מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגזר לא מוזכר כמדומה בחז"ל ובראשונים, מתי נמצא?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
שייף נפיק
הודעות: 2598
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

הגזר לא מוזכר כמדומה בחז"ל ובראשונים, מתי נמצא?

הודעהעל ידי שייף נפיק » ג' ספטמבר 25, 2018 4:30 pm

הגזר לא מוזכר כמדומה בחז"ל ובראשונים, מתי נמצא הגזר?

אישצפת
הודעות: 1004
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: הגזר לא מוזכר כמדומה בחז"ל ובראשונים, מתי נמצא?

הודעהעל ידי אישצפת » ג' ספטמבר 25, 2018 5:03 pm

שייף נפיק כתב:הגזר לא מוזכר כמדומה בחז"ל ובראשונים, מתי נמצא הגזר?

אם אינני טועה הוא נזכר גם בכתבים הרפואיים לרמב"ם וגם בצרי הגוף לרבי נתן אבן פלקירא וכמובן אצל אבן סינא הרופא הערבי. ומקורות נוספים אצל פרופסור זהר עמר בספר גידולי ארץ ישראל בימי הביניים. אלא שלצערי אינני נמצא בביתי לבדוק הדברים בגוף הספרים.

יואל שילה
הודעות: 1250
הצטרף: ג' דצמבר 26, 2017 2:01 am

Re: הגזר לא מוזכר כמדומה בחז"ל ובראשונים, מתי נמצא?

הודעהעל ידי יואל שילה » ג' ספטמבר 25, 2018 8:01 pm

האם אין הוא הלפת המוזכרת בחולין שממתקת את הבליעה שבסכין?

אישצפת
הודעות: 1004
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: הגזר לא מוזכר כמדומה בחז"ל ובראשונים, מתי נמצא?

הודעהעל ידי אישצפת » ג' ספטמבר 25, 2018 10:06 pm

הלפת כמדומה מזוהה עם לפת דידן. אבל אולי כוונת כת"ר לנפוס.

אישצפת
הודעות: 1004
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: הגזר לא מוזכר כמדומה בחז"ל ובראשונים, מתי נמצא?

הודעהעל ידי אישצפת » ג' אוקטובר 02, 2018 8:24 am

אישצפת כתב:
שייף נפיק כתב:הגזר לא מוזכר כמדומה בחז"ל ובראשונים, מתי נמצא הגזר?

אם אינני טועה הוא נזכר גם בכתבים הרפואיים לרמב"ם וגם בצרי הגוף לרבי נתן אבן פלקירא וכמובן אצל אבן סינא הרופא הערבי. ומקורות נוספים אצל פרופסור זהר עמר בספר גידולי ארץ ישראל בימי הביניים. אלא שלצערי אינני נמצא בביתי לבדוק הדברים בגוף הספרים.

בס"ד שבתי אל ביתי ואל ספרייתי ואעלה לכאן אי"ה חומר בנושא.
קבצים מצורפים
צרי הגוף לרבי נתן אבן פלקירא.pdf
(359.32 KiB) הורד 96 פעמים
כתבים רפואיים לרמבם.pdf
(344.03 KiB) הורד 68 פעמים
גידולי ארץ ישראל בימי הביניים לפרופסור התורני זהר עמר.pdf
(302.16 KiB) הורד 102 פעמים

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: הגזר לא מוזכר כמדומה בחז"ל ובראשונים, מתי נמצא?

הודעהעל ידי בינוני » ג' אוקטובר 02, 2018 1:45 pm

ספר הלכות גדולות סימן א - הלכות ברכות פרק שישי עמוד ע
"גזר (נ"א גזר שטונקי) בין בחיותיהו ובין כד מבשלין בורא פרי האדמה".

שם עמוד עג
"גזר דמבשלין ליה גוים שרו, מאי טעמא, דנאכלים כמות שהן חיים".

