

הישראל עובר על שחיטת התמיד? זו מנין לו? אולי דוקא שוחט התמיד עובר?

(ואם כבר פנטזיות על הקשר ההדוק בין היחיד בביתו וכו', לא היו צריכים להגיע עד ר"י, גם לחכמים הסוברים שרק פסח, חייבים על זריקה והקטרה שרק הכהן עושה...)

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12344
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משנת ארץ ישראל - א'להא דר"מ ענני

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יוני 15, 2014 2:09 am

1111.jpg
1111.jpg (52.93 KiB) נצפה 8828 פעמים


מי שימצא את רבי מאיר הזה שיודיע.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12344
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יוני 15, 2014 2:10 am

ויש עוד. באותה משנה! המשך יבוא בל"נ.

משה גרוס
הודעות: 313
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 2:13 pm

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי משה גרוס » א' יוני 15, 2014 6:20 pm

לא מינות, אלא בורות ועמארצות.

בברכה המשולשת
הודעות: 11906
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 15, 2014 6:34 pm

אל דאגה, יש שם גם מינות

בברכה המשולשת
הודעות: 11906
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' יוני 15, 2014 6:49 pm

א. כגון שאינם מאמינים שכל התורה ניתנה לעם ישראל בבת אחת, אלא במהלך כמה דורות.
ב. כגון שכותבים שתורה שבע"פ חודשה ע"י התנאים

היא שיחתי
הודעות: 3491
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' יוני 15, 2014 10:21 pm

כמדומה שיש רפורמית שכתבה שם

משה גרוס
הודעות: 313
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 2:13 pm

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי משה גרוס » ב' יוני 16, 2014 8:23 am

על כל פנים לקהתי תפוצה הרבה יותר גדולה...

פלתי
הודעות: 2255
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי פלתי » ב' יוני 16, 2014 11:18 am

משה גרוס כתב:על כל פנים לקהתי תפוצה הרבה יותר גדולה...

אגב השמועה אומרת שמשניות קהתי כמעט חפה לגמרי מטעויות. האם מישהו מצא שם פעם טעות?

אביאסף
הודעות: 387
הצטרף: ה' אוגוסט 16, 2012 4:25 am

Re: משנת ארץ ישראל - פנטזיות על בסיס הנחות בדויות

הודעהעל ידי אביאסף » ב' יוני 16, 2014 3:15 pm

איש_ספר כתב:אין גמרא הפוסלת אפשרות שמדובר בחמץ של שוחט !

אדרבה בגמ' הביאה שתי ברייתות (שאחתן מהן היא כנראה תוספתא) שכתוב בהן: עד שיהיה החמץ לשוחט או לאחד מבני חבורה.

שיטת רשב"ל בירו' פ"ה ה"ד דאין השוחט חייב אפילו ביש לו חמץ אם אינו אחד מבני החבורה.

איש_ספר כתב:את התמיד שוחט כהן ולא ישראל? מאיפה ההלכה הזו? (אולי כך היתה הרגילות כדמשמע שהיה בפייס מי שוחט אבל ברור שאין דין כזה)

יומא כ"ה ב' על משנת הפייס השני מי שוחט מפורש זימנין דשחיט זר.

איש_ספר כתב:הישראל עובר על שחיטת התמיד? זו מנין לו? אולי דוקא שוחט התמיד עובר?

לכאורה להסוברים שבני חבורה לוקים (או עכ"פ עוברים) ה"נ לר"י כל ישראל עוברים על התמיד, מיהו מסברא אין נראה כן וצ"ע.
נערך לאחרונה על ידי אביאסף ב ב' יוני 16, 2014 3:34 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נצחנות בעלמא?
הודעות: 78
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 12:23 am

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי נצחנות בעלמא? » ב' יוני 16, 2014 3:28 pm

לגבי מה שהבאת מהירושלמי זה לא הנושא כאן, העורכים הנ"ל ציטטו מהבבלי ואף נתנו הפניה מדויקת לגמרא שלא קיימת! נא להבין לפני שמגיבים בנמהרות.
לגבי בני חבורה, כבר כתבו אחרונים ובראשם הצל"ח דבני חבורה הוא מושג שקיים רק בפסח ולא בשאר קרבנות וממילא אזדו דבריך.
זאת לבד שיטת תוספות המפורשת שאין עוברים על התמיד אלא השוחטין.

אביאסף
הודעות: 387
הצטרף: ה' אוגוסט 16, 2012 4:25 am

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי אביאסף » ב' יוני 16, 2014 4:14 pm

נצחנות בעלמא? כתב:לגבי מה שהבאת מהירושלמי זה לא הנושא כאן, העורכים הנ"ל ציטטו מהבבלי ואף נתנו הפניה מדויקת לגמרא שלא קיימת! נא להבין לפני שמגיבים בנמהרות.
לגבי בני חבורה, כבר כתבו אחרונים ובראשם הצל"ח דבני חבורה הוא מושג שקיים רק בפסח ולא בשאר קרבנות וממילא אזדו דבריך.
זאת לבד שיטת תוספות המפורשת שאין עוברים על התמיד אלא השוחטין.

