מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכת מתיר אסורים בשמונה עשרה?

דעת תפילה ופירושה, חקר ועיון בנוסחאות ומנהגי התפילה, לשונם ומקורם של פייטנים
בן מיכאל
הודעות: 1773
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm
שם מלא: יוסף מיכאל יוסקוביץ

ברכת מתיר אסורים בשמונה עשרה?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' אוקטובר 11, 2021 6:39 pm

ספרי דברים פרשת וזאת הברכה פיסקא שמג
אף שמנה עשרה ברכות שתיקנו נביאים הראשונים שיהו ישראל מתפללים בכל יום לא פתחו בצרכם של ישראל עד שפתחו בשבחו של מקום האל הגדול הגבור והנורא [מגן אברהם], קדוש אתה ונורא שמך [נוסח האל הקדוש בא"י], ואחר כך מתיר אסורים, ואחר כך רופא חולים [נוסח רופא חולי עמו ישראל בא"י], ואחר כך מודים אנחנו לך.

הכונה אולי לברכת מחיה המתים בה נזכר 'ומתיר אסורים'?
אודה למי שיוכל לסייע.

אישצפת
הודעות: 1261
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: ברכת מתיר אסורים בשמונה עשרה?

הודעהעל ידי אישצפת » ב' אוקטובר 11, 2021 7:28 pm

בן מיכאל כתב:ספרי דברים פרשת וזאת הברכה פיסקא שמג
אף שמנה עשרה ברכות שתיקנו נביאים הראשונים שיהו ישראל מתפללים בכל יום לא פתחו בצרכם של ישראל עד שפתחו בשבחו של מקום האל הגדול הגבור והנורא [מגן אברהם], קדוש אתה ונורא שמך [נוסח האל הקדוש בא"י], ואחר כך מתיר אסורים, ואחר כך רופא חולים [נוסח רופא חולי עמו ישראל בא"י], ואחר כך מודים אנחנו לך.

הכונה אולי לברכת מחיה המתים בה נזכר 'ומתיר אסורים'?
אודה למי שיוכל לסייע.

בספר התפילה בישראל עמוד 27 מצטט משד"ל שהכוונה לברכת ראה נא בעניינו שבאחת מנוסחאותיה הקדמונים ייחדו בה את הדיבור על שחרור שבויים וכיו"ב.

עושה חדשות
הודעות: 10392
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ברכת מתיר אסורים בשמונה עשרה?

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' אוקטובר 11, 2021 7:36 pm

בן מיכאל כתב:הכונה אולי לברכת מחיה המתים בה נזכר 'ומתיר אסורים'?
זוהי חלק מהפתיחה בכבודו של מקום, ואילו הספרי כבר מדבר אחרי ברכת הקדוש.

יהושפט
הודעות: 143
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: ברכת מתיר אסורים בשמונה עשרה?

הודעהעל ידי יהושפט » ב' אוקטובר 11, 2021 8:13 pm

אישצפת כתב:
בן מיכאל כתב:ספרי דברים פרשת וזאת הברכה פיסקא שמג
אף שמנה עשרה ברכות שתיקנו נביאים הראשונים שיהו ישראל מתפללים בכל יום לא פתחו בצרכם של ישראל עד שפתחו בשבחו של מקום האל הגדול הגבור והנורא [מגן אברהם], קדוש אתה ונורא שמך [נוסח האל הקדוש בא"י], ואחר כך מתיר אסורים, ואחר כך רופא חולים [נוסח רופא חולי עמו ישראל בא"י], ואחר כך מודים אנחנו לך.

הכונה אולי לברכת מחיה המתים בה נזכר 'ומתיר אסורים'?
אודה למי שיוכל לסייע.

בספר התפילה בישראל עמוד 27 מצטט משד"ל שהכוונה לברכת ראה נא בעניינו שבאחת מנוסחאותיה הקדמונים ייחדו בה את הדיבור על שחרור שבויים וכיו"ב.

אין לשד"ל כל ראיה או ידיעה על נוסח קדום כזה, זוהי השערה בעלמא שבאה להסביר למה 'ראה בענינו' שענינה לפי נוסחתנו הגאולה נתקנה בתוך בקשות היחיד ל סליחה ורפואה וכו', וככה"נ דברי חז,ל בענין לא נשאו חן בעיניו, ולכן שיער שבמקור היתה זו בקשה לגאולה מהכלא, ולפי זה יבואר הספרי. בקיצור השערה די פורחת באויר.

יאיר אתמר
הודעות: 897
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: ברכת מתיר אסורים בשמונה עשרה?

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ב' אוקטובר 11, 2021 10:24 pm

על השערתו של שד"ל ראה תפילת העמידה לחול של לוגר, עמ' 93-95.
וראה נוס' מדרש תנאים עמ' 209.

באמונתו
הודעות: 743
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ברכת מתיר אסורים בשמונה עשרה?

הודעהעל ידי באמונתו » ב' אוקטובר 11, 2021 11:40 pm

בן מיכאל כתב:ספרי דברים פרשת וזאת הברכה פיסקא שמג
אף שמנה עשרה ברכות שתיקנו נביאים הראשונים שיהו ישראל מתפללים בכל יום לא פתחו בצרכם של ישראל עד שפתחו בשבחו של מקום האל הגדול הגבור והנורא [מגן אברהם], קדוש אתה ונורא שמך [נוסח האל הקדוש בא"י], ואחר כך מתיר אסורים, ואחר כך רופא חולים [נוסח רופא חולי עמו ישראל בא"י], ואחר כך מודים אנחנו לך.
...

