מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

המלאכים היוצאים לאחור מלפני הקב"ה

חיפושי מקורות וכדומה
חד ברנש
הודעות: 3449
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

המלאכים היוצאים לאחור מלפני הקב"ה

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' מאי 11, 2020 2:21 pm

היכן מצאנו בחז"ל (או בראשונים), שהמלאכים היוצאים מלפני הקב"ה (כביכול) יוצאים לאחור, כשפניהם אל הכבוד, כדוגמת התלמיד הנפטר מרבו (עי' יומא נג סע"א).
בתודה מרובה!

סעדיה
הודעות: 1470
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: המלאכים היוצאים לאחור מלפני הקב"ה

הודעהעל ידי סעדיה » ב' מאי 11, 2020 2:40 pm

להעיר מחגיגה ט"ו. וברש"י שם.

יבנה
הודעות: 2021
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: המלאכים היוצאים לאחור מלפני הקב"ה

הודעהעל ידי יבנה » ב' מאי 11, 2020 2:58 pm

יחזקאל פרק א פסוק ו - ט
(ו) וְאַרְבָּעָ֥ה פָנִ֖ים לְאֶחָ֑ת וְאַרְבַּ֥ע כְּנָפַ֖יִם לְאַחַ֥ת לָהֶֽם:
(ז) וְרַגְלֵיהֶ֖ם רֶ֣גֶל יְשָׁרָ֑ה וְכַ֣ף רַגְלֵיהֶ֗ם כְּכַף֙ רֶ֣גֶל עֵ֔גֶל וְנֹ֣צְצִ֔ים כְּעֵ֖ין נְחֹ֥שֶׁת קָלָֽל:
(ח) וידו וִידֵ֣י אָדָ֗ם מִתַּ֙חַת֙ כַּנְפֵיהֶ֔ם עַ֖ל אַרְבַּ֣עַת רִבְעֵיהֶ֑ם וּפְנֵיהֶ֥ם וְכַנְפֵיהֶ֖ם לְאַרְבַּעְתָּֽם:
(ט) חֹֽבְרֹ֛ת אִשָּׁ֥ה אֶל־אֲחוֹתָ֖הּ כַּנְפֵיהֶ֑ם לֹא־יִסַּ֣בּוּ בְלֶכְתָּ֔ן אִ֛ישׁ אֶל־עֵ֥בֶר פָּנָ֖יו יֵלֵֽכוּ:

בראשית רבה (וילנא) פרשת וירא פרשה מט סימן ז
ויפנו משם האנשים, הדא אמרת אין עורף למלאכים

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 1468
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: המלאכים היוצאים לאחור מלפני הקב"ה

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' מאי 11, 2020 3:09 pm

משך חכמה על בראשית פרק יח פסוק כב ויפנו משם האנשים - במדרש (בראשית רבה מט-ז) הדא אמרת אין עורף למלאכים, פירוש דדריש לשון ויפן הוא שחזר לאחוריו והפנים הוא כנגד המקום אשר אליו יוצא וזה ויפן ויצא (שמות י, ו) ואיתא ביומא דף נ"ג שמהיכל ועזרה וכן תלמיד הנפטר מרבו לא היו חוזרין פניהם והולכין רק מצדדין והולכין דרך אחוריהם.
וא"כ כאן שהיה הקב"ה אצל אברהם ואברהם הלך לשלחן הלא לא החזירו פניהם רק הלכו לאחוריהם ואיך שייך ויפנו לכן אמר שהמלאכים אין להם עורף וסביבותם פנים לכן כתוב ויפנו ששמו פניהם לצאת ונכון.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1001
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: המלאכים היוצאים לאחור מלפני הקב"ה

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ב' מאי 11, 2020 3:11 pm

לא ממש מה שבקשת, אבל אולי גם זה יעזור משהו.
ברית מנוחה לר' אברהם מרמון, הדרך השניה:
והכהן כשהיה יוצא לא היה חוזר אחוריו לארון פן יהיה נענש מיד אלא היה יוצא אור אחד מבית קדש הקדשים מבין בדי ארון כדמיון ברק והיה מחבק לכהן והיה מוציאו לפי שעה כדי שלא יחזור אחוריו לארון ששם השכינה

חד ברנש
הודעות: 3449
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: המלאכים היוצאים לאחור מלפני הקב"ה

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' מאי 11, 2020 5:13 pm

תודה רבה לכולם, ואשמח לעוד מקורות בעניין.

רק דבר אחד עלי להבין,
הן לכאורה מהפסוקים (שציין יבנה לעיל):
(ו) וְאַרְבָּעָ֥ה פָנִ֖ים לְאֶחָ֑ת וְאַרְבַּ֥ע כְּנָפַ֖יִם לְאַחַ֥ת לָהֶֽם:
(ז) וְרַגְלֵיהֶ֖ם רֶ֣גֶל יְשָׁרָ֑ה וְכַ֣ף רַגְלֵיהֶ֗ם כְּכַף֙ רֶ֣גֶל עֵ֔גֶל וְנֹ֣צְצִ֔ים כְּעֵ֖ין נְחֹ֥שֶׁת קָלָֽל:
(ח) וידו וִידֵ֣י אָדָ֗ם מִתַּ֙חַת֙ כַּנְפֵיהֶ֔ם עַ֖ל אַרְבַּ֣עַת רִבְעֵיהֶ֑ם וּפְנֵיהֶ֥ם וְכַנְפֵיהֶ֖ם לְאַרְבַּעְתָּֽם:
(ט) חֹֽבְרֹ֛ת אִשָּׁ֥ה אֶל־אֲחוֹתָ֖הּ כַּנְפֵיהֶ֑ם לֹא־יִסַּ֣בּוּ בְלֶכְתָּ֔ן אִ֛ישׁ אֶל־עֵ֥בֶר פָּנָ֖יו יֵלֵֽכוּ:

משמע שאין בכלל מציאות של הליכה לאחור אצל המלאכים. לא כן?