הרב נצחנות, אנא אל תכעס. לא באתי לסנגר על המפרש של המשניות הנ"ל ללא ספק הוא נחן בבורות מופלגת רק רציתי להעמיד דברים על דיוקם.
לגבי בני חבורה, היא גופה מנלן דבעינן לדין בני חבורה כדי להתחייב, אין פסוק כזה. לרשב"ל בירושלמי ע"פ דבריך א"א להתחייב לר' יהודה על התמיד כיון דבפסח אין השוחט מתחייב על חמץ שלו אם אינו מבני חבורה ולמה בתמיד יתחייב השוחט אע"פ שאינו שייך לקרבן וע"כ לכאו' דדי בזה שהוא קרבן ציבור כדי שיחשב כקרבן דידיה. גם יש לעיין בקרבן שותפות לר"ש שחייבים על שאר זבחים אם יש חמץ לאחד מן השותפין איך הדין.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12344
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' יוני 16, 2014 8:18 pm

א. אם לא היה מובן לא באתי לתת דוגמאות למינות (בעבר ראיתי בחנות את מסכת יומא, דפדפתי הנה והנה, וראיתי מש"כ על עזאזל, עפרא לפומם) אלא לטפשות ובערות. ר' פנחס קהתי פקיד הבנק, לא טעה מעולם בטעויות גסות כאלה כמו חבורת "המלומדים" הללו.

ב. הירושלמי מוכר לי מטבע הדברים, אך לא רציתי להאריך ולכן כתבתי שאין גמרא הפוסלת, ואכן אין. בירושלמי נזכרת מחלוקת של רשב"ל ור"י, אלא שכמובן לא לזה כוונת הפרשנים, וע"ז אי אפשר לומר שהגמרא פסלה, ומלבד כל זה, גם בירושלמי לא ברור אם לרשב"ל צריך גם שיהיה החמץ אצל השוחט והוא בן חבורה, או מספיק שיהיה החמץ אצל בן חבורה. (ובין כך ובין כך קשה מאד, מה יהיה בקרבנות ציבור, שאין שם חבורה).

ג. בתוספות במנחות עח ב מפורש שאע"פ שחמץ של בני חבורה בפסח אוסר, מ"מ בתמיד אין חמצם של ישראל אוסר. ויש אריכות ע"ז. אפשר לפלפל בלי סוף, בכל מקרה בשום מקום בחז"ל וראשונים לא כתוב אחרת. (ועי' תוס' חכמי אנגליה ה ע"א בשם רשב"ם וי"ל).

יצא עוד להציץ בכרך על פסחים איפה שלא פותחים רואים דברים מצחיקים וילדותיים ממש. למשל בדיון על קרבת מודיעין לירושלים, והקשים הידועים שיש שם, הם החליטו שכל דברי חז"ל הם דרשניים בלבד. וכותבים שיש שיטה לפרש את המשנה בדרך דרוש, וכמו שראינו ב...ספר מעשה רוקח (לר"א רוקח) על המשניות שמפרש משניות בגימטריות....
-----
כתב לי אחד החכמים כאן באישי:
ייש"כ ששיברת.
וממש לפלא שיש בתי כנסת וכיו"ב שהספרים האלה נמצאים על המדפים שלהם. כנראה עם המצב הנוכחי של הדור (היינו בחלק מהציבור הדתי לאומי) כנראה אם הספרים של ישעיהו ליבוביץ' היו יוצאים כיום ולא לפני שלושים שנה, גם הם היו יושבים לבטח על המדפים.

ישבב הסופר
הודעות: 2738
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ב' יוני 16, 2014 10:21 pm

שאלת בור:
מעולם לא יצא לי לעיין בפירושו של אלבק, מה טיבו? אני מבין שזה לא מהסוג של פירוש [המצויין] "סייעתא דשמיא"...
אני רק רוצה לדעת אם זה של אלבק נחשב יסודי, אם זה מעמיק, והאם יש בו מאום יפה, וכן אם יש בו בעיות בנושאים עקרוניים.

ובעצם, אם זה של אלבק טוב, מה צורך יש במשנת אר"י הלזו? או שמא הכיוון שונה בתכלית? המשנת אר"י הזה - חוץ מהטעויות המביכות שיש בו כפי שהראה הרב אי"ס - עושה רושם של משהו עממי ופופולריסטי.

בברכה המשולשת
הודעות: 11906
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' יוני 16, 2014 10:33 pm

פירוש אלבק הוא קצר מאוד ומשתדל היצמד לפשט, ללא פלפולים מחקריים.
בסוף כל כרך יש הרחבות מחקריות, אך גם הן יחסית קצרות והרבה יותר מתונות ממשנת א"י הנ"ל.

אביאסף
הודעות: 387
הצטרף: ה' אוגוסט 16, 2012 4:25 am

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי אביאסף » ג' יוני 17, 2014 6:02 am

איש_ספר כתב:ג. בתוספות במנחות עח ב מפורש שאע"פ שחמץ של בני חבורה בפסח אוסר, מ"מ בתמיד אין חמצם של ישראל אוסר. ויש אריכות ע"ז. אפשר לפלפל בלי סוף, בכל מקרה בשום מקום בחז"ל וראשונים לא כתוב אחרת. (ועי' תוס' חכמי אנגליה ה ע"א בשם רשב"ם וי"ל).

