מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אשכול אביעה חידות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

היכן מצינו ברכה, לא על אכילה או על מצוה, אלא על ברכה?

הודעהעל ידי הפשטן » ד' מרץ 04, 2020 6:21 pm

בדרך כלל - אין ברכה על ברכה, למשל אין ברכה - על קיום מצות ברכת המזון ("וברכת את ד' אלוקיך") או - על ברכת התורה ("הבו גדל לאלוקינו"), וכדומה.
מהו היוצא מן הכלל?
נערך לאחרונה על ידי הפשטן ב ד' מרץ 04, 2020 6:31 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

בן ראובן
הודעות: 654
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: היכן מצינו ברכה, לא על אכילה או על מצוה, אלא על ברכה?

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' מרץ 04, 2020 6:30 pm

הפשטן כתב:בדרך כלל - אין ברכה על ברכה, למשל אין ברכה - על ברכת המזון או - על ברכת התורה, וכדומה.
מהו היוצא מן הכלל?


ברכת כהנים כמובן.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: היכן מצינו ברכה, לא על אכילה או על מצוה, אלא על ברכה?

הודעהעל ידי הפשטן » ד' מרץ 04, 2020 6:31 pm

בן ראובן כתב:
הפשטן כתב:בדרך כלל - אין ברכה על ברכה, למשל אין ברכה - על ברכת המזון או - על ברכת התורה, וכדומה.
מהו היוצא מן הכלל?


ברכת כהנים כמובן.


כמובן.

לבנון
הודעות: 596
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבנון » ד' מרץ 04, 2020 7:31 pm

חגי פאהן כתב:שמות - 'ויאמר' 30 פעם מתוך 124.
בחוקותי - 'ואם' 22 מתוך 78.
כי תצא - 'כי' 28 מתוך 110.
כי תצא - 'לא' 25 מתוך 110.
גלאגוזים כתב:תזריע 16/67

בתזריע גם 'ואם' 16, וגם 'וראה' 16, מתוך 67.

יפה מאוד!
עם שיטות החיפוש שלך אני לא מתמודד

לבנון
הודעות: 596
הצטרף: א' ספטמבר 01, 2013 11:00 am

Re: היכן מצינו ברכה, לא על אכילה או על מצוה, אלא על ברכה?

הודעהעל ידי לבנון » ד' מרץ 04, 2020 7:42 pm

הפשטן כתב:
בן ראובן כתב:
הפשטן כתב:בדרך כלל - אין ברכה על ברכה, למשל אין ברכה - על ברכת המזון או - על ברכת התורה, וכדומה.
מהו היוצא מן הכלל?

ברכת כהנים כמובן.

כמובן.

זה לא יוצא מהכלל. כי הכלל הוא שעל מצוה שענינה ברכה לה' לא תיקנו ברכה, כי המצוה גופא היא ברכה לה'. אבל מצוה שהיא ברכה לעם ישראל, אינה נכללת בכלל הזה, וממילא ברכת כהנים אינה יוצאת מהכלל.

בן ראובן
הודעות: 654
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: היכן מצינו ברכה, לא על אכילה או על מצוה, אלא על ברכה?

הודעהעל ידי בן ראובן » ד' מרץ 04, 2020 8:25 pm

לבנון כתב:
הפשטן כתב:
בן ראובן כתב:
הפשטן כתב:בדרך כלל - אין ברכה על ברכה, למשל אין ברכה - על ברכת המזון או - על ברכת התורה, וכדומה.
מהו היוצא מן הכלל?

ברכת כהנים כמובן.

כמובן.

זה לא יוצא מהכלל. כי הכלל הוא שעל מצוה שענינה ברכה לה' לא תיקנו ברכה, כי המצוה גופא היא ברכה לה'. אבל מצוה שהיא ברכה לעם ישראל, אינה נכללת בכלל הזה, וממילא ברכת כהנים אינה יוצאת מהכלל.


זה יוצא מהכלל שכלל הפשטן - "אין ברכה על ברכה". אתה מדבר על כלל אחר.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: היכן מצינו ברכה, לא על אכילה או על מצוה, אלא על ברכה?

הודעהעל ידי הפשטן » ד' מרץ 04, 2020 8:29 pm

בן ראובן כתב:
לבנון כתב:
הפשטן כתב:
בן ראובן כתב:
הפשטן כתב:בדרך כלל - אין ברכה על ברכה, למשל אין ברכה - על ברכת המזון או - על ברכת התורה, וכדומה.
מהו היוצא מן הכלל?

