מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לְשָׁם במשמעות שָׁם

חקר מסורה, ענייני דקדוק, טעמי המקרא, חיפוש מקורות, בירור ועיון בלשון הקודש והתרגומים, מפורש ושום שכל.
איקטורין
הודעות: 244
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 12:26 am

לְשָׁם במשמעות שָׁם

הודעהעל ידי איקטורין » ה' מאי 06, 2021 2:49 am

ברכות טז. האומנין קורין בראש האילן ובראש הנדבך, מה שאינן רשאין לעשות כן בתפלה.
וכתב רש"י: האומנין - שהם עסוקים במלאכתן בראש האילן או בראש הנדבך והגיע זמן קריאת שמע קורין לשם מיד.
וברבינו יונה שם כתב: תנו רבנן האומנין קורין בראש האילן אינו דוקא אומנין דאפילו בעל הבית קורא ג"כ בראש האילן אלא איידי דאיצטריך למימר בסיפא ומתפללין בראש הזית שאינו מותר לבעל הבית אלא לאומנים בלבד כדי שלא יתבטלו נקט ברישא נמי האומנין ואמרינן בירושלמי מפני שטרחותן מרובה ופירשו בו כמה פירושים והנראה למורי הרב נר"ו יותר נכון שמפני שיש להם ענפים הרבה יותר משאר אילנות יש טורח גדול בעלייתן ובירידתן ויתבטלו ממלאכת בעה"ב ולפיכך אמרו שיתפללו לשם אבל בשאר אילנות דליכא ביטול (מותר) [ירדו]:

לשם זה כמו שם?
יש עוד דוגמאות לכך?

חגי פאהן
הודעות: 406
הצטרף: ה' ינואר 25, 2018 4:10 pm

Re: לְשָׁם במשמעות שָׁם

הודעהעל ידי חגי פאהן » ה' מאי 06, 2021 3:03 pm

בראשונים איני זוכר, אבל בב"ח על הטור זו לשונו הרגילה.



חזור אל “דקדוק ומסורה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 24 אורחים