תוס' כתבו לפטור את השוחט תמיד על חמץ של ישראל אבל לא את בעל החמץ (ובלא"ה לשיטתם בפסחים בעל החמץ אינו חייב גם בפסח רק השוחט) ודבר זה פשוט מסברא דאל"כ אין לך תמיד נשחט בע"פ דשמא יש חמץ ביד אחד, אבל להסוברים דבפסח בעל החמץ ג"כ חייב אפשר דבתמיד לר"י כל אחד מישראל חייב.

על הקושיא לרשב"ל בירו' מתמיד לרבי יהודה, לכאו' פשוט כמש"כ לעיל דגם לרשב"ל אין כלל דין שרק בן חבורה מתחייב אלא הדין הוא שאין העובד מתחייב על קרבן של אחרים אלא על קרבן דידיה והיינו בן חבורה בפסח או בעלים בקרבן יחיד לר"ש שחייבים בשאר זבחים, וה"נ לר"י בתמיד כיון שהעובד הוא מכלל הציבור סגי בזה שהוא קרבן ציבור כדי להחשיבו כקרבן דידיה. (ומזה דימיתי לעיל דה"נ לגבי כל אחד מישראל חשיב כקרבן דידיה לעבור עליו להסוברים דבעל החמץ ג"כ עובר).

אדגיש שוב, אין כאן כוונה לסנגר על עורך ה'משנת ארץ ישראל' אשר אי כבודו במקומו מונח, כוונתי רק לברר גופם של דברים.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12344
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' יוני 17, 2014 10:21 am

אביאסף כתב:תוס' כתבו לפטור את השוחט תמיד על חמץ של ישראל אבל לא את בעל החמץ (ובלא"ה לשיטתם בפסחים בעל החמץ אינו חייב גם בפסח רק השוחט) ודבר זה פשוט מסברא דאל"כ אין לך תמיד נשחט בע"פ דשמא יש חמץ ביד אחד, אבל להסוברים דבפסח בעל החמץ ג"כ חייב אפשר דבתמיד לר"י כל אחד מישראל חייב.

על הקושיא לרשב"ל בירו' מתמיד לרבי יהודה, לכאו' פשוט כמש"כ לעיל דגם לרשב"ל אין כלל דין שרק בן חבורה מתחייב אלא הדין הוא שאין העובד מתחייב על קרבן של אחרים אלא על קרבן דידיה והיינו בן חבורה בפסח או בעלים בקרבן יחיד לר"ש שחייבים בשאר זבחים, וה"נ לר"י בתמיד כיון שהעובד הוא מכלל הציבור סגי בזה שהוא קרבן ציבור כדי להחשיבו כקרבן דידיה. (ומזה דימיתי לעיל דה"נ לגבי כל אחד מישראל חשיב כקרבן דידיה לעבור עליו להסוברים דבעל החמץ ג"כ עובר).

א. מדברי תוס' שאין חמץ של ישראל אוסר, הגם שלעולם חמץ של בני חבורה אוסר, מבואר שאין שום זיקה של הציבור לק"צ לענין זה, ואם חמצם לא אוסר, כ"ש שהם לא עוברים. ואין שום קשר לשיטת תוס' שרק העובדים עוברים. (וכבר כתבתי שיש מקום לומר כל מיני סברות אלא שהיה לי תמימות לחשוב שבשביל לכתוב דין כזה צריך איזה מקור).
ב. אני לא רואה מה השייכות של כהן ששוחט את התמיד ליותר מכל ישראל אבל שיהיה.

בכל מקרה ראוי לחזור ולסכם את הדברים, (אחר שמשום מה החלטת לרשום את כל ידיעותיך כאן), מש"כ בעלי משנת אר"י, שהגמרא העלתה אפשרות שחמץ אצל שוחט ופסלה אותה,הוא שקר.

אביאסף
הודעות: 387
הצטרף: ה' אוגוסט 16, 2012 4:25 am

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי אביאסף » ג' יוני 17, 2014 1:16 pm

איש_ספר כתב:בכל מקרה ראוי לחזור ולסכם את הדברים, (אחר שמשום מה החלטת לרשום את כל ידיעותיך כאן), מש"כ בעלי משנת אר"י, שהגמרא העלתה אפשרות שחמץ אצל שוחט ופסלה אותה,הוא שקר.

מכיון שאני מזהה נימה של אי שביעות רצון מן הדיון הריני מקבל שכר על הפרישה. מכל מקום אני מסכים בהחלט הן עם משפט הסיכום שלך והן עם עצם הביקורת על הפירוש הנ"ל, יישר כחך ששיברת.

לייטנר
הודעות: 5202
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי לייטנר » ג' יוני 17, 2014 3:10 pm

בניגוד לנאמר לעיל, רק זאב ספראי הוא חבר קבוצת יבנה, כמדומני שאביו פרופ' שמואל לא התגורר מעולם שם.
אגב, גם אחותו של זאב, פרופ' חנה ספראי היתה בכותבים.