ברכת כהנים כמובן.

כמובן.

זה לא יוצא מהכלל. כי הכלל הוא שעל מצוה שענינה ברכה לה' לא תיקנו ברכה, כי המצוה גופא היא ברכה לה'. אבל מצוה שהיא ברכה לעם ישראל, אינה נכללת בכלל הזה, וממילא ברכת כהנים אינה יוצאת מהכלל.


זה יוצא מהכלל שכלל הפשטן - "אין ברכה על ברכה". אתה מדבר על כלל אחר.


כמובן.

למעשה, כשבנוסח החידה כתבתי "יוצא מן הכלל" - בכוונה הישחרתי את המילה "הכלל" - כדי להורות שבמילה הזאת אני מתכוון למילה "כלל" שאותה הישחרתי כשכתבתי שורה קודם לכן: "בדרך כלל", והלא כשכתבתי "בדרך כלל" - לא כתבתי "בדרך כלל אין ברכה לפני שמברכים את השם" - אלא כתבתי: "בדרך כלל אין ברכה על ברכה" (נקודה), משמע שבמילה (בדרך) "כלל" התכוונתי - לא רק למי שמברך את השם - אלא למי שמברך כללית. אמור מעתה: כשם שכשכתבתי "בדרך כלל" - התכוונתי במילה "כלל" למי שמברך כללית, כך כשכתבתי "יוצא מן הכלל" - התכוונתי במילה "הכלל" למי שמברך כללית, כפי שציין בן ראובן.

ביקורת תהיה
הודעות: 1881
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: היכן מצינו ברכה, לא על אכילה או על מצוה, אלא על ברכה?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' מרץ 05, 2020 12:50 am

הפשטן כתב:א. בדרך כלל אין ברכה על ברכה.
ב. היוצא מן הכלל - ברכת כהנים.
א. נוסח הכלל הוא: לא ניתקנה ברכה על מצוה שענינה אמירה בפה, כגון ודוי מעשר ומקרא ביכורים, קריאת שמע וסיפור יציאת מצרים, מלבד קריאת המגילה וקריאת ההלל.
ב. הברכה על נשיאות כפים – סלסול הוא שנהגו הכהנים בעצמם, כמשתמע מתשובתו של רבי אלעזר בן שמוע לשאלת תלמידיו 'במה הארכת ימים': 'מִיָּמַי לֹא עָשִׂיתִי בֵּית הַכְּנֶסֶת קַפֶּנְדַּרְיָא, וְלֹא פָסַעְתִּי עַל רָאשֵׁי עַם קֹדֶשׁ, וְלֹא נָשָׂאתִי כַפַּי בְּלֹא בְרָכָה'.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: היכן מצינו ברכה, לא על אכילה או על מצוה, אלא על ברכה?

הודעהעל ידי הפשטן » ה' מרץ 05, 2020 1:50 am

ביקורת תהיה כתב:
הפשטן כתב:
....היוצא מן הכלל - ברכת כהנים.
כיצד עלה על דעתך, לצטט מתוך פי נוסח שמעולם לא יצא ממני?
אילו הייתי במקומך, הייתי מצטט את דברי הפשטן מילה במילה כפי שיצאו מפיו, ואח"כ הייתי כותב: "עולה אפוא, שלדעת הפשטן - היוצא מן הכלל הוא ברכת כהנים".


ביקורת תהיה כתב:
הפשטן כתב:א. בדרך כלל אין ברכה על ברכה...
א. נוסח הכלל הוא: לא ניתקנה ברכה על מצוה שענינה אמירה בפה, כגון ודוי מעשר ומקרא ביכורים, קריאת שמע וסיפור יציאת מצרים, מלבד קריאת המגילה וקריאת ההלל.


תגובת בן ראובן לדברי לבנון, כוחה יפה גם לדבריך.

ביקורת תהיה כתב:הברכה על נשיאות כפים – סלסול הוא שנהגו הכהנים בעצמם, כמשתמע מתשובתו של רבי אלעזר בן שמוע לשאלת תלמידיו 'במה הארכת ימים': 'מִיָּמַי לֹא עָשִׂיתִי בֵּית הַכְּנֶסֶת קַפֶּנְדַּרְיָא, וְלֹא פָסַעְתִּי עַל רָאשֵׁי עַם קֹדֶשׁ, וְלֹא נָשָׂאתִי כַפַּי בְּלֹא בְרָכָה'.