סמך לקשר בין "גואל ישראל" ל"מתיר אסורים", מצאנו בלשון המדרש תנחומא (ורשא) פרשת ויצא סימן ט:
ומי עשה דינם, עושה משפט לעשוקים, נותן לחם לרעבים, שהיו רעבים לגאולה, ה' מתיר אסורים - שהתיר אסוריהן וגואלן, שנאמר מוצא אסירים בכושרות, הוי אומר עושה משפט לעשוקים - אלו ישראל...

בן מיכאל
הודעות: 1773
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm
שם מלא: יוסף מיכאל יוסקוביץ

Re: ברכת מתיר אסורים בשמונה עשרה?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' אוקטובר 11, 2021 11:42 pm

עושה חדשות כתב:
בן מיכאל כתב:הכונה אולי לברכת מחיה המתים בה נזכר 'ומתיר אסורים'?
זוהי חלק מהפתיחה בכבודו של מקום, ואילו הספרי כבר מדבר אחרי ברכת הקדוש.

צודק, ישר כח.

בן מיכאל
הודעות: 1773
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm
שם מלא: יוסף מיכאל יוסקוביץ

Re: ברכת מתיר אסורים בשמונה עשרה?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' אוקטובר 11, 2021 11:48 pm

יאיר אתמר כתב:על השערתו של שד"ל ראה תפילת העמידה לחול של לוגר, עמ' 93-95.
וראה נוס' מדרש תנאים עמ' 209.

אכן, נוסח המדרש תנאים תומך בהשערה זו.

באמונתו
הודעות: 743
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ברכת מתיר אסורים בשמונה עשרה?

הודעהעל ידי באמונתו » ב' אוקטובר 11, 2021 11:53 pm

בן מיכאל כתב:
יאיר אתמר כתב:על השערתו של שד"ל ראה תפילת העמידה לחול של לוגר, עמ' 93-95.
וראה נוס' מדרש תנאים עמ' 209.

אכן, נוסח המדרש תנאים תומך בהשערה זו.

המקור במדרש הגדול - פרשת וזאת הברכה:
וכן את מוצא בשמונה עשרה ברכות שקבעו חכמים ונביאים, שלא רצו לתבוע צרכיהן שלישראל תחלה, אלא פתחו בשבחו שלהקב"ה, ברוך אתה ה' אלהינו ואלהי אבותינו אלהי אברהם אלהי יצחק ואלהי יעקב, ובשנייה הוא אומר תחיית המתים, ובשלישית הוא אומר קדושת השם, ואחר כך הוא אומר גואלינו ה' אלהינו גאולה שלימה מלפניך, ובאחרונה הוא אומר ועתה אלהינו מודים אנחנו לך.

בן מיכאל
הודעות: 1773
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm
שם מלא: יוסף מיכאל יוסקוביץ

Re: ברכת מתיר אסורים בשמונה עשרה?

הודעהעל ידי בן מיכאל » ג' אוקטובר 12, 2021 12:36 am

באמונתו כתב:
בן מיכאל כתב:
יאיר אתמר כתב:על השערתו של שד"ל ראה תפילת העמידה לחול של לוגר, עמ' 93-95.
וראה נוס' מדרש תנאים עמ' 209.

אכן, נוסח המדרש תנאים תומך בהשערה זו.

המקור במדרש הגדול - פרשת וזאת הברכה:
וכן את מוצא בשמונה עשרה ברכות שקבעו חכמים ונביאים, שלא רצו לתבוע צרכיהן שלישראל תחלה, אלא פתחו בשבחו שלהקב"ה, ברוך אתה ה' אלהינו ואלהי אבותינו אלהי אברהם אלהי יצחק ואלהי יעקב, ובשנייה הוא אומר תחיית המתים, ובשלישית הוא אומר קדושת השם, ואחר כך הוא אומר גואלינו ה' אלהינו גאולה שלימה מלפניך, ובאחרונה הוא אומר ועתה אלהינו מודים אנחנו לך.

אתה טוען שמדרש הגול הוא המקור, בגלל שהמדרש תנאים שוחזר מהמדרש הגדול (כך שמעתי בעבר, לא זוכר אם זה נכון)?

באמונתו
הודעות: 743
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: ברכת מתיר אסורים בשמונה עשרה?

הודעהעל ידי באמונתו » ג' אוקטובר 12, 2021 12:51 am

בן מיכאל כתב:
באמונתו כתב:
בן מיכאל כתב:
יאיר אתמר כתב:על השערתו של שד"ל ראה תפילת העמידה לחול של לוגר, עמ' 93-95.
וראה נוס' מדרש תנאים עמ' 209.

אכן, נוסח המדרש תנאים תומך בהשערה זו.

המקור במדרש הגדול - פרשת וזאת הברכה:
וכן את מוצא בשמונה עשרה ברכות שקבעו חכמים ונביאים, שלא רצו לתבוע צרכיהן שלישראל תחלה, אלא פתחו בשבחו שלהקב"ה, ברוך אתה ה' אלהינו ואלהי אבותינו אלהי אברהם אלהי יצחק ואלהי יעקב, ובשנייה הוא אומר תחיית המתים, ובשלישית הוא אומר קדושת השם, ואחר כך הוא אומר גואלינו ה' אלהינו גאולה שלימה מלפניך, ובאחרונה הוא אומר ועתה אלהינו מודים אנחנו לך.

אתה טוען שמדרש הגדול הוא המקור, בגלל שהמדרש תנאים שוחזר מהמדרש הגדול (כך שמעתי בעבר, לא זוכר אם זה נכון)?

נכון.


חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 14 אורחים