לגופו של עניין, בעבר יצא לי להיתקל באחד הכרכים (אאל"ט, חגיגה) והתפלצתי.
עיקר הפלצות היתה מהניצול של חוסר הידע של הקוראים, וכבר כתבתי על כך בעבר ביחס לכותבים אחרים, אלא שכאן היתה גם מעורבת כפירה בבורות.
אינני יודע אם כאן הוא המקום המתאים לפרסם את האשכול הזה - קשה לי להאמין שיש מי שגולש כאן ומחזיק בביתו כרך מהנ"ל.

מה שנכון נכון
הודעות: 9566
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' יוני 17, 2014 5:27 pm

מפירושם למסכת ברכות

חסידים הראשונים היו שוהים שעה אחת ומתפללים כדי שיכונו את לבם למקום
- חסידים אלו מקבלים את המשנה, אך מרחיבים אותה בהרבה. הם מקדישים זמן ניכר לפני התפילה כהכנה לה. להלן נרחיב בכך מעט. חז"ל הסתייגו מנוהגם של חסידים אלו, וצמצמו נוהג זה. "תנו רבנן: חסידים הראשונים היו שוהין שעה אחת, ומתפללין שעה אחת, וחוזרין ושוהין שעה אחת. וכי מאחר ששוהין תשע שעות ביום בתפלה, תורתן היאך משתמרת ומלאכתן היאך נעשית? אלא מתוך שחסידים הם - תורתם משתמרת ומלאכתן מתברכת" (בבלי, לב ע"ב).

אם כן, הלכה זו אפשרית רק בחסידים הזוכים לסיוע נסי: "מלאכתן מתברכת". מבין השיטין אנו שומעים ביקורת על הנוהג החסידי והסתייגות ברורה ממנו. בסופו של דבר אין התלמוד מסתייג מהנוהג החסידי עצמו, אך רומז לכך שהוא נועד לחסידים בלבד ולא לציבור הרחב. לאבחנה זו של קבלה והסתייגות מנוהגי החסידים נשוב להלן.

המשנה ממשיכה בשתי הלכות חסידיות נוספות בנושא התפילה, שאינן קשורות להלכה הקודמת.
אפילו המלך שואל בשלומו לא ישיבנו, ואפילו נחש כרוך על עקיבו לא יפסיק
- הלכות אלו הן בניגוד ברור להלכה של חז"ל. ההלכה השנייה היא מצב ברור של פיקוח נפש, ולפי ההלכה ברור שיש להפסיק בתפילה ולברוח מהנחש, או להניסו. גם ההלכה הראשונה תמוהה: הרי לעיל למדנו שמותר להפסיק אפילו בקריאת שמע בשביל להשיב שלום מפני הכבוד ומפני היראה (פ"ב מ"א).

התלמוד הבבלי חש כמובן בשאלות אלו ומנסה לפשר: המלך כאן הוא מלך ישראל והנחש כאן הוא נחש שאינו מאיים, אבל עקרב הוא מסוכן ויש להפסיק את התפילה בגללו. הבבלי מנסה לשמר את המשנה כך שתתאים להלכה של חז"ל; וכמו במקרה הקודם, הוא מוצא מצב שבו המשנה היא ההלכה. אבל עדיין יש לשאול: היכן נוצרו מימרות אלו? הרי הן אינן מייצגות את המקרה הרגיל התדיר וההלכתי. יתר על כן: מהתוספתא משמע בברור שהנחש הוא מסוכן, ומסופר: "אמרו עליו על רבי חנינא בן דוסא שהיה מתפלל, ונשכו ערוד ולא הפסיק. הלכו תלמידיו ומצאוהו [את הערוד] מת על פי חורו. אמרו: אילו [אוי לו] לאדם שנשכו ערוד, ואילו [ואוי לו] לערוד שנשכו לבן דוסא" (תוס', פ"ג ה"כ; ירו', ט ע"א; בבלי, לב ע"ב). אם כן, הערוד מסוכן עד למאוד.

יתר על כן, הסיפור מדגים את ההלכה של המשנה כחלה על חסיד מובהק ומפורסם. בסיפור אחר באותה סוגיה בתלמוד הבבלי מסופר על חסיד שלא נתן שלום לשר נכרי, וניצל, ושוב מדובר בשר נכרי ולא במלך ישראל.

אם כן, ניתן לסכם ולומר שכל ההלכות במשנה הן מהלכות חסידים, והן אינן תואמות לנוהג ההלכתי הנדרש מאדם רגיל שבישראל.

רקע: מי הם החסידים?
החסידים הם חבורה של אישים שמייחסים להם חסידות מיוחדת ומעשי נסים, ריפוי חולים, הורדת גשמים וכדומה. הם מתנהגים התנהגות מיוחדת ומכונים גם 'יראי חטא' או אנשי מעשה. הם מצויים בשולי עולם בית המדרש. אין מהם דברי תורה, ולא הלכה, אם כי יש להם נוהגים הלכתיים מחמירים בכמה תחומים. יש להם גם משנה מיוחדת, "משנת חסידים", באשר להסגרת אנשים לשלטונות (ירו', תרומות פ"ח ה"ד, מו ע"ב ועוד). לעתים הם מתוארים כמי שאינם שומרים את פרטי ההלכות כפי שדרשו חז"ל (אבות דרבי נתן, נו"א פי"ב; נו"ב פכ"ז, עמ' 56), ואין הם מכונים בדרך כלל בתואר "רבי". חכמים מכירים בכוחם כמחוללי נסים, ואף אינם נמנעים מלפנות אליהם בעת צרה וצוקה.

עם זאת בספרות חז"ל גם ביקורת על החסידים, והסתייגות מהם וממעשיהם, שזורה בהערצה להם ולכוחם. את העדויות על החסידים יש לקרוא וללמוד אפוא מזווית מיוחדת זו.

תופעת החסידים הייתה בשיאה בתקופת התנאים ואילו בתקופת האמוראים הידיעות עליהם מתמעטות, ומצד שני עולה דמותם של חכמים מִסְפָּר המתוארים כחכמים-חסידים, כגון רבי פנחס בן יאיר ורבי יהושע בן לוי. אלה כבר חכמים לכל דבר, אלא שמיוחסת להם התנהגות "חסידית" במעשים. מספר חכמים מדגישים ש"אנשי מעשה", "יראי חטא" ו"חסידים" מסוגלים להגיע ל"מקומם" רק על בסיס לימוד התורה: "אין בור ירא חטא ולא עם הארץ חסיד" (משנה אבות ב ה).

מעשים אחרים מספרים על חסידים שנהגו בחומרות יתרות אך נכשלו מתוך שלא למדו די ולא עמדו על דברי תורה. כזה הוא הסיפור בחסיד מרמת בני ענת, הבא כהרחבה למשנת אבות, "ודלא שמש חכימייא קטלא חייב" (מי שלא שימש חכמים חייב מיתה). אבל החסידים עצמם סברו אחרת: "חנינא בן דוסא אומר: כל שיראת חטאו קודמת לחכמתו חכמתו מתקיימת, וכל שחכמתו קודמת ליראת חטאו אין חכמתו מתקיימת" (משנה אבות ג ט). אם כן לא תורה תנאי לחסידות, אלא להיפך: חסידות תנאי לחכמה.

חכמים לא ראו בדרכם של חסידים דרך לציבור, אך שימרו הדים מדרכם מתוך הערצה, וקריאה ליחידים לאמץ התנהגות חסידית זו.

לחסידים קדומים אלו אין כל קשר ישיר לקבוצות אחרות בהיסטוריה היהודית, שגם הן כינו עצמן בשם זה, כחסידי אשכנז או חסידות הבעש"ט, הקיימת עד היום; אם כי אפשר ושימשו במידה מסויימת כהשראה להם.

נצחנות בעלמא?
הודעות: 78
הצטרף: ו' מרץ 14, 2014 12:23 am

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי נצחנות בעלמא? » ד' יוני 18, 2014 1:23 am

רבי פנחס בן יאיר אמורא????

אלף אלפים
הודעות: 142
הצטרף: ג' מרץ 18, 2014 7:46 pm

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי אלף אלפים » ד' יוני 18, 2014 2:10 pm

החסידים הם חבורה של אישים שמייחסים להם חסידות מיוחדת ומעשי נסים, ריפוי חולים, הורדת גשמים וכדומה. הם מתנהגים התנהגות מיוחדת ומכונים גם 'יראי חטא' או אנשי מעשה. הם מצויים בשולי עולם בית המדרש. אין מהם דברי תורה, ולא הלכה, אם כי יש להם נוהגים הלכתיים מחמירים בכמה תחומים.

שני חסידים, נחום איש גמזו ור' נחוניא בן הקנה שלכאורה מייחסים להם חסידות מיוחדת ומעשי נסים, ריפוי חולים, הורדת גשמים וכדומה, וכן הם מתנהגים התנהגות מיוחדת ומכונים גם 'יראי חטא' או אנשי מעשה והם מצויים בשולי עולם בית המדרש ואין מהם דברי תורה, ולא הלכה.
וממש במקרה מצאנו במסכת שבועות דף כ"ו א'
אמר רבי יוחנן רבי ישמעאל ששימש את רבי נחוניא בן הקנה שהיה דורש את כל התורה כולה בכלל ופרט איהו נמי דורש בכלל ופרט רבי עקיבא ששימש את נחום איש גם זו שהיה דורש את כל התורה כולה בריבה ומיעט איהו נמי דורש ריבה ומיעט

מה שנכון נכון
הודעות: 9566
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' יוני 18, 2014 2:17 pm

ב"ק קג: כל היכא דאמרינן מעשה בחסיד אחד או רבי יהודה בן בבא או רבי יהודה ברבי אילעאי.

img770
הודעות: 133
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 11:21 pm
מיקום: brooklin n.y

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי img770 » ה' יוני 19, 2014 9:51 am

אגב השמועה אומרת שמשניות קהתי כמעט חפה לגמרי מטעויות. האם מישהו מצא שם פעם טעות?


עיין בסוכה פ"א א, בפירוש שיעור סוכה ז' על ז', שהוא טעות גמור, (אמנם מביא זאת בשם ר' צבי הרכבי).
הוא מביא ששיעור סוכה הוא ז' על ז' וכפי שביארו ששה על ששה לראשו ורובו וטפח על טפח לשולחנו.
ושואל שא"כ הם 6*6=36 ועוד טפח לשולחנו הם 37 ולא 49. ומכוח קושיא זו יצא שם לטעות שיש לגרוס ו' על ז' ועוד פס לשולחנו, (ומביא סייעתא מרש"ש).

והדברים ברורים בלא זה, שכן אם נתן לאדם ו' על ו', הרי צריך להיות מקום לשלוחנו בכל מקום שישב בסוכה. דהיינו, אם ישב ופניו לצפון, הרי צריך שיהיה לו שם מקום טפח לשולחנו, וכן אם פניו לדרום או למזרח וכו'. וא"כ, הוא ו' על ו' (36), ותמיד צריך שיהיה טפח מולו ובצידו (13). (כלומר, הוא הבין בקושיא שהשלחן הוא טפח על טפח במקום אחד, אך האמת היא שזה צריך להיות בשני פסים, וא"צ לשנות הגי' ק"ל).

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2345
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' יוני 19, 2014 10:07 am

img770 כתב:
אגב השמועה אומרת שמשניות קהתי כמעט חפה לגמרי מטעויות. האם מישהו מצא שם פעם טעות?


עיין בסוכה פ"א א, בפירוש שיעור סוכה ז' על ז', שהוא טעות גמור, (אמנם מביא זאת בשם ר' צבי הרכבי).
הוא מביא ששיעור סוכה הוא ז' על ז' וכפי שביארו ששה על ששה לראשו ורובו וטפח על טפח לשולחנו.
ושואל שא"כ הם 6*6=36 ועוד טפח לשולחנו הם 37 ולא 49. ומכוח קושיא זו יצא שם לטעות שיש לגרוס ו' על ז' ועוד פס לשולחנו, (ומביא סייעתא מרש"ש).

והדברים ברורים בלא זה, שכן אם נתן לאדם ו' על ו', הרי צריך להיות מקום לשלוחנו בכל מקום שישב בסוכה. דהיינו, אם ישב ופניו לצפון, הרי צריך שיהיה לו שם מקום טפח לשולחנו, וכן אם פניו לדרום או למזרח וכו'. וא"כ, הוא ו' על ו' (36), ותמיד צריך שיהיה טפח מולו ובצידו (13). (כלומר, הוא הבין בקושיא שהשלחן הוא טפח על טפח במקום אחד, אך האמת היא שזה צריך להיות בשני פסים, וא"צ לשנות הגי' ק"ל).


השאלה שלו טובה מן התירוץ שלך (וכמובן מן התירוץ שלו). ולטעמיך, למה לא נצריך גם טפח לצפון וטפח למערב, והסוכה תהיה ח' על ח'? ובכל מקרה, מה עם הקרנות החורגים כבר מהטפח הסמוך לאדם?

פלתי
הודעות: 2255
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי פלתי » ה' יוני 19, 2014 10:29 am

אפרקסתא דעניא כתב:
img770 כתב:
אגב השמועה אומרת שמשניות קהתי כמעט חפה לגמרי מטעויות. האם מישהו מצא שם פעם טעות?


עיין בסוכה פ"א א, בפירוש שיעור סוכה ז' על ז', שהוא טעות גמור, (אמנם מביא זאת בשם ר' צבי הרכבי).
הוא מביא ששיעור סוכה הוא ז' על ז' וכפי שביארו ששה על ששה לראשו ורובו וטפח על טפח לשולחנו.
ושואל שא"כ הם 6*6=36 ועוד טפח לשולחנו הם 37 ולא 49. ומכוח קושיא זו יצא שם לטעות שיש לגרוס ו' על ז' ועוד פס לשולחנו, (ומביא סייעתא מרש"ש).

והדברים ברורים בלא זה, שכן אם נתן לאדם ו' על ו', הרי צריך להיות מקום לשלוחנו בכל מקום שישב בסוכה. דהיינו, אם ישב ופניו לצפון, הרי צריך שיהיה לו שם מקום טפח לשולחנו, וכן אם פניו לדרום או למזרח וכו'. וא"כ, הוא ו' על ו' (36), ותמיד צריך שיהיה טפח מולו ובצידו (13). (כלומר, הוא הבין בקושיא שהשלחן הוא טפח על טפח במקום אחד, אך האמת היא שזה צריך להיות בשני פסים, וא"צ לשנות הגי' ק"ל).


השאלה שלו טובה מן התירוץ שלך (וכמובן מן התירוץ שלו). ולטעמיך, למה לא נצריך גם טפח לצפון וטפח למערב, והסוכה תהיה ח' על ח'? ובכל מקרה, מה עם הקרנות החורגים כבר מהטפח הסמוך לאדם?

אני סבור דוקא שאפרקסתא צודק. איזו מין שאלה היא זו, הרי ברגע שאתה נותן טפח בשתי קרנות כגון בצפון ובמערב, ויש ז' על ז', א"כ גם אם ירצה ששולחנו יהיה במזרח או בדרום, יהיה לו טפח אחד מיותר בשביל שלחנו, כי בסוכה ז' על ז' תמיד יש טפח אחד מיותר לכל רוחות השמים. וצ"ע על תגובתך.