לענ"ד, חידוש גדול חידשת, להגיד שהברכה בשם ומלכות על ברכת כהנים - לא תוקנה ע"י חז"ל אלא - היא סילסול בעלמא, ועל כן דבריך טעונים - אישור מפורש מאת הפוסקים - לאפוקי רמיזה שאותה אתה לומד מהם בעקיפין. ומכ"מ, גם אם אתה צודק (מה שטרם הוכח סופית), אין זה סותר את פתרון חידתי שניתן ע"י בן ראובן - כפי שביארתי בהודעתי שמעל הודעתך.

ביקורת תהיה
הודעות: 1881
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: היכן מצינו ברכה, לא על אכילה או על מצוה, אלא על ברכה?

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' מרץ 05, 2020 10:30 am

הפשטן כתב:כיצד עלה על דעתך, לצטט מתוך פי נוסח שמעולם לא יצא ממני?

'משנה תורה', ספר 'הפלאה', הלכות נדרים, פרק שני, הלכה א:
אֶחָד הַנּוֹדֵר מִפִּי עַצְמוֹ אוֹ שֶׁהִדִּירוֹ חֲבֵרוֹ וְאָמַר אָמֵן אוֹ דָּבָר שֶׁעִנְיָנוֹ כְּעִנְיַן אָמֵן שֶׁהוּא קַבָּלַת דְּבָרִים.

הפשטן
הודעות: 987
הצטרף: א' יוני 11, 2017 1:43 pm

Re: היכן מצינו ברכה, לא על אכילה או על מצוה, אלא על ברכה?

הודעהעל ידי הפשטן » ה' מרץ 05, 2020 1:54 pm

ביקורת תהיה כתב:
הפשטן כתב:
כיצד עלה על דעתך, לצטט מתוך פי נוסח שמעולם לא יצא ממני?

'משנה תורה', ספר 'הפלאה', הלכות נדרים, פרק שני, הלכה א:
אֶחָד הַנּוֹדֵר מִפִּי עַצְמוֹ אוֹ שֶׁהִדִּירוֹ חֲבֵרוֹ וְאָמַר אָמֵן אוֹ דָּבָר שֶׁעִנְיָנוֹ כְּעִנְיַן אָמֵן שֶׁהוּא קַבָּלַת דְּבָרִים.


ציטוט מנדר קא גמרת? ציטוט שָאני.

סליחות
הודעות: 1152
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי סליחות » ה' מרץ 05, 2020 8:41 pm

חידתי הראשונה באשכול זה:

1. בניין א': משפחה אחת קטנה שגרה בבית פרטי שלהם בן חמש קומות עם עשרים חדרים, צריכים להדליק נר חנוכה אחד, למרות המספר הרב של החדרים והקומות.
2. בניין ב': בבניין אחר זהה לבניין א' גרות חמש משפחות כל אחת בקומה אחרת, הן צריכות להדליק חמש נרות חנוכה (כל אחת לכל משפחה).
3. בניין ג': בבניין אחר זהה לבניינים א' וב' גרות ונמצאות חמש משפחות גם כן, וצריכות להדליק נר אחד בלבד (לכל המשפחות יחדיו!).


התשובה הידועה לי לחידה זו שהומצאה על ידי - מבוססת על השערה, ואני מאוד מקווה שאיני טועה ומטעה.

ביקורת תהיה
הודעות: 1881
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' מרץ 08, 2020 2:34 am

ביקורת תהיה כתב:בני זוג שנתגיירו והם אסורים זה בזה (לחד מאן דאמר).
זוג עמוני, לדעת רבי יהודה דקהל גרים איקרי קהל.

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 7327
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' מרץ 08, 2020 3:15 pm

ביקורת תהיה כתב:
ביקורת תהיה כתב:בני זוג שנתגיירו והם אסורים זה בזה (לחד מאן דאמר).
זוג עמוני, לדעת רבי יהודה דקהל גרים איקרי קהל.

יפה מאוד!

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 1204
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' מרץ 30, 2020 2:18 pm

אדם עמד במקום ולא עשה דבר עבר איסור תורה.
בא אדם אחר עמד לידו, השני עבר איסור, הראשון לא עבר היכי משכח"ל? [לא בשבת]

ביקורת תהיה
הודעות: 1881
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' אפריל 12, 2020 12:55 am

מעניינא דיומא: אילו יהודים נתלו בששה עשר בניסן?