האין כוונתו לגזר שלנו? (במילון אב"י הביאו בערך גזר)

והנה בסי' ר"ה סעי' ה' כתבו הפוסקים 'לפת' "כגון רובי"ן ומייארי"ן", ומייארין היינו גזר, וא"כ יצא סתירה בין דברי הה"ג עצמו, כי כתב שם עמוד ע
"(ברכות לט א) וגורגלידי דליפתא בין רברבי בין זוטרי, כדמבשלין בורא פרי האדמה, בחיותיהו שהכל, דלאו דרכיהו דאינשי למיכל להו בחיותיהו, והאי דמפרכיין להו טפי כי היכי דנמתק טעמיהו".
אבל בטעמו משמע שאין כוונתו לגזר אלא ללפת שלנו.
ובברכת הלפת נחלקו הפוסקים (משנ"ב שם סקי"ח), וכתב האגרו"מ (או"ח ח"א סי' ס"ו) שכיון שבמקומותיו אכלוהו הרבה חי לכן תמיד ברכתו בפה"א, וזהו כמו הה"ג הנ"ל בגזר.

אישצפת
הודעות: 1004
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: הגזר לא מוזכר כמדומה בחז"ל ובראשונים, מתי נמצא?

הודעהעל ידי אישצפת » ד' אוקטובר 03, 2018 10:52 am

מצורף בזה פרק קס מהספר קאנון הגדול (להרופא אבו עלי חסן אבן ציני המכונה בספרי הראשונים 'בן סינא') בענין הגזר
קבצים מצורפים
הקאנון הגדול.pdf
(190.14 KiB) הורד 68 פעמים

מעיין
הודעות: 1438
הצטרף: ה' דצמבר 09, 2010 10:41 pm

Re: הגזר לא מוזכר כמדומה בחז"ל ובראשונים, מתי נמצא?

הודעהעל ידי מעיין » ד' אוקטובר 03, 2018 8:26 pm

ריב"ן היא לשון לאטייני
וכולל הרבה דברים יש ריבו"ן ויש רויטע ריב"ן (עיין פרמ"ג הל' ברה"פ) שזה סלק
ויש לעיין אי לשון לפתן היא משורש לפת

תרגימא
הודעות: 76
הצטרף: א' מרץ 19, 2017 12:13 am

Re: הגזר לא מוזכר כמדומה בחז"ל ובראשונים, מתי נמצא?

הודעהעל ידי תרגימא » ד' אוקטובר 03, 2018 10:40 pm

בינוני כתב:ספר הלכות גדולות סימן א - הלכות ברכות פרק שישי עמוד ע
"גזר (נ"א גזר שטונקי) בין בחיותיהו ובין כד מבשלין בורא פרי האדמה".

שם עמוד עג
"גזר דמבשלין ליה גוים שרו, מאי טעמא, דנאכלים כמות שהן חיים".

האין כוונתו לגזר שלנו? (במילון אב"י הביאו בערך גזר)

והנה בסי' ר"ה סעי' ה' כתבו הפוסקים 'לפת' "כגון רובי"ן ומייארי"ן", ומייארין היינו גזר, וא"כ יצא סתירה בין דברי הה"ג עצמו, כי כתב שם עמוד ע
"(ברכות לט א) וגורגלידי דליפתא בין רברבי בין זוטרי, כדמבשלין בורא פרי האדמה, בחיותיהו שהכל, דלאו דרכיהו דאינשי למיכל להו בחיותיהו, והאי דמפרכיין להו טפי כי היכי דנמתק טעמיהו".
אבל בטעמו משמע שאין כוונתו לגזר אלא ללפת שלנו.
ובברכת הלפת נחלקו הפוסקים (משנ"ב שם סקי"ח), וכתב האגרו"מ (או"ח ח"א סי' ס"ו) שכיון שבמקומותיו אכלוהו הרבה חי לכן תמיד ברכתו בפה"א, וזהו כמו הה"ג הנ"ל בגזר.


מעניין שבסדר ברכת הנהנין, אדמו"ר הזקן כותב שברכת גזר חי היא שהכל...

מכון חכמי ספרד
הודעות: 976
הצטרף: ו' מרץ 03, 2017 10:26 am

Re: הגזר לא מוזכר כמדומה בחז"ל ובראשונים, מתי נמצא?

הודעהעל ידי מכון חכמי ספרד » ד' אוקטובר 03, 2018 11:04 pm

תרגימא כתב:
מעניין שבסדר ברכת הנהנין, אדמו"ר הזקן כותב שברכת גזר חי היא שהכל...


גם בתפו"א הורה הדברי חיים מצאנז לברך שהכל

לבי במערב
הודעות: 3246
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: הגזר לא מוזכר כמדומה בחז"ל ובראשונים, מתי נמצא?

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אוקטובר 04, 2018 3:11 pm

מכון חכמי ספרד כתב:גם בתפו"א הורה הדברי חיים מצאנז לברך שהכל

חי או מבושל?
[בחי פשוט שיברכו שהכל, דאין הדרך כלל לאכלו כך. ועל מבושל - מילתא דתמיהא הוא].

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: הגזר לא מוזכר כמדומה בחז"ל ובראשונים, מתי נמצא?

הודעהעל ידי בינוני » ה' אוקטובר 04, 2018 3:13 pm

חבריי הצאנזער'ס מברכים שהכל גם על מבושל או אפוי.
אאל"ט הטענה הראשונית הייתה שזה מאכל בהמה.

מלפנא
הודעות: 52
הצטרף: ה' פברואר 12, 2015 12:07 am

Re: הגזר לא מוזכר כמדומה בחז"ל ובראשונים, מתי נמצא?

הודעהעל ידי מלפנא » ה' אוקטובר 04, 2018 4:43 pm

[quote="

גם בתפו"א הורה הדברי חיים מצאנז לברך שהכל[/quote]

אומרים שסבר שזה הכמהין המוזכר במשנה

מכון חכמי ספרד
הודעות: 976
הצטרף: ו' מרץ 03, 2017 10:26 am

Re: הגזר לא מוזכר כמדומה בחז"ל ובראשונים, מתי נמצא?

הודעהעל ידי מכון חכמי ספרד » ו' אוקטובר 05, 2018 9:58 am

בינוני כתב:חבריי הצאנזער'ס מברכים שהכל גם על מבושל או אפוי.
אאל"ט הטענה הראשונית הייתה שזה מאכל בהמה.


על הדרך תבדוק אם הם מברכים האדמה על שוקולד.

במשנה הלכות, כמדומה, נוקט כשיטת הד"ח בעניין תפו"א, וסובר שם לברך האדמה על השוקולד, כיוון שכל גידולו לצורך זה, או משהו דומה.

שייף נפיק
הודעות: 2598
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

שהחיינו על תפוח א

הודעהעל ידי שייף נפיק » ו' אוקטובר 05, 2018 10:04 am

ואגב, אזכיר שיטת האבני נזר לברך שהחיינו על תפוח אדמה, וראה בסוף ספר תולדותיו אביר הרועים מה שכתב בזה בארוכה.

תרגימא
הודעות: 76
הצטרף: א' מרץ 19, 2017 12:13 am

Re: הגזר לא מוזכר כמדומה בחז"ל ובראשונים, מתי נמצא?

הודעהעל ידי תרגימא » ב' אוקטובר 08, 2018 12:08 am

מכון חכמי ספרד כתב:
בינוני כתב:חבריי הצאנזער'ס מברכים שהכל גם על מבושל או אפוי.
אאל"ט הטענה הראשונית הייתה שזה מאכל בהמה.


על הדרך תבדוק אם הם מברכים האדמה על שוקולד.

במשנה הלכות, כמדומה, נוקט כשיטת הד"ח בעניין תפו"א, וסובר שם לברך האדמה על השוקולד, כיוון שכל גידולו לצורך זה, או משהו דומה.

כוונתך בטח ל"העץ"..


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 195 אורחים