ברזילי
הודעות: 3230
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי ברזילי » ה' יוני 19, 2014 11:26 am

מה שבשולי ביאור המשנה הביא קושיא (שכבר הקשו באחרונים) ותירוץ ע"פ גירסא שמצא ברש"ש, לא לזה טעות ייקרא.
לגופו של ענין, עיקר הקושיא היא על לשון הרע"ב "וטפח על טפח לשולחנו", ולזה כל התירוצים שהוזכרו לא מספיקים.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1347
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ה' יוני 19, 2014 11:50 am

לשון הרע"ב מטעה רק כשהיא לעצמה, אבל כשקוראים אותו אחרי דברי הראשונים פשיטא שכוונתו שנוסף טפח לרוחב בצד אחד על טפח לרוחב בצד אחר (ועי' הון עשיר). ואילו נתקשה בזה איך נבין דברי הראשונים "שהוא ז' טפחים באורך על ז' טפחים ברוחב, כי אדם יושב באמה שהיא ששה טפחים ושלחנו טפח, הנה שבעה טפחים". וכי עלה מעולם על דעת אי-מי שכוונת חז"ל שיש להוסיף קובייה של טפח בודד באיזה צד בסוכה?

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2345
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' יוני 19, 2014 12:03 pm

פלתי כתב:אני סבור דוקא שאפרקסתא צודק. איזו מין שאלה היא זו, הרי ברגע שאתה נותן טפח בשתי קרנות כגון בצפון ובמערב, ויש ז' על ז', א"כ גם אם ירצה ששולחנו יהיה במזרח או בדרום, יהיה לו טפח אחד מיותר בשביל שלחנו, כי בסוכה ז' על ז' תמיד יש טפח אחד מיותר לכל רוחות השמים. וצ"ע על תגובתך.


אני מניח שהתכוונת שאינני צודק.

אתה טוען שנדרש שאדם יכול לשבת או בין מזרח ומערב או בין צפון ודרום, ובכל מקרה יהיה שולחן טפח לפניו. א"כ בכל מקרה זה רק ז' על ז'.

הגיוני. צודק. מקבל.

img770
הודעות: 133
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 11:21 pm
מיקום: brooklin n.y

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי img770 » ה' יוני 19, 2014 12:08 pm

בדיוק!

ואסביר שוב מצד נוסף:
האדם הוא מרובע בכל מקום שנתנו לו שיעור מקום, (ולכן אין סברא לומר שנתנו לו כאן ו' על ז', אלא רק ו' על ו' או ז' על ז').
ואם כל הז' על ז' הוא עבורו אין מקום לשולחנו, ולכן חובה לומר שנתנו לו ו' על ו', והשלחן הוא הטפח הנוסף. רק כיון שאי אפשר לקבוע לו היכן יניח שלחנו, בהכרח שהשלחן מונח לאורך שורה.
אך אי אפשר להוסיף לו מקום מד' רוחות, כיון שהמקום כאן הוא רק לראשו ורובו, ולא לכולו, ובהכרח שחלקו מחוץ לסוכה. וא"כ, אין סברא שיתנו לו מקום לשלחן מד' רוחות - כיוון שאז האדם יתפוס מקום גדול יותר ברוח הרביעית, (לכיוון חוץ הסוכה), ואנו רוצים ליתן רק לראשו ורובו. וא"כ כיון שהאדם מרובע (כנ"ל), בהכרח שמוסיפים לו רק מב' רוחות. וק"ל.

תוך כדי דיבור
הודעות: 1347
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 1:59 pm

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי תוך כדי דיבור » ה' יוני 19, 2014 12:23 pm

קודם הסתפקתי אם אמנם זו כוונתך, וכעת שאני רואה שכן, אכתוב שלענ"ד הסבר זה מפותל ועקלקל שלא לצורך, וגם תמוה (מש"כ "שהמקום כאן הוא רק לראשו ורובו" הוא נגד הראשונים שביארו דין זה לפי הגמ' גברא באמתא יתיב, שלבית הלל היה כשר כל שיש בו ראשו ורובו ואפילו פחות מז' על ז', אלא שנקבע הדין לפי הישיבה).
אלא הדברים פשוטים: אכן, כיוון שחז"ל נתנו לאדם טפח לשלחנו, ולא באו לקבוע באיזה דופן דווקא הוא צריך להניחו ולאיזו קרן דווקא הוא צריך להפנות את פניו, ממילא מוכרח תוספת הטפח בשני דפנות סמוכות, שכך אפשר להניח את השולחן בכל אחת מהארבע שירצה (וכבר ציינתי להון עשיר). זה הכל.

פלתי
הודעות: 2255
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי פלתי » ה' יוני 19, 2014 1:35 pm

הדברים ברורים ופשוטים. ועכ"פ אימייג' כששאלתי אם מישהו מצא טעויות בקהתי, לא לטעויות מסוג זה היתה כוונתי, ש"טעויות" מסוג זה תמצא גם בספרים מגדולי הדורות.

משה גרוס
הודעות: 313
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 2:13 pm

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי משה גרוס » ה' יוני 19, 2014 1:42 pm

img770 כתב:בדיוק!


אך אי אפשר להוסיף לו מקום מד' רוחות, כיון שהמקום כאן הוא רק לראשו ורובו, ולא לכולו, ובהכרח שחלקו מחוץ לסוכה. וא"כ, אין סברא שיתנו לו מקום לשלחן מד' רוחות - כיוון שאז האדם יתפוס מקום גדול יותר ברוח הרביעית, (לכיוון חוץ הסוכה), ואנו רוצים ליתן רק לראשו ורובו. וא"כ כיון שהאדם מרובע (כנ"ל), בהכרח שמוסיפים לו רק מב' רוחות. וק"ל.


לדבריך, מדוע שלא יוסיפו לו מקום מימינו, משמאלו ומלפניו, ושיעור הסוכה יהיה 8*7?

ארזי ביתר
הודעות: 2114
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' יוני 19, 2014 1:44 pm

ר' משה, לא הבנתי למה משלוש רוחות? הרב 770 צודק, מוסיפים רק משתי כיוונים, ואז בכל גוונא יש מקום גם לראשו ורובו וגם לשולחנו.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12344
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' יוני 30, 2016 6:08 pm

איש_ספר כתב:א. אם לא היה מובן לא באתי לתת דוגמאות למינות (בעבר ראיתי בחנות את מסכת יומא, דפדפתי הנה והנה, וראיתי מש"כ על עזאזל, עפרא לפומם) אלא לטפשות ובערות. ר' פנחס קהתי פקיד הבנק, לא טעה מעולם בטעויות גסות כאלה כמו חבורת "המלומדים" הללו.

ב. הירושלמי מוכר לי מטבע הדברים, אך לא רציתי להאריך ולכן כתבתי שאין גמרא הפוסלת, ואכן אין. בירושלמי נזכרת מחלוקת של רשב"ל ור"י, אלא שכמובן לא לזה כוונת הפרשנים, וע"ז אי אפשר לומר שהגמרא פסלה, ומלבד כל זה, גם בירושלמי לא ברור אם לרשב"ל צריך גם שיהיה החמץ אצל השוחט והוא בן חבורה, או מספיק שיהיה החמץ אצל בן חבורה. (ובין כך ובין כך קשה מאד, מה יהיה בקרבנות ציבור, שאין שם חבורה).

ג. בתוספות במנחות עח ב מפורש שאע"פ שחמץ של בני חבורה בפסח אוסר, מ"מ בתמיד אין חמצם של ישראל אוסר. ויש אריכות ע"ז. אפשר לפלפל בלי סוף, בכל מקרה בשום מקום בחז"ל וראשונים לא כתוב אחרת. (ועי' תוס' חכמי אנגליה ה ע"א בשם רשב"ם וי"ל).

יצא עוד להציץ בכרך על פסחים איפה שלא פותחים רואים דברים מצחיקים וילדותיים ממש. למשל בדיון על קרבת מודיעין לירושלים, והקשים הידועים שיש שם, הם החליטו שכל דברי חז"ל הם דרשניים בלבד. וכותבים שיש שיטה לפרש את המשנה בדרך דרוש, וכמו שראינו ב...ספר מעשה רוקח (לר"א רוקח) על המשניות שמפרש משניות בגימטריות....
-----
כתב לי אחד החכמים כאן באישי:
ייש"כ ששיברת.
וממש לפלא שיש בתי כנסת וכיו"ב שהספרים האלה נמצאים על המדפים שלהם. כנראה עם המצב הנוכחי של הדור (היינו בחלק מהציבור הדתי לאומי) כנראה אם הספרים של ישעיהו ליבוביץ' היו יוצאים כיום ולא לפני שלושים שנה, גם הם היו יושבים לבטח על המדפים.

עכשיו אפשר לפרט. החכם הוא ידידנו הבלתי נשכח, ר' איתם הי"ד לעינינו בימינו.
וג"ז מלמד משהו על יראתו שקדמה לחכמתו.

הגהמ
הודעות: 1315
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי הגהמ » ו' יולי 01, 2016 6:51 am

ישבב הסופר כתב:שאלת בור:
מעולם לא יצא לי לעיין בפירושו של אלבק, מה טיבו? אני מבין שזה לא מהסוג של פירוש [המצויין] "סייעתא דשמיא"...
אני רק רוצה לדעת אם זה של אלבק נחשב יסודי, אם זה מעמיק, והאם יש בו מאום יפה, וכן אם יש בו בעיות בנושאים עקרוניים.

בזכרוני שגם על אלבק יצא הקצף במאמר שנכתב בהמעין (ע''י ר''י עמנואל אאל''ט), אולי לפני ארבעים שנה.

לוצאטי
הודעות: 586
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: משנת ארץ ישראל - משנה אחת סילופים ושיבושים רבים

הודעהעל ידי לוצאטי » ו' יולי 01, 2016 12:09 pm

קניתי כרך אחד של משנת א"י, ואני יכול להעיד שמעט אין עמוד בלי שיבושים וחוסר בסיסי בהבנת הנקרא. דינו של הספר ככתבה עיתונאית גרועה.
זאת מלבד הכתיבה המזלזלת והבוטה, שגם חכמה אין בה.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 246 אורחים