שש ושמח
הודעות: 1105
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שש ושמח » א' אפריל 12, 2020 1:11 am

בני שאול
תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת קידושין פרק ד הלכה א
מתחלת הקציר עד נתך מים עליהם. מלמד שהיו תלויין מששה עשר בניסן עד שבעה עשר במרחשון

[כתוב בלוח ...]

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 7327
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' אפריל 17, 2020 10:32 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:אדם עמד במקום ולא עשה דבר עבר איסור תורה.
בא אדם אחר עמד לידו, השני עבר איסור, הראשון לא עבר היכי משכח"ל? [לא בשבת]

ילמדנו רבינו?

דמשק
הודעות: 797
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי דמשק » ו' אפריל 17, 2020 10:49 am

עזריאל ברגר כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אדם עמד במקום ולא עשה דבר עבר איסור תורה.
בא אדם אחר עמד לידו, השני עבר איסור, הראשון לא עבר היכי משכח"ל? [לא בשבת]

ילמדנו רבינו?

הראשון בן אדם בריא, השני חולה קורונה.

חגי פאהן
הודעות: 248
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי חגי פאהן » ג' אפריל 21, 2020 10:34 am

דמשק כתב:
עזריאל ברגר כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אדם עמד במקום ולא עשה דבר עבר איסור תורה.
בא אדם אחר עמד לידו, השני עבר איסור, הראשון לא עבר היכי משכח"ל? [לא בשבת]

ילמדנו רבינו?

הראשון בן אדם בריא, השני חולה קורונה.

א"כ איזה איסור עבר הראשון בתחילה?

באר בשדה
הודעות: 146
הצטרף: ד' אוגוסט 21, 2019 10:39 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי באר בשדה » ג' אפריל 21, 2020 2:26 pm

עזריאל ברגר כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אדם עמד במקום ולא עשה דבר עבר איסור תורה.
בא אדם אחר עמד לידו, השני עבר איסור, הראשון לא עבר היכי משכח"ל? [לא בשבת]

ילמדנו רבינו?

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=50017&p=611482&hilip611482#p611482

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 1204
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' אפריל 21, 2020 3:45 pm

באר בשדה כתב:
עזריאל ברגר כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אדם עמד במקום ולא עשה דבר עבר איסור תורה.
בא אדם אחר עמד לידו, השני עבר איסור, הראשון לא עבר היכי משכח"ל? [לא בשבת]

ילמדנו רבינו?

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=50017&p=611482&hilip611482#p611482

פיקח אתה.

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 7327
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אפריל 21, 2020 4:36 pm

איזה איסור עבר השני?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 1204
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' אפריל 22, 2020 10:03 pm

חידה. מי כשר לעשות את המצוה, אפילו שבכל המצוות מעשה שלו לא חשוב כלל
מעשה ומדוע?

עני בן פחמא
הודעות: 187
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ד' אפריל 22, 2020 10:10 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:חידה. מי כשר לעשות את המצוה, אפילו שבכל המצוות מעשה שלו לא חשוב כלל
מעשה ומדוע?

קוף לנטילת ידים לדעת היש מכשירין (קנט,ב).

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 1204
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' אפריל 22, 2020 10:17 pm

ומדוע?

באר בשדה
הודעות: 146
הצטרף: ד' אוגוסט 21, 2019 10:39 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי באר בשדה » ד' אפריל 22, 2020 11:49 pm

עזריאל ברגר כתב:איזה איסור עבר השני?

בששניהם כהנים.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 1204
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' אפריל 22, 2020 11:52 pm

באר בשדה כתב:
עזריאל ברגר כתב:איזה איסור עבר השני?

בששניהם כהנים.

לזה חיכתי כ"כ פשוט.

גל של אגוזים
הודעות: 316
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ה' אפריל 23, 2020 1:34 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
באר בשדה כתב:
עזריאל ברגר כתב:איזה איסור עבר השני?

בששניהם כהנים.

לזה חיכתי כ"כ פשוט.


שוואך. דהרי מ"מ הראשון עבר ומאי דהוה הוה.

מ"מ הייתי מתרץ החידה באופן אחר, בכהן שחשב מחשבת פיגול בשחיטה [לא עשה דבר שהרי היא לאו שאין בו מעשה כדאי' בסוף המפקיד ובב"ק דף ה' ע"א] ועבר על לאו דלא יחשב, ובא כהן השני [או בעל הקרבן] ושפך הדם, ממילא לא קרבו כל מתיריו דאין כאן זריקה, ולמפרע לא עבר הכהן הראשון, וק"ל.