שברי לוחות
הודעות: 2103
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: המלאכים היוצאים לאחור מלפני הקב"ה

הודעהעל ידי שברי לוחות » ב' מאי 11, 2020 5:19 pm

וע"ע קול אליהו פר' וירא

יהודה בן יעקב
הודעות: 1626
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: המלאכים היוצאים לאחור מלפני הקב"ה

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ב' מאי 11, 2020 6:59 pm

אולי יוסיף:
יפה תואר בראשית פרשת וירא פרשה מט סימן ז
(יב) אין עורף למלאכים. דאם לא כן ויפנו האנשים וילכו סדומה מיבעי ליה, שהיה פירושו שהסבו פניהם כלפי סדום והלכו לה, כמו ויפן פרעה ויבא אל ביתו [שמות ז, כג], ויפנו משם משמע שעם היותם פונים ממקום שבו היה אברהם, על כל זה היו הולכים סדומה, ואי אפשר זה אם לא שאין עורף למלאכים, והם פונים מכל עבריהם:
אין עורף למלאכים. לכאורה נראה דלכל צדדיהם יש להם פנים, וכדפרש"י בפ"ב דחגיגה [טו ע"א] גבי ארבעה נכנסו לפרדס, דאמר גמירי דאין למעלה לא עמידה ולא ישיבה ולא קנאה ולא תחרות ולא עורף. ואינו מחוור, דמלאכים שכלים נבדלים הם ואין בהם ממקרי הגופות כלל, ומה שכתב אין עורף, הוא שאינם בעלי גוף שישיגם המקרה הזה, אלא הם שכל נבדל שאין אצלם עורף וקיצור ההשגה. וכן כתב הרב ביסודי התורה [פ"א הי"א], והביא לראיה ההיא דחגיגה. וליכא למימר דהכא לפי הראותם לאברהם כצורת אנשים קמיירי, שעם היותם נראים לו כאנשים היו בלי עורף, דדרך המלאכים להראות בלי עורף, שהרי אברהם חשבם לאנשים, מדהאכילם והלוום, ואי הוה בהן שינוי זה יתן אל לבו. ואין לומר שאחר הפרדם מאברהם היו בצורה זו, כי מה בצע בשינוי זה, או שהראוי להם אז להיות במלאכותם עד בואם ללוט. ויתכן שירמוז בשלילת העורף, היותם משוללים מההיפוך, שאינם כאדם שיפעל ההפכים מהיותו בחיריי על ב' ההפכים. וקרוב לזה מ"ש [להלן נ, ב] שאין מלאך אחד עושה ב' שליחיות. ולזה דקדקו זה מויפנו משם, שהכוונה שמהיותם אצל אברהם היתה תכלית מגמתם ללכת סדומה לעשות מלאכתם, זה להציל לוט וזה להפך סדום, כי המבשר את שרה היה אחד, והמרפא את אברהם היה זולת המשחית, ולא שהמשחית היה המבשר או המרפא, ושוב נשתנה בשליחותו:

נזר הקודש בראשית פרשת וירא פרשה מט סימן ז
(יב) הדא אמרה אין עורף למלאכים. צ"ע היכי דייק לה מהכא, וביפה תואר נדחק בזה ע"ש. ונ"ל דק"ל קראי אהדדי, דכתיב ברישא ויקומו משם האנשים וישקיפו על פני סדום, משמע שכבר מתחילה משבאו ללכת מבית אברהם פנו ללכת אל דרך סדום, ובתר הכי כתיב אחר הלוית אברהם בהיותם כבר על פני השדה ויפנו משם האנשים וילכו סדומה, משמע דמתחלה הלכו לרוח אחרת שלא בדרך סדום, וא"כ איך השקיפו מתחלה על פני סדום. ואפילו את"ל שהשקיפו מן הצד, מ"מ מאי קמ"ל קרא בהא. ולכך אמר הדא אמרה אין עורף למלאכים, וממילא אף על פי שמתחלה כשהלכו מבית אברהם לא הלכו בדרך הפונה סדומה אלא לרוח אחרת מטעמא דבסמוך, אעפ"כ כבר השקיפו על פני סדום, לפי שאין עורף למלאכים והם רואים מכל צד אף דרך אחוריהם, כי יש להם פנים לכל צד ברוחניות, כענין שנאמר בחיות הקודש [יחזקאל א, ו] ארבעה פנים לכל אחד. ואף על פי שהשכליים הנבדלים אין להם כלל מקרה הגופות, מ"מ גם הם ברוחניות בסוד קומת האדם כמבואר בזוהר [עי' מורה נבוכים ח"א פ ע"ב] בכמה דוכתי. וביפה תואר נדחק בזה ללא צורך ע"ש.


חזור אל “מנא הני מילי?”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים