מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
נוטר הכרמים
הודעות: 7141
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' מרץ 14, 2020 11:29 pm

בחומשים שלפנינו מופיעה עליית 'שישי' בין הפסוקים ט – י בפרק לד, וקריאת שישי פותחת "ויאמר הנה אנכי כרת ברית".

ולכאורה צ"ב, הרי בקריאת 'ויחל' לתענית ציבור' מסיימים את הקריאה בפס' י,
וכן בדין, שהרי מפורש בדברי הגמ' בראש השנה (יז, ב) אמר רב יהודה ברית כרותה לשלש עשרה מדות שאינן חוזרות ריקם, שנאמר הנה אנכי כרת ברית.

ומאידך, בשבת חול המועד של חג הפסח וחג הסוכות שקורין חלק גדול מפרשת כי תשא, מפסיקין רק לאחר הנה אנכי, ומתחילין 'שמר לך'.

יתירה מזו, ברמ"א (יו"ד הל' ס"ת סי' רעג סעיף ו): הגה: יש סופרים מדקדקים לכתוב (אותיות) בי"ה שמ"ו בראש העמודים, ובש"ך ס"ק ה ובט"ז ס"ק ד דשי"ן היינו שמר לך. הרי שישנה קפידא לחלק את הפרשה ולשימה בריש העמוד.

ומעתה צריך פשר מקור הדבר להוסיף את הפס' הנה אנכי בתחילת הקריאה שלא מענינה.

קו ירוק
הודעות: 4612
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

הודעהעל ידי קו ירוק » ש' מרץ 14, 2020 11:33 pm

אכן שאלה קשה. יש לציין שגם בחומש העמ"ד, הדפיס מרן הנצי"ב כך.
וכ"ה בספרים מדויקים רבים.

נוטר הכרמים
הודעות: 7141
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' מרץ 14, 2020 11:39 pm

שאלתי כמה ת"ח ולא היה בפיהם מענה.

אודה למקורות לשינוי ההפסקה, אם מישהו יכול לבדוק לי ב'מנהגים דק"ק וורמיישא של הרב המבורגר כרך ב' סי' רצט.

יוצא פוניבז'
הודעות: 1194
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » א' מרץ 15, 2020 10:19 am

כבר מזמן הוקשה לי, ואכן נודע לי שיש קהילות שמפסיקים לפני שמר לך.
ככלל מפריע לי עוד כל מיני חלוקות שרירותיות של המחלקים, כך למשל כשמחברים ב' פרשות, היה מן הראוי לאחד כל ב' עליות לעליה אחת יחד ותו לא. אך מעניין שהמחלקים החליטו "לגוון" קצת, ובהרבה מקרים עשו חלוקה שונה. כך למשל השבוע נקרא ללוי שלוש עליות 'רגילות', המסתכמות יחד בכשנים וחצי עמודים בס"ת, והשלישי יקרא רק עליה 'רגילה' אחת, כחצי עמוד בס"ת.

יוסף בניהו
הודעות: 82
הצטרף: ב' אוקטובר 28, 2019 3:36 pm

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

הודעהעל ידי יוסף בניהו » א' מרץ 15, 2020 7:37 pm

בחומשי "איש מצליח" בהוראת מרן הגר"מ מאזוז
ההפסקה היא לפני שמר לך

יהודה בן יעקב
הודעות: 1708
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' מרץ 15, 2020 8:55 pm

יוצא פוניבז' כתב: כך למשל השבוע נקרא ללוי שלוש עליות 'רגילות', המסתכמות יחד בכשנים וחצי עמודים בס"ת, והשלישי יקרא רק עליה 'רגילה' אחת, כחצי עמוד בס"ת.

מקור הדברים במג"א סי' תכח, ח מצמח צדק סי' נו.

יהודה בן יעקב
הודעות: 1708
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' מרץ 15, 2020 8:58 pm

נוטר הכרמים כתב:אם מישהו יכול לבדוק לי ב'מנהגים דק"ק וורמיישא של הרב המבורגר כרך ב' סי' רצט.

מנהגים.png
מנהגים.png (23.36 KiB) נצפה 1010 פעמים

נוטר הכרמים
הודעות: 7141
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מרץ 15, 2020 8:59 pm

יישר כח.

ומה מציין בהערה?

נוטר הכרמים
הודעות: 7141
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מרץ 15, 2020 9:09 pm

כתב לי חכ"א מכאן:
השאלה לא מובנת לי.
ע"פ הפשט המילים הנה אנכי כורת ברית מתייחסות להמשך המצוות. נאמר בהם ויאמר בפני עצמו וכדמסיים בסוף כתב לך את הדברים האלה כי על פי הדברים האלה כרתי איתך ברית.
הכתיבה בראש העמוד אינה מציינת חלוקה כפי שאינה מציינת חלוקה בשאר הדברים שנכתבים בראש העמוד.

=====

המקור לסיים בתענית ב'עשה עמך' הוא אכן בראשונים,
אבל המקור לסיים שם בשבת חוה"מ אינו ברור לי. בלבוש כתוב שמסיימים ונחלתנו הן בשבת חוה"מ והן ביום ג' דחוה"מ.
לכן נראה שהסיום ב'ונחלתנו' הוא העיקרי לפי משמעות הפסוקים וכן צריך להפסיק גם בשבת חוה"מ, ובתענית נהגו להוסיף את הפסוק ויאמר וגו' כדי להזכיר עשיית נפלאות אשר מצפים להם.

יהודה בן יעקב
הודעות: 1708
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' מרץ 15, 2020 9:12 pm

נוטר הכרמים כתב:ומה מציין בהערה?

מנהג.png
מנהג.png (13.02 KiB) נצפה 1012 פעמים

אספקלריא
הודעות: 418
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

הודעהעל ידי אספקלריא » א' מרץ 15, 2020 11:36 pm

בחומש "תורה אור" ליוורנו תקנ"ה עם "נחל קדומים" להרב חיד"א, כתוב שעליית שישי מתחילה אחרי "אשר אני עושה עמך". (וכן סוף הקריאה לתענית).
אך אינו כ"כ ברור, כי יש סימון של הפסקה גם פסוק לפני כן, אחרי "ונחלתנו".
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr

יוצא פוניבז'
הודעות: 1194
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » א' מרץ 15, 2020 11:43 pm

יהודה בן יעקב כתב:
יוצא פוניבז' כתב: כך למשל השבוע נקרא ללוי שלוש עליות 'רגילות', המסתכמות יחד בכשנים וחצי עמודים בס"ת, והשלישי יקרא רק עליה 'רגילה' אחת, כחצי עמוד בס"ת.

מקור הדברים במג"א סי' תכח, ח מצמח צדק סי' נו.

כראה אתה אוחז עוד בכי תשא (שיש ענין לקרוא את העגל ללוי), אני דברתי על ויקהל פקודי.

יוצא פוניבז'
הודעות: 1194
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » א' מרץ 15, 2020 11:49 pm

ולעצם הענין, מצינו כמה פעמים שלפעמים מסיימים בפסוק מסויים בשביל להדגיש אותו ואף אם הוא באמצע ענין, עי' בפרשיות וארא בלק ושחרית יוה"כ, ויתכן שזה הטעם כאן.

הבטחתי
הודעות: 706
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

הודעהעל ידי הבטחתי » ב' מרץ 16, 2020 12:43 am

בתקון יששכר הביא שני מנהגים שונים בזה
הא' שמפסיקים ב'וישתחו', דהיינו פסוק אחד קודם.
והשני שאין שם כלל הפסקה בכל הענין אלא מפסיקים קודם ב'ופני לא יראו', ואחר כך בסוף הענין 'בחלב אמו'.

אישצפת
הודעות: 1027
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

הודעהעל ידי אישצפת » ב' מרץ 16, 2020 7:51 pm

בקובץ סיני שנה ס' כרך קיט נכתב על ענין הנפסקות בארוכה וגם אנכי אי"ש צעי'ר כתבתי על סדר ההפסקות הנהוג ומקורו בירחון יתד המאיר.
ולעצם השאלה אביא כאן מקובץ סיני הנ"ל טבלת סיכום המנהגים להפסקות בפרשת כי תשא.
קבצים מצורפים
א. קצלנבוגן רשימת המקורות.pdf
(290.53 KiB) הורד 28 פעמים
א. קצלנבוגן עמוד 2.pdf
(351.21 KiB) הורד 28 פעמים
א. קצלנבוגן בענין ההפסקות בשבתות עמוד 1.pdf
(411.69 KiB) הורד 29 פעמים

מרדכי וינטרויב
הודעות: 371
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ב' מרץ 16, 2020 8:33 pm

באשכנז היתה פרשה סתומה או פתוחה בין פסוק ט לפסוק י ומשום כך אין מפסיקים בויחל הסמוך לפרשה פחות מג' פסוקים.

יוצא פוניבז'
הודעות: 1194
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ב' מרץ 16, 2020 9:02 pm

מרדכי וינטרויב כתב:באשכנז היתה פרשה סתומה או פתוחה בין פסוק ט לפסוק י ומשום כך אין מפסיקים בויחל הסמוך לפרשה פחות מג' פסוקים.

הכוונה שהיתה פרשה בין ונחלתנו לבין ויאמר הנה אנכי כורת ברית? א"כ איך ממשיכים בתעניות עוד פסוק?
כידע היה אצלם פרשה סדורה בפסוק ויאמר ה' אל משה ראיתי וכו'. (שמות לב ט). וכ"ה בס' תגי. ולכן נתקשו התוס' איך פותחים בויחל. אבל מענין הסיום לא דנו כלל.

מרדכי וינטרויב
הודעות: 371
הצטרף: ב' דצמבר 09, 2013 7:19 pm

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

הודעהעל ידי מרדכי וינטרויב » ב' מרץ 16, 2020 10:08 pm

ייתכן שהתבלבלתי עם "ויאמר... ראיתי". אבדוק ברשימותיי.

נוטר הכרמים
הודעות: 7141
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

תחילת עליית שלישי בפרשת שמיני

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' אפריל 18, 2020 9:01 pm

כיוצא בזה, בפרשת שמיני (ט, כג) וַיָּבֹ֨א מֹשֶׁ֤ה וְאַהֲרֹן֙ אֶל־אֹ֣הֶל מוֹעֵ֔ד וַיֵּ֣צְא֔וּ וַֽיְבָרֲכ֖וּ אֶת־הָעָ֑ם וַיֵּרָ֥א כְבוֹד־ד' אֶל־כָּל־הָעָֽם, כאן מופיעה בפסקה לעליית שלישי, בעוד ההמשך הוא (כד) וַתֵּ֤צֵא אֵשׁ֙ מִלִּפְנֵ֣י ד' וַתֹּ֙אכַל֙ עַל־הַמִּזְבֵּ֔חַ אֶת־הָעֹלָ֖ה וְאֶת־הַחֲלָבִ֑ים וַיַּ֤רְא כָּל־הָעָם֙ וַיָּרֹ֔נּוּ וַֽיִּפְּל֖וּ עַל־ פְּנֵיהֶֽם, והרי זה המשך אחד ממש, וכמו שביאר רשב"ם על אתר: ויבא משה ואהרן אל אהל מועד - להתפלל שתרד האש: וירא כבוד י"י אל כל העם - כיצד? ותצא אש מלפני י"י מבית קודשי הקדשים דרך מזבח הזהב להקטיר קטרת שהוא קודם להקטרת תמיד כדאמר במסכת יומא, ושם מצא בני אהרן אצל [מזבח] הזהב ושרפן, ואחר כך יצא ובא לו על המזבח ותאכל על המזבח את העולה ואת השלמים.

וצריך בירור.

קו ירוק
הודעות: 4612
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

הודעהעל ידי קו ירוק » ש' אפריל 18, 2020 9:47 pm

עדיין פשוטו של מקרא כבוד ה' שנראה בענין הוא לא במה שירדה האש, אלא שהסכימה דעתו לברכת משה ואהרן.
ושפיר יש כאן הפסקה בין גברא לגברא

יוצא פוניבז'
הודעות: 1194
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ש' אפריל 18, 2020 9:48 pm

אולי לא רצו להתחיל בענין בני אהרן.

ואגב, כנראה שאותם מחלקי עליות הקפידו גם שלא לסיים עלייה עם מילים השייכות לטומאה. האם אכן יש בזה איזה ענין?
ופרשת פרה הרי מסיימת "והנפש הנוגעת תטמא עד הערב", ולא חשו בזה.

קו ירוק
הודעות: 4612
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

הודעהעל ידי קו ירוק » ש' אפריל 18, 2020 9:51 pm

נוטר הכרמים כתב:כתב לי חכ"א מכאן:
השאלה לא מובנת לי.
ע"פ הפשט המילים הנה אנכי כורת ברית מתייחסות להמשך המצוות. נאמר בהם ויאמר בפני עצמו וכדמסיים בסוף כתב לך את הדברים האלה כי על פי הדברים האלה כרתי איתך ברית.
הכתיבה בראש העמוד אינה מציינת חלוקה כפי שאינה מציינת חלוקה בשאר הדברים שנכתבים בראש העמוד.

=====

המקור לסיים בתענית ב'עשה עמך' הוא אכן בראשונים,
אבל המקור לסיים שם בשבת חוה"מ אינו ברור לי. בלבוש כתוב שמסיימים ונחלתנו הן בשבת חוה"מ והן ביום ג' דחוה"מ.
לכן נראה שהסיום ב'ונחלתנו' הוא העיקרי לפי משמעות הפסוקים וכן צריך להפסיק גם בשבת חוה"מ, ובתענית נהגו להוסיף את הפסוק ויאמר וגו' כדי להזכיר עשיית נפלאות אשר מצפים להם.

לא הבנתי את דברי החכם המיישב את השאלה הקשה של פתיחת האשכול.
הפסוק הנה אנכי כורת ברית לא מתייחס להמשך הפסוקים! כאן מיירי אף בפשוטו של מקרא לברית של מידות רחמים כדאמרו חז"ל או על בקשת משה "ילך נא ה' בקרבנו" כרת הקב"ה ברית על כך, ואף הסיפא של הפסוק נגד כל עמך אעשה נפלאות זה מה שביקש משה ונפלינו אני ועמך, וכדפירש"י ורשב"ם (ואף שכבר נענה לו ע"ז קודם לכן "גם את הדבר הזה אשר דברת אעשה).
גם אין משמעות להתייחסות הפסוק הנה אנכי כרת ברית גו' לפסוקים שאחריו. ואמנם בפרשה שאחריה יש שוב חזרה על הדברים "כתב לך את הדברים האלה גו' כרתי איתך ברית ואת ישראל", ודוקא היא הנותנת שהפסוקים שמר לך זה ענין חדש, ולכן חזרה התורה ופירשה.

לבי במערב
הודעות: 3649
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: לפשר הפסקה שלא במקומה בעליית שישי בפר' כי תשא

הודעהעל ידי לבי במערב » ש' אפריל 18, 2020 10:52 pm

יוצא פוניבז' כתב: . . ופרשת פרה הרי מסיימת "והנפש הנוגעת תטמא עד הערב", ולא חשו בזה.

וכן פ' ויקרא ("לאשמה בה"), תזריע ("או לטמאו") ומצורע ("עם טמאה"), ועוד.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 285 אורחים