מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מגע א"ש

חיפושי מקורות וכדומה
עני בן פחמא
הודעות: 352
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

מגע א"ש

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ה' אפריל 23, 2020 9:59 pm

סדר הקדימות המפורסם והפחות מדוייק מבחינה הלכתית (עיין סימן ריא), מה מקורו?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 1755
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מגע א"ש

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ה' אפריל 23, 2020 10:42 pm


סופר-סתם
הודעות: 191
הצטרף: א' יוני 11, 2017 6:51 pm

Re: מגע א"ש

הודעהעל ידי סופר-סתם » ה' אפריל 23, 2020 11:17 pm

עני בן פחמא כתב:סדר הקדימות המפורסם והפחות מדוייק מבחינה הלכתית (עיין סימן ריא), מה מקורו?

ראה בן איש חי (פר' מטות אות ג) ובכף החיים (סי' רי"א ס"ק ו וס"ק יד).

עני בן פחמא
הודעות: 352
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: מגע א"ש

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ו' אפריל 24, 2020 12:22 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:https://tablet.otzar.org/he/book/book.php?book=603590&width=-17&scroll=0&udid=15875498768958942&fs=112995&pagenum=137
עמ' ת"ו.


אין עמ' כזה.

סופר-סתם כתב:ראה בן איש חי (פר' מטות אות ג) ובכף החיים (סי' רי"א ס"ק ו וס"ק יד).


זה שיש דעות שצריך להקדים עץ לאדמה אני יודע, הלא זו שיטת בה"ג, ומובאת בשו"ע בשם י"א, אך בסתם דעת שו"ע להקדים את איזה מהם שירצה, ודעת רוב הראשונים להקדים את החביב, ואם שניהם חביבים מקדים מין ז' (דעת המג"א, לחוש למרדכי).

אני עכ"פ מחפש את הראשי תיבות מג"ע א"ש, האם יש להן מקור?

באר בשדה
הודעות: 156
הצטרף: ד' אוגוסט 21, 2019 10:39 pm

Re: מגע א"ש

הודעהעל ידי באר בשדה » ו' אפריל 24, 2020 12:26 am

עני בן פחמא כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:https://tablet.otzar.org/he/book/book.php?book=603590&width=-17&scroll=0&udid=15875498768958942&fs=112995&pagenum=137
עמ' ת"ו.

אין עמ' כזה.

ע' 137 מעמודי האוצר. מקורו כאן.

סופר-סתם
הודעות: 191
הצטרף: א' יוני 11, 2017 6:51 pm

Re: מגע א"ש

הודעהעל ידי סופר-סתם » ו' אפריל 24, 2020 12:59 am

עני בן פחמא כתב:
סופר-סתם כתב:ראה בן איש חי (פר' מטות אות ג) ובכף החיים (סי' רי"א ס"ק ו וס"ק יד).


זה שיש דעות שצריך להקדים עץ לאדמה אני יודע, הלא זו שיטת בה"ג, ומובאת בשו"ע בשם י"א, אך בסתם דעת שו"ע להקדים את איזה מהם שירצה, ודעת רוב הראשונים להקדים את החביב, ואם שניהם חביבים מקדים מין ז' (דעת המג"א, לחוש למרדכי).

אני עכ"פ מחפש את הראשי תיבות מג"ע א"ש, האם יש להן מקור?

אחד המקורות כמדומה שמזכיר, וכרגע אין באפשרותי לעיין.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 1755
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מגע א"ש

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' אפריל 24, 2020 10:01 am

אגב למרן אין מג"ע א"ש.

לייטנר
הודעות: 5200
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מגע א"ש

הודעהעל ידי לייטנר » ו' אפריל 24, 2020 10:48 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:אגב למרן אין מג"ע א"ש.


מפ"ש

עני בן פחמא
הודעות: 352
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: מגע א"ש

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ו' אפריל 24, 2020 10:57 am

לייטנר כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אגב למרן אין מג"ע א"ש.


מפ"ש

אם כוונתך ל"מה פירוש", לדעת מרן 'עץ' ו'אדמה' איזה שירצה יקדים.

עני בן פחמא
הודעות: 352
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: מגע א"ש

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ו' אפריל 24, 2020 10:59 am

באר בשדה כתב:
עני בן פחמא כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:https://tablet.otzar.org/he/book/book.php?book=603590&width=-17&scroll=0&udid=15875498768958942&fs=112995&pagenum=137
עמ' ת"ו.

אין עמ' כזה.

ע' 137 מעמודי האוצר. מקורו כאן.


אז נדברו?! זה המקור הקדום ביותר? מעניין זה התפרסם בצורה חזקה מאוד, אני זוכר משנות ילדותי בבית ספר שלימדו אותנו את הסימן, וכיום כל דתי שמגיע לבית כנסת לאזכרות יודע את הסדר הזה.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 1755
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מגע א"ש

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ו' אפריל 24, 2020 11:05 am

יש בזכרוני שיש הגר"ח נאה עלזה ולא מצאתי

לייטנר
הודעות: 5200
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מגע א"ש

הודעהעל ידי לייטנר » ו' אפריל 24, 2020 11:22 am

עני בן פחמא כתב:
לייטנר כתב:
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אגב למרן אין מג"ע א"ש.


מפ"ש

אם כוונתך ל"מה פירוש", לדעת מרן 'עץ' ו'אדמה' איזה שירצה יקדים.


מפ"ש = מוציא/מזונות, פרי (הגפן/עץ/אדמה), שהכל.

כלומר, אדם שיש לפניו יין ותפוח עץ ותפוח אדמה, לפי השו"ע יכול להקדים איזה מהם שירצה (כמובן, בלי קשר לקידוש).

עני בן פחמא
הודעות: 352
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: מגע א"ש

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ו' אפריל 24, 2020 11:56 am

יין קודם לתפוח עץ כיון שהוא ממין ז'.

לייטנר
הודעות: 5200
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מגע א"ש

הודעהעל ידי לייטנר » ו' אפריל 24, 2020 2:22 pm

עני בן פחמא כתב:יין קודם לתפוח עץ כיון שהוא ממין ז'.

יש שכל עניינם לחפש טעויות

עני בן פחמא
הודעות: 352
הצטרף: ש' מרץ 02, 2019 8:12 pm

Re: מגע א"ש

הודעהעל ידי עני בן פחמא » ש' אפריל 25, 2020 9:17 pm

לייטנר כתב:
עני בן פחמא כתב:יין קודם לתפוח עץ כיון שהוא ממין ז'.

יש שכל עניינם לחפש טעויות


כוונתך, יש שעניינם לדקדק בהלכה ולא לחפף אף בהלכות שאדם דש בעקביו, וכמו שכל גדולי הראשונים והאחרונים האריכו בדינים אלו.

לייטנר
הודעות: 5200
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מגע א"ש

הודעהעל ידי לייטנר » ש' אפריל 25, 2020 9:49 pm

כוונתי, שכתבתי בקצרה לעיל 'מפ"ש', והחלטת להראות את חכמתך הגדולה בפענוח שגוי של ראשי התיבות, ובמקום להודות על הסברי (עם ציון: "הדוגמא לגבי תפוח בעיתית כי..."), הסתפקת בהתנשאות - יד לפה!

פלוריש
הודעות: 1230
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: מגע א"ש

הודעהעל ידי פלוריש » א' אפריל 26, 2020 9:22 pm


יוֹסֵפֶר
הודעות: 223
הצטרף: ה' יוני 13, 2019 10:35 pm

Re: מגע א"ש

הודעהעל ידי יוֹסֵפֶר » א' מאי 03, 2020 1:09 am

סופר-סתם כתב:
עני בן פחמא כתב:
סופר-סתם כתב:ראה בן איש חי (פר' מטות אות ג) ובכף החיים (סי' רי"א ס"ק ו וס"ק יד).


זה שיש דעות שצריך להקדים עץ לאדמה אני יודע, הלא זו שיטת בה"ג, ומובאת בשו"ע בשם י"א, אך בסתם דעת שו"ע להקדים את איזה מהם שירצה, ודעת רוב הראשונים להקדים את החביב, ואם שניהם חביבים מקדים מין ז' (דעת המג"א, לחוש למרדכי).

אני עכ"פ מחפש את הראשי תיבות מג"ע א"ש, האם יש להן מקור?

אחד המקורות כמדומה שמזכיר, וכרגע אין באפשרותי לעיין.

אחר שבשו"ע נפסק שבהעץ והאדמה איזה שירצה יקדים, יש אחרונים שכתבו לחשוש לבה"ג ולהקדים העץ, וכן פסק המשנ"ב כשאין חביב או מין ז', והכף החיים גם פסק כן (וכתב שהעץ קודם אף לחביב) והוסיף שכן המנהג.

נ.ב. המג"ע א"ש זה רק יכול לעזור כסימן, אבל באמת יש שרשרת של דרגות מה קודם למה- הנה תמצית דברי המשנ"ב בסוף רי"א שסיכם את סדר המעלות:
המוציא, מזונות דחיטה, מזונות דשעורה, מזונות דכוסמין, דשיפון, דשיבולת שועל [כ"כ המ"ב לעיל קס"ח סקי"ג שהסדר כוסמין שיפון ש. שועל.] בורא פרי הגפן, זית, תמר, ענב, תאנה, רימון, ברכות העץ והאדמה, שהכל – בכל אלו אין משגיחים בחביב. העץ והאדמה- החביב, מין ז', מוקדם בפסוק, העץ. שניהם אדמה או שהכל- [יש להוסיף כאן ע"פ המ"ב לעיל: שלם,] חביב תמיד, חביב עתה.


חזור אל “מנא הני מילי?”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 18 אורחים

cron