גל של אגוזים
הודעות: 316
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ה' אפריל 23, 2020 1:43 am

ועיין מה שכתבתי שם

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 12183
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' מאי 06, 2020 8:29 pm

חידה

היכן המ"ב מצטט דברים מהצ"צ (חב"ד)

מחשב לא יעזור כמובן כי המ"ב מצטטו שלא בשמו...

לבי במערב
הודעות: 2720
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מאי 06, 2020 8:31 pm

ביה"ל סי' תקנד ס"ו,
והוא משו"ת צ"צ חאו"ח סי' קי.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 1204
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' מאי 06, 2020 8:36 pm

בענין? ולמה לא פירש?

שש ושמח
הודעות: 1105
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' מאי 06, 2020 8:40 pm

ביה"ל תקנד ו
ויש גם בשמו בשעה"צ תרפ"ד סקו

לבי במערב
הודעות: 2720
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מאי 06, 2020 8:47 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:בענין?

ז"ל ה'ביאור הלכה' שם:
דבמקום חולי וכו'. עיין בספר 'פתחי עולם', ד'במקום שאין המחלה של חלערי"א חזקה ח"ו - יאכל פחות מככותבת בכדי אכילת פרס, וכן בשתי', כמ"ש השיעורי' בשו"ע סימן תרי"ח (כך יש להורות לשואל בט"ב, שבזה לא נעקר התענית לגמרי, ורחמנא ליבא בעי). ומי שירצה להתענות, במקום שאין המחלה בזעם ח"ו - יש ליעצו ולהזהירו שלא ילך מפתח ביתו כל היום, ולהכריחו [ש]כשיצא ישא סביב לחוטמו ופיו חתיכה קאמפע"ר ומעט עשב מיאט"ע'. עכ"ל:
והוא מס' פתחי עולם (סי' תקנד סוסק"י) להגרד"ב קאראסיק ז"ל (רב העיר קרלביץ').
הדברים לקוחים משו"ת דברי נחמי' (סי' מא), כפי שציין הרד"ב קאראסיק, "בשם אדמו"ר" (היינו שהיא תשובת כ"ק אדמו"ר הצ"צ נ"ע להגה"ח בעל הדברי נחמי').
ע"כ עיקרי הדברים שבכתבת הרנ"א וועקשטיין.


לאח"ז נדפסה תשובה זו גם בשו"ת צ"צ הנסמן לעיל (חאו"ח סי' קי).

לבי במערב
הודעות: 2720
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מאי 06, 2020 9:13 pm

אגב כך, העיר הרנ"א וועקשטיין על טה"ד בס' פתחי עולם, שנתגלגלה משם לביה"ל.

בתו"ד כ"ק אדמו"ר הצ"צ כתב: "כשיצא ישא סביב לחוטמו ופיו . . עשב מייענטע", והכוונה ברורה לעשב ה'מנטה'.
אך בס' פתחי עולם נשתבש ונדפס 'מיאטע', ונעתק כך (בתוס' גרשיים...) אף בביה"ל!

וכן נמנו שם עוד שינויים קטנים, שכולם מחמת העתקת ה'פתחי עולם' באו.

גל של אגוזים
הודעות: 316
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ד' מאי 06, 2020 10:49 pm

ומי יודע איפוא המ"ב מצטט דברי הבני יששכר?

ואיפוא הוא מצטט דברי האריה דבי עילאה [חתן הישמח משה, חותן הדברי יחזקאל משיניווא ונסע אל הרבי מלובלין]?

עזריאל ברגר
מנהל פורום
הודעות: 7327
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: תל ציון יע"א

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' מאי 06, 2020 10:52 pm

חידה הומוריסטית:
היכן נרמז בתורא (בשינוי ניקוד של אות אחת) שהנקיונות לפסח צריכים לקחת שבוע אחד בלבד?

גל של אגוזים
הודעות: 316
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ד' מאי 06, 2020 10:54 pm

וכיון דאתאן להכא, מי יודע מניין שלא היה להמשנה ברורה הספר מנחת חינוך?

מה שנכון נכון
הודעות: 9373
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אשכול אביעה חידות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מאי 06, 2020 10:54 pm

גל של אגוזים כתב:ומי יודע איפוא המ"ב מצטט דברי הבני יששכר?

בה"ל סרי"